Jump to content

Skyting på privat grunn


kimafk

Recommended Posts

Fant en uttalelse fra NJFF-representant ang. dette på nett:

 

” Det er lov, med grunneiers tillatelse, å bedrive skyting på privat grunn. Forutsetningene er at du har grunneiers tillatelse, det sikkerhetsmessige er i orden, det ikke forstyrrer naboer, og at skytingen ikke har karakter av organisert trening (faste treningstider og montering av faste installasjoner).

 

I byer og tettbebygde strøk, kan det være politivedtekter som forbyr slik skyting. Det må du sjekke opp i forkant.

 

Utover evt. lokale politivedtekter, er det nok naboloven (grannelova) som her er mest relevant. Hvis skytingen medfører støyplager for naboene, vil skytingen kunne være forbudt jfr. naboloven. Hvis dette kan bli et problem, vil det være greit å ta en prat med evt. naboer i forkant, så slipper en klager.

 

Skytebanelovgivningen gjelder kun for permanente anlegg og organisert skyting. En kan likevel gå ut i fra tilsvarende sikkerhetskrav når en skal drive uorganisert skyting på privat grunn –dvs. sørge for skikkelig kulefang når du skyter med rifle, og sørge for tilstrekkelig sikkerhetssone når du skyter med hagle.”

Link to comment
Share on other sites

Stort sett er dette problemfritt om sikkerheten er på plass, normalpolitivedtektene for kommunen regulerer hva som er tettbebygget strøk, og hva som gjelder for "alminnelig" fred osv.

Her er det tettbebygget om det er tettere en 50m mellom husene, og man kan ikke lage leven mellom kl 2300-0600. Ellers er det bare å skyte.

Skader ikke å nevne for naboene at du skyter litt innimellom, om man blir vekket under middagsluren hver ettermiddag av en skyteglad nabo, kan det få konsekvenser for naboforhold, akkurat som vedskjæring eller annet leven.

Link to comment
Share on other sites

Hos meg får jeg kun telefon fra naboen om jeg ikke har skutt/skyter på noen dager (Kan jo være det er noe galt må du vite).

 

Selv om naboen bor noen hundre meter fra der jeg skyter, skader det allikevel ikke å vise litt hensyn. Ikke noe "maskingeværskyting" sånn kl 10 på kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...