Jump to content

Problemer med Cz 455


Heiho

Recommended Posts

Svigers var nede på den lokale jakt butikken her nede for å kjøpe seg en salong, han kom hjem med en Cz 455 med a-tec cmm-4 demper.

Da jeg skulle prøve skyte med denne merket jeg fort at det var noe galt. Kikkertmontasjen var så lav slik at det ikke var mulig å få ut sluttstykket uten å ripe opp kikkerten, merket også at skuddene "subbet" i demperen.

 

Dro ned til butikken igjen og forklarte problemet, der fikk jeg høre at viss jeg skulle ha ny montasje så var det 500kr men demperen skulle jeg få ny.

 

Da jeg skøyt med demper nr 2 merket jeg at kulene "subbet" i denne demperen også. Ned på butikken igjen og leverte salongen, da jeg kom tilbake hadde dem byttet kikkertmontasje og gjenget pipa på nytt, måtte små krangle meg fram til ny demper denne gangen.

 

Da jeg kom hjem for 3 gang for å skyte merket jeg at kulene "subbet" i denne demperen også.

 

Svigers kommer aldri til å konkurrere med denne eller bruke den til noe spesielt, men spørsmålet er: skal jeg gidde å dra ned på butikken atter en gang? eller er det bare å drite i? synes bare att dette er litt dårlig siden salongen er helt ny...

Link to comment
Share on other sites

Kulene skal ALDRI subbe i demperen! Kan fort bli veldig farlig. Kikkertmontasjen er jo ikke imponerende av butikken, men det er gjerne en sak som hadde vært mulig å oppdage i butikken. Men som sagt ville ihvertfall ikke jeg funnet meg i en demper som subber, dog kan det hende jeg hadde gjort egne undersøkelser for hvor og hvorfor den subber...

Link to comment
Share on other sites

Den aller første tanken jeg fikk, var at gjengene var skjeve, og dermed subber kula borti demperen. Når den er kappet og gjenger en gang til, skal det nesten godt gjøres at de klarer å få det til like dårlig to ganger på rad!

Sjekk at demperen er for riktig kaliber. For hvis du fikk feil første gangen, kan de jo bare ha lest på den og gått i hylla for å plukke en ny identisk til deg etterpå...

Hvis du har mulighet, sjekk og løpet og demperen er linet opp rett. Pussestokk med teip rundt til den akkurat sklir inn i løpet, og så se om du ser like mye luft rundt pinnen gjennom hele demperen. Husk å rotere 180 grader og sammenlign resultatet.

 

Skummel lesing... Men lykke til!

Link to comment
Share on other sites

ingen problem å laga to lika dårlige sett med gjenger viss dei bruke samme skeive utganspunkt for begge gangene dei gjenger. noken løp er veldig skeive utvendig, og viss dei då spenner utvendig så blir det skeivt. har motatt noke ymse frå fabrikk og børsemaker gjenging. hadde ei .223 så kasta så ei gamale ei. ny gjenging så var det hull i hull.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...