Jump to content

Begynne med langholdsskyting - hvordan?


GutenTag

Recommended Posts

Hei. Jeg har lyst til å begynne med langholdsskyting, eller i hvert fall prøve det for å se om det gir meg noe. Jeg har ikke jegerprøve, og jeg er ei heller medlem i noen klubb/forening.

 

Hvordan går jeg frem for å kunne drive med langholdsskyting? Må jeg f.eks. ta jegerprøve, selv om jeg ikke skal jakte? Og må jeg være medlem i en klubb/forening/et lag?

 

Hvis noen kan guide meg i riktig retning, så setter jeg pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Er det så jegerprøve eller medlemskap i skytterlag som er mest aktuelt med tanke på langholdsskyting? Kanskje begge deler?

 

Og arrangeres det kurs i dette? Ser for meg at det kan bli noe vanskelig å begi seg ut på dette helt på egenhånd, i hvert fall for en som er helt grønn på området.

 

Edit: Går det f.eks. an å låne våpen på bane og skyte under veiledning av instruktører, uten å erverve eget våpen? Litt synd å investere ressurser i noe man ikke er helt sikker på at man vil drive med, så det beste hadde jo vært om man kunne fått prøve det noen ganger først, for å se om det er noe man vil drive med.

Link to comment
Share on other sites

Leser på Norges Benkeskytterforbunds hjemmesider at nærmeste klubb er Hadeland & Omegn benkeskytterklubb. Det er cirka 1,5 reisetid hver vei, og det blir da rundt 3 timer reisevei hver gang man skal skyte. Hvor ofte drar dere som driver med dette på skytebanen, og hvor lang reisevei har dere?

Link to comment
Share on other sites

Du er jo ikke avhengig av en langholdsklubb for å skyte lange hold. Du trenger bare et sted å skyte på, som har lange hold. Det høres ut som om du burde prøve litt vanlig rifleskyting før du spør noe mer. Langhold er ikke så forskjellig fra skyting på normale hold skjønner du.

Link to comment
Share on other sites

OK. Oppfattet det som om skyting kun kan skje på anviste baner :oops: . Hvordan går jeg frem for å forsøke "vanlig rifleskyting"? Jeg kan ingenting om dette, så jeg vet ikke i hvilken ende jeg skal begynne :forvirra: Det er heller ikke skyting i seg selv som er motivasjonen min, men et ønske om å se egenskapene ved forskjellig optikk som jeg har liggende, og da er det vel såkalt langholdsskyting (eller benkeskyting?) som er tingen?

Link to comment
Share on other sites

Nei, skyte kan du gjøre flere steder enn på skytebane, men man må for det første ha lov til å traktere skytevåpen og for det andre ha tillatelse fra grunneier. I tillegg må du vite hva du driver med. Men det virker som om du er en smule på villspor. Det er ikke helt bare bare å drive med skyting, og å begynne med skyting for å teste kikkerter du har liggende blir helt meningsløst. Hvis du lurer på hvordan optikken du har liggende er kan du bare spørre her på forumet, eller ta dem med deg til en butikk som forhandler slikt og spørre der. Foreslår også at du stiller spørsmålene i nybegynnerdelen av forumet.

 

Og for å prøve vanlig skyting med rifle må du enten ta jegerprøven, melde deg inn i et skytterlag eller kanskje aller helst spørre noen du kjenner, som driver med jakt, om du kan få være med en tur på skytebanen for å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Anbefaler deg til å melde deg inn i DFS, da får du innføring av instruktører i "basic" rifleskyting. Det er skytebaner i enhver grend. Under feltsesongen skytes det på lange hold enkelte steder. Skal det være morro å skyte langt bør man først skyte greie samlinger på normale avstander, ellers blir det bare frustrasjon.

Ved medlemskap i DFS gir vel det erversgrunnlag for Sauer 200STR, Mauser, krag samt diverse 22LR.

