Jump to content

Bolt eller bryt i .30 us!


Shotgun Charlie

Recommended Posts

Havesyken melder seg og ei rifle i .30us virker fristende!

Noen som vet om dette er mulig å lage på en relativt vanlig kasse eller om det finnes tilgjengelig?

 

Brekkrifle kan ogsæ være interessant! Innstikspipe er kanskje det mest nærliggende.

Ønsker gjerne innspill på om noen har gjort dette tidligere eller om noen ser noen åpenbare feil med dette prosjektet! Dempet 30us vil bli et godt gluggvåpen :D

Har jeg planer om da

Link to comment
Share on other sites

Var inne på samme tanken en gang. En kompis mente jeg burde kamre minien i .30 us, men det ble med tanken. Cz 527 er jo i 7,62x39, det er jo ikke så langt unna. Men da er det jo egentlig liten vits i å bytte kaliber uansett. Innstikksløp i ei sideliggerhagle hadde jo gjort seg. Fin-fin revedødare.

Link to comment
Share on other sites

Har sett en eldre Sako P75 som var pipa om fra 22hornet til 30US.

Den var helt perfekt, tror hylsehode diameteren er så lik at det ikke var gjort noe med hverken støtbunn eller utdrager!

Kan vanskelig se for meg en finere fuglerifle.

Den hadde litt simpel ombygging av magasinet, noe som jeg er sikker på lett kan ordnes bedre.

En brukt Ruger 22hornet skulle kanskje også passe veldig fint til en slik ombygging :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite forslag;

.223 Remingtons bunn- og kravediameter er 9,6mm. .30 SLKs bunndiameter er 8,99mm, kravediameter er 9,14mm.

 

Det må vel gå an å bruke et .223 Rem-sluttstykke dersom en tar sine forholdsregler.

 

Eventuelt kan man flytte støtbunnen på et .223-sluttstykke ent stykke bakover og dreie inn ny, smalere flate for .30 US?

Link to comment
Share on other sites

Har et lite tips! Har sett at en del folk har fått godkjent US karabiner ombygd til repeter i det siste. Dette gjøres ved å ødelegge / fjerne gassdysa på en US og legge i en sveis så de ikke kan bygges tilbake og vips så har du en ufarlig rettrekker rifle. Fin sak for rev o l

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke det det blir spurt om!

En Fox i 22Hornet er vel også et mye bedre utgangspunkt en en 222 eller 223 kasse!

 

Brno Fox/Cz 527 bruker vel akkurat samme kasse om den er i .22 Hornet, .222 Rem, .223 Rem, eller 7,62x39mm M43? :forvirra:

Forskjellene er pipe, støtbunndiameter og magasinutforming (samt underbeslag i dette tilfellet?).

 

Jeg vet det ikke ble spurt om andre patroner, men det er jo likevel en mulighet!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på .30 us pga at jeg har god tilgang på denne ammoen. Liker også denne patronen av utseende :D

 

7x33 sako er en fantastisk patron, men utvalget av ladekomponenter er heller dårlig i 7x33 kontra 30us,

så derfor styrkes også trua på 30 us!

 

 

Har rifler i 222, 6,5x55, 308 og 338wm så bruksområde eller anvendelighet er ikke et spørsmål :winke1:

Gjør ikke dette for at jeg verken trenger eller må, men fordi jeg KAN :D (kanskje)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Finnes det enda flyslipp patroner derute..

Bestefar har en eske, 144 stk, med bunnstempel:

LG G1, vanskelig å tyde.

Helmantel, ogival nese.

Nikkelfarvet tennhette uten krymp.

Rettelse:

Det korrekte er når det gjelder tennhetter er: Niting, ikke krymp.

 

Edited by gammel
Eftertanke, gamle tekniske ord går i glemmeboken.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...