Jump to content

Gjenge for hånd..


Pearce

Recommended Posts

Hvis du har søyle/benk bormaskin som er stor nok i forhold til lengden på stanga så kan du jo sette stanga fast i borchucken og legge bakk m/holder på bordet og snurre borchuck for hand, hvis du har fastskrudd skrustikke og legger bakkholder i denne(kjeft nært nok til og hindre rotasjon av denne men med nok slikgrinsmonn til at alt blir linjet opp) så slipper du og bruke 3 hender(1 for og holde bakk holder, 1 for og snurre borchukk for hand, og 1 for og bruke matearmen).

 

Regner med at det er unødvendig og si at du IKKE slår på bormaskin for og gjøre dette.............. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gjenget for hånd. Men, jeg så min far gjøre dette flere ganger. Og uten noen styreklosser.

 

Når han skulle gjenge utvendige gjenger (på en bl.a stang), festet han stanga i en skrustikke og gjenget. Han bertegnet at hvis ikke alt klaffet (i enden/begynnelsen), så gjenget han litt lengere enn han trengte, for å ha "nok" gjenger. Og kappet den ytterste delen, hvor gjengesnittet entret dårlig.

 

Det er bare å prøve litt selv, men beregn at det ytre må kappes. Det er da enkelt og så "fikse" gjengene etter avkappingen. Husk å endre dim. (en kon, eller avrunding), på den ytterste enden, for lettere entring av mutter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er bare å kutte stanga en cm for lang i hver ende, sette stanga i drillen og slipe den gradvis tynnere mot enden den siste cm. Sliper du ned stanga til 4mm så entrer gjengesnittet beint uansett.. Skru på en mutter når du er ferdig med gjenginga og kutt stanga til riktig lengde. Så får du fine gjenger når mutteren skal av igjen.

Link to comment
Share on other sites

Søylebor-trikset har jeg brukt noen ganger, å fase ned enden kan også hjelpe en del. Men selv da er litt teknikk viktig. Og det viktigste er å bruke begge hender og etterstrebe så jevn belastning som mulig. Dette gjelder også for tapping, er man uvøren blir entringen gjerne skjev. For mindre tapper liker jeg å holde nøkkelen med én hånd så tappen stikker ut mellom ring- og langfinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...