Jump to content

4x (5x) - håpløst på toppjakt...?


Kiwi

Recommended Posts

Fått litt valgets kval angående montering av sikte på gammel Drilling.

 

Sitter hakebaser på den nå, dog litt tett... Det eneste jeg får på den om jeg går for nye ringer er en 1,25-4x24 kikkert av tidlig europeisk type, evt en Leupold 1,5-5x20.

Dette er den rimeligste løsningen.

 

Ny svingmontasje blir ikke like stilig.....

 

Hva tenker dere om valget av et slikt sikte når bruksområdet blir generell småviltjakt, samt en tur på toppfugljakt når anledningen byr seg?

Link to comment
Share on other sites

Grensa går nok på ca 27cm et sted.

 

Skal på en Drilling i 16/70+5,6x52R.

 

Liggende er det ingen risiko for kikkerten i panna, og det er tross alt da man kommer nærmest.

 

En Leupold 2-7x33 er der andre alternativet med litt over 28cm...:/

 

29- 30 blir for langt..

Link to comment
Share on other sites

Ønsker lavest mulig montering, så skinne er egentlig utelukket.
Kikkert med skinne kommer lavt nok, du må ha plass under okulartet til å operere topleveren. Om det gjøres skikkelig er det snakk om bare noen få millimeter. Dessuten vil dette gjelde bare når det er skinne under objektivet, og det er det bare på rettrørssikter blandt de som lages nå.

 

Ett forslag er Kahles KX 2-7x36 den er 280mm med 90mm øyeavstand.

http://www.kahles.at/fileadmin/kahles/Downloads/pdf_e/KAHLES_Infoblatt_KX_KXi_en.pdf

 

 

Eller en tidligere modell: CT 2-7x36. som er like lang.

 

 

http://www.kahles.at/fileadmin/kahles/englisch/pdf/HeliaCTengl2005-01.pdf

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg brukt et Zeiss Classic Diatal 7x50-sikte og kunne garantert skutt fugl på 200 meters hold (hadde de jx¤#% fuglene vist seg!).

 

Når det gjelder VX6, tror jeg du kan bli godt fornøyd. Skaffer du en med lys for dagbruk (kan jo være kjekt med rødpunkt til annen jakt også på dagtid), koster den 9 990,- hos J&F. Alternativer er Kahles til 15 490,- (Schou), Zeiss HT til 13 390,- (XXL), Swarovski Z6i til 16 500,- (Jaktfall) og Leica Magnus til 15 999,- (XXL). Alle disse har opplyst retikkel som kan brukes på dagen. Om noen av disse er så bra at de viser en fugl bedre på 4x enn Leupold sin på 6x, vet jeg ikke, men det koster i hvert fall nok å ta den sjansen. ;-)

 

En annen ting å tenke på er om du vi skyte på fuglen på 200 meters hold eller mer, eller om du vil prøve å komme nærmere. Noen liker det ene, noen liker det andre.

 

Edit: Det med CDS er litt kronglete... Sikkert fantastisk løsning, men det som er, er at du må bestille CDS-tårn til hver kule du bruker. Da må du ringe til Leupold og bestille. Du må oppgi kaliber, kule, kulevekt, hastighet og bc, så lager de CDS'en og sender. Tar bøtter og spann med tid, har jeg lest. I teorien et svært så nøyaktig system, men du verden så tidkrevende å skaffe sånn uten videre.

 

Kjøpte meg selv en VX6 før jul, en 2-12x42 med lys. Prøvde faktisk å selge det før jul, siden jeg angret meg og ville kjøpe meg en tysker/østerriker, men etter å ha vært et par turer på skytebanen har jeg endret mening. Den er virkelig bra. Med på kjøpet følger ett gratis CDS-tårn. Sånn bortsett fra at du må ringe til USA og ha alt klart av skytedata. Har ikke ringt enda selv, men om jeg skal ha på denne siden av jul, må jeg vel reagere snart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en VX6 1-6 x 24 med lys som jeg er veldig førnøyd med, dog ikke på en drilling. Har fått CDS turret tilsendt. Tok sin tid :wink:

Fikk CDS skjema tilsendt fra Leupold. Fylte ut dette, og bestilte via Jakt & Friluft der jeg hadde kjøpt kikkerten.

Hvis noen trenger dette skjemaet (PDF fil), kan jeg sende på mail.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme båt som deg Kiwi . :D Har en gammel Krieghoff med veldig kort avstand mellom basene . Sto en 4x32 seizz diatal i høye montasjer som man kan se de åpne siktene under . Jeg fikk Vågsland til å tilpasse nye ringer og har i dag en Leupold 1,5-5x20 og er godt fornøyd , men skulle ønske et sikte med mer forstørrelse . Jeg skal få montert en ekstra fremre base slik at jeg får på en swaro Z6i 1,7-10x42 eller lignende . Tror jeg klarer meg godt med et slikt oppsett :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke en 4 eller 5x vil være problematisk lite til toppfugljakt. Selvfølgelig ingen ulempe om du går for en med 6x heller. Om en sammenlikner med jaktfelt, så er det flere som skyter kronessamlinger sittende på 250m med 12x. Må ikke ha en sporterkikkert på 35x for å få til det. Forsvaret bruker meg bekjent 12x på sine MØR rifler, som jo brukes på 1000m. (Store mål riktignok.....men dog). Så lenge du ser fuglen godt og du vet hvor du skal sikte (kulefall eller klikkskjema), så burde det gå helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kiwi,

 

Jeg er nokså konservativ når det gjelder forstørrelse på jaktvåpen. Brukte en Nightforce 5,5-22x56, deretter en Pm2 10x42, videre en Varipoint 2,5-10x50 og nå til slutt en 1,1-4x24 på småviltjakt. Jeg har slått meg til ro med lav forstørrelse. Jeg skyter like godt med x10 som x4 på "jaktbare" hold. Det store synsfeltet er noe jeg verdsetter mer enn forstørrelse.

 

En må bli vant med lav forstørrelse om en er indoktrinert med høy forstørrelse. Mitt tips er å prøve en sesong med x4 før du bestemmer deg for større kikkert. "Don't change a winning team or fix it before it's broke".

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Satser nok på den leupolden, 6x må holde til drillinghold.

 

Har skutt mye med 4x dot på blink, men blinkskyting og jaktskyting er ofte to forskjellige ting.. Nå spiller vel forstørrelse mindre rolle på jaktskudd