Jump to content

Stor Treffpunktforandring


Münsterjeger

Recommended Posts

Da har jeg vært ute å skutt med den berømte salongen min...

 

Har vel innsett at det like godt kan være skytter som gjr noe feil. Valgte idag siden det var helt vindstille. Samlet 5 cm på 60 meter. Forbedring om ikke annet.

 

Hadde skutt inn med Lapua Standard Club.

Skulle så skyte med CCI SubSonic 40 gr.

Denne kamret trangt, og sluttstykket måtte tvinges ned. God nok grunn til å ikke bruke denne.

Men det som var rart var at jeg ikke pokker fikk til å treffe kulefangern. Halverte avstanden, men fikk like herlig cowboy-lyd. Satte meg ti meter unna, men nei...

La salongen stødt og kikket opp slik at jeg kunne se hor kula traff. Den traff jaggu en meter for langt til høyre. Husk, jeg sitter fortsatt på bare 10 meter.. :shock:

 

Hadde selv her ikke nok klikk på kikkerten. Så denne ammoen er ubrukelig for min del.

Tok av demperen og da gikk det som smurt. Men den samlet alikevel brukbart av det jeg kunne se.

 

Men, noen som har forslag til god subammo som kan prøves?

 

Har forøvrig 85 CCI SubSonic å kvitte meg med...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

her må det da virkelig være noe fundamentalt gærnt med børsa?

 

1meter treffpunktforandring på 10 meter???

 

Sjekk kikkert, montasjer og ikke minst kroninga på løpet.

Bruker du lyddemper hadde jeg tatt en titt på den også!

 

I min 22lr er det også treffpunktsforandringer på Lapua Standart til CCI sub, men ikke mer enn at den går 3-4 cm lavere på 50 meter.

 

Har hatt lignende symtomer på min gamle ruger.

Da hadde kroninga gått til helv.. under gjenging for demper, med det resultatet at demperen blei skada under skyting. Hadde aldri så bra samlinger som 5cm på 60meter men hadde av og til noenlunde samlinger - men med uforklarlige slengere til høyre og venstre.

 

Fiksa først kroning, deretter demper. Presisjonen blei plutselig opsiktsvekkende bra.

 

Goodluck

Link to comment
Share on other sites

Hei

Sliter med treffpunktet på min nye Ruger 10/22 Compact.

På 70 meter med Eley sub, godt avtrekk, to-fot og en klar kikkert er samlingen på 10-12 cm.

Mest i høyden, men de første to skuddene går ofte i hytt og pine.

Har prøveskutt med samme ammoen på en gammel Brno .22 med en dårlig Tasco kikkert og dårlig støtte.

Den samler på under 4 cm. Og det er nok skytteren som er begrensningen.

Har demper på begge riflene, men har byttet dem om uten at det hjelper.

Løpet på 10/22 er ikke kappet, men kort nok i fra før.

Er dette et så dårlig løp eller kan det være noe annen grunn.

Andre ammo typer i rugeren gir enda dårligere treff :evil:

Link to comment
Share on other sites

@ Birdi:

 

Har selv dette problemet, derfor jeg startet tråden.

Jeg har i ettertid sett at hele problemet på min børse, er demperen.

Den forandrer treffpunkt med flere meter om jeg ikke får skrudd til demperen likt hver gang. Hvilket er umulig da den forandrer bare man kikker hardt på demperen.

 

Så har slått meg til ro med at min brse kun kan skyte overlyds.

Hva man kan gjøre med dette vet jeg ikke. Det eneste jeg vet er at min børse er veldig gammel. Dog har ikke demperen blitt brukt mye, men jeg mistenker at gjengene kan ha blitt slitt litt. Da tror jeg ikke man får gjort stort.

Link to comment
Share on other sites

Brystingen er de store flatene som ligger mot hverandre (90 grader i forhold til løp og demper) når du strammer demperen helt til.

 

Er du helt sikker på at du virklig får kontakt på disse flatene?

For når du strammer en demper inn til flatene (noe en alltid skal da det er disse som styrer rettningen på demperen), stopper den alltid på samme sted med bruk av normal kraft.

 

A-Tec demperne skal ikke ha noen mulighet til å være skjeve, så her er det enten så trange gjenger at du ikke får skrudd den skikklig på plass, eller skjevt gjenget løp (eller en tredje mulighet, som er at løpet ditt av en eller annen mystisk grunn ikke klarer å levere enkelte kuler nok stabilisert når de forlater løpet).

Link to comment
Share on other sites

Halloooooo, ingen andre som reagerer på at trådstarter nevner "cowboy-lyd" her??? :o

 

For noen år siden skulle vi ha noen lydeffekter til en liten videosnutt med "cowboy tema" her, blant annet lyden av rikosjetter som hviner avgårde, den typiske *krakk-phiuuuuu* lyden.

Enkleste måten å fikse det på var å gi lyddemperen på salongen et kakk så den satt skjevt, dermed tok kulene borti kanten av hullet i utgangen og hylte avgårde med en ganska så distinkt lyd.

 

Tipper demperen sitter litt skjevt her ja. :)

En annen ting er at treffpunktforandring er et velkjent fenomen på .22'er hvor demperen ikke er strammet til likt hver gang og sitter godt tilskrudd..

Link to comment
Share on other sites

Har aldri treffpunkt forandringer med noen demper fra montering til montering med mindre den har løsnet og ikke lenger ligger an mot brystingen (og ja det er ingen tvil om at kula tar i i demperen med han her, men jeg er ikke helt klar til å skylde på demperen enda for den saken). :wink: Dette gjelder alle tre salongene + ett par til jeg har grafset på opp gjennom årene (men så bruker jeg CZ452 og A-Tec da). :D

Kan en skru til en demper og så skru den litt til er nok gjengene en aning for trange (tenker da ikke på den etterstrammingen en bør foreta for å sikre seg at demperen er fast når en skyter på bane med varm demper).

Link to comment
Share on other sites

Det er liten tvil om at det er noe feil med innfestingen til demperen. Det første man må gjøre er å rengjøre gjenger og annleggsflate på demper og våpen og se etter grader eller andre ujevnheter. Gjengene kan godt være litt slarkete uten at det gir noen skjevheter, det som styrer er annleggsflatene. Faktisk er det lettere å få problemer med veldig trange gjenger.

 

At du har problemer med å få jevn tiltrekking tyder også på at du trekker til mot en grad, med rene flater skal det være bråstopp når det blir kontakt. Er gjenger og annleggsflater på rifla OK bør du prøve en annen demper, hvis ikke det hjelper må våpenet til børsemaker for service.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ikke min tråd dette hær...men tar sjangsen.

Har selv en Alm demper som stopper kontant mot brystningen på løpet/demperen.

De første skuddene var med løs demper, og da var det heeelt vilt.

Har fått en børsemaker til å gjennge opp løpet uten at det ble kappet.

Ser veldig rett og fint ut, og har prøvd med samme demperen som jeg bruker på Brno en.

Skal prøve å skyte uten demper for å sammenligne.

Må bare finne meg en plass som tåler litt smell :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...