Kjøper du en 200STR har du et våpen som går meget godt, helt på høyde med customvåpen til mangedobbelt pris. Saueren detter vel omtrent ikke i pris heller, den kan selges om mange år uten særlig tap. Kjøper du ei Picatinny skinne til denne Saueren så skrues den rett på og du har en standardisert optikk skinne. Løp og kaliber skiftes også lett selv med dette våpenet.

 

Et annet godt tips tror jeg kan være å komme i kontakt med noen i HOBK og få være med på ei trening, da får du sikkert prøveskyte litt også. Også kjøper du denne: http://www.langhold.no/products/langhol ... ra-grunnen" target="_blank Mange svar på mange spørsmål. :)

Link to comment
Share on other sites

Caveat: Jeg er skytter, men har ikke begynt å jobbe med langholdsskyting ennå.

 

Det aller viktigste du kan gjøre er å terpe på grunnleggende teknikk. Tren skytestilling, pusteteknikk, avtrekk og naturlig siktebilde. Begynn på 100-metersbaner, og bli god der, og jobb deg utover. Sett deg SMARTe mål (Spesifikke, Målbare, Oppnåelige, Relevante og Tidfestede).

 

Jeg kan også anbefale Roe's langholdsblogg, og langholdsfilmen. Begge to er interessante.

Link to comment
Share on other sites

Nei, skyte kan du gjøre flere steder enn på skytebane, men man må for det første ha lov til å traktere skytevåpen og for det andre ha tillatelse fra grunneier. I tillegg må du vite hva du driver med. Men det virker som om du er en smule på villspor. Det er ikke helt bare bare å drive med skyting, og å begynne med skyting for å teste kikkerter du har liggende blir helt meningsløst. Hvis du lurer på hvordan optikken du har liggende er kan du bare spørre her på forumet, eller ta dem med deg til en butikk som forhandler slikt og spørre der. Foreslår også at du stiller spørsmålene i nybegynnerdelen av forumet.

 

Og for å prøve vanlig skyting med rifle må du enten ta jegerprøven, melde deg inn i et skytterlag eller kanskje aller helst spørre noen du kjenner, som driver med jakt, om du kan få være med en tur på skytebanen for å prøve.

 

Det er ikke så mye “testing” av optikken som er målet, men selv å oppleve egenskapene ved de forskjellige siktene. Det blir for min del derfor feil å skulle betale andre for å “teste” disse. Videre blir det ikke det samme å spørre andre om deres subjektive opplevelser med diverse sikter. Jeg synes ikke det er meningsløst å selv oppleve hvordan noe man har samlet faktisk fungerer.

 

Jeg tenkte på det samme i ettertid, at spørsmålene mine nok hører hjemme i nybegynnerdelen av forumet. Beklager dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Anbefaler deg til å melde deg inn i DFS, da får du innføring av instruktører i "basic" rifleskyting. Det er skytebaner i enhver grend. Under feltsesongen skytes det på lange hold enkelte steder. Skal det være morro å skyte langt bør man først skyte greie samlinger på normale avstander, ellers blir det bare frustrasjon.

 

Det aller viktigste du kan gjøre er å terpe på grunnleggende teknikk. Tren skytestilling, pusteteknikk, avtrekk og naturlig siktebilde. Begynn på 100-metersbaner, og bli god der, og jobb deg utover. Sett deg SMARTe mål (Spesifikke, Målbare, Oppnåelige, Relevante og Tidfestede).

 

Takk for svar ladebenken og razumny. Min tilnærming er nok noe naiv. Forstår at det er en del som bør gjennomgås på et mer grunnleggende nivå, før man eventuelt setter i gang med benke-/langholdsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Naivitet er greit nok det, så lenge man tar seg tiden til å spørre. Husk; Som du roper i skogen får du kjeften full av kongler :D

 

Fra spøk til revolver; fortsett å spørre og grave her, og ikke minst; bruk søkefunksjonen. Det er masse kunnskap her på Kammeret, om enn noe av det kan være godt gjemt.

