Jump to content

Ekspansjon cal 22 hullspiss


mannen i gata

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt meg en Brno 2. Satt på kikkert og skutt den inn på 30 meter. På så kort hold blir det jo veldig bra presisjon, noe et par kråker og skjærer har erfart. På disse har jeg brukt RWS Subsonic ammo med hullspiss. Det som overasker meg er at utgangshullet blir så stort. Spesielt ved sideskudd i brystet, det så helt makabert ut faktisk, stort utgangshull med godt innsyn til innvoller og diverse. Dette er jo fint når jeg skal legge de til reven, men jeg trodde ikke at ammo med så lav hastighet som subsonic (hvor fort går den - noen som vet?) ville lage en sånn lapskaus.

 

Har også noe annen ammo liggende (jeg er nybegynner på salongammo) og der er det noe som er bly uten hullspiss, og noe som er forgyllt med og uten hullspiss.

 

Den forgyllte smeller mer så da er vel den endel raskere, ser for meg at den da vil lage enda mer lapskaus av skjæra, eller blir det omvendt, at den forsvinner gjennom uten å rekke og ekspandere så mye?

 

Skøt en subsonic inn i en trekloss og kløvde klossen med øks etterpå for å hente ut kula. Den hadde vrengt seg helt og satt midt inni. Den forgyllte ammon gikk rett gjennom og forsvandt.

Link to comment
Share on other sites

Den forgylte ammoen er kanskje ein Remington ammo. Dei har tidligere hatt forgylte kuler på sine skudd. Spesielt dei litt kraftige skudda.

Hulspissene på .22 LR er veldig stor forskjell på, alt etter merke. Nokon ekspanderer ikkje så kraftigt, men andre igjen ekspanderer ganske kraftig og går i fillebiter.

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer an på kula og avstand (her var en ekspansjontest på 22lr amo eller en link til en test her inne mener jeg).

 

 

Høres ut som du har rette medisinen til kråka der.

 

De gyldne skudda dine er sansynligvis Remington High Velocity (gul firkanta 100skudds plastboks som det er lurt å ta vare på, mye 22lr amo kommer i søppel pakker som er ubrukligt til å ta med i lomma). Disse finnes også i HP utgave (hulspiss), og jeg brukte de i mange år. Om du får tak i HP utgaven, så vit at den er litt treg til å ekspandere (jeg skar kryss i den i hulspissen).

 

Hastigheten på RWS skudda dine ligger på ca 320m/s, Rem HV ligger vel på ca 360m/s (usikker på Rem HV, men det er der det bruker å ligge)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer med den 100 pakken med Remington ja. Så har jeg også faktisk masse Federel classic. Det står Copper plated, high velocity på de. En sølvfarget pakke, de er fra nittitallet. Ikke hullspiss. Disse fulgte med da jeg kjøpte salongen. Men det står ikke noe hastighet på pakkene, syns det kunne gjort det...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...