Link to comment
Share on other sites

Naivitet er greit nok det, så lenge man tar seg tiden til å spørre. Husk; Som du roper i skogen får du kjeften full av kongler :D

 

Fra spøk til revolver; fortsett å spørre og grave her, og ikke minst; bruk søkefunksjonen. Det er masse kunnskap her på Kammeret, om enn noe av det kan være godt gjemt.

 

8)

 

Jeg forstaar ikke helt det her. Hva slags optikk sitter du med? En litt rar motivasjonsfaktor :)

 

Er det så rart da, eller er det du som gjør det rart? :roll: Har mye forskjellig optikk; kikkerter, sikter, mikroskoper, objektiver. Siktene er bl.a. eldre Leupold, Hensoldt, Weaver, PU, m.m. Det vil være interessant å oppleve hvordan disse faktisk fungerer, uten nødvendigvis å måtte gå til innkjøp av eget våpen og drive med skyting som fast hobby hvis man finner ut at det ikke var appellerende.

 

Antar at det er andre på kammeret.no som også samler på sikter? Vet at det er flere purister som samler på gamle våpen som er opptatt av at ting er tidsriktig – også eventuelt tilbehør som sikter. Så en veldig særegen og unik hobby er det ikke akkurat.

 

For de som måtte ha interesse av dette finnes det flere bøker om emnet:

 

http://www.amazon.com/Old-Gunsights-Rifle-Scopes-Identification/dp/0896896986

 

http://www.amazon.com/Old-Rifle-Scopes-Nick-Stroebel/dp/0873418301

 

Link til litt om dette samleområdet:

 

http://tedbrink.webs.com/

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du mener nå, men kan ikke helt forestille meg at du skal klare å teste siktene dine uten å gå til anskaffelse av eget våpen. Hvorfor ikke bare gjøre det? Meld deg inn i DFS og kjøp en brukt Sauer og kikkertmontasje. Så tester du kikkerter til øyet blir stort og vått, og så selger du Saueren til ca samme prisen som du ga for den hvis du ikke føler for å beholde den.

 

Det er litt om og men å bytte kikkerter på rifler. Ikke mye, men nok til at du ikke uten videre låner et hvilket som helst våpen av noen og så setter på din egen kikkert. Det vil si, hadde du vært kompisen min kunne du godt fått lånt en av riflene mine for å teste kikkertene mine, men det ville jo i så fall innebære at jeg måtte ha hjulpet deg med hvert skifte/innskyting, vært med på skytebanen ganske mange ganger, siden du ikke har lov til å fly omkring med eget våpen, og i det hele tatt satt av ganske mye tid til dette.. Det er litt om og men, og hvis du ikke har nære kompiser med mye tid til overs for deg, så er det nok betraktelig enklere å gjøre som skissert over.

Link to comment
Share on other sites

Det klart enkleste for deg er nok å ta jegerprøve og kjøpe ei billig rifle som du skrur for eksempel ei picatinnyskinne, eller en annen fleksibel base på. Da kan du, med et visst utvalg av montasjeringer, bytte kikkerter i vilden sky og rusle deg på ei dertil egnet skytebane, nærmest etter eget forgodtbefinnende.

 

Jeg synes det høres masete og lite givende ut å drive med å låne/prøve andres børser når formålet er å prøve egen optikk.

 

DFS er unødvendig tungvint til dette formålet, da en Sauer 200 koster myyye mer en det du strengt tatt trenger til dette formålet koster, og DFS-skytinga i seg selv foregår uten kikkert.

 

Langhold uten litt basiskunnskaper har og potensiale for å være temmelig frustrerende, så det kan være lurt å begynne litt i det små(korte :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg var med en kompis en del på bana og skjøt litt. Syntes at det var morro.

Meldte meg inn i DFS og kjøpte en billig Remington 700 sps.

Kjøpte så en gammel Brno 22 med formål å trene.

Mener at sauer til 10-12-14 tusen ikke er nødvendig for å prøve litt.

 

Må en ha sauer i alle DFS sine "disipliner"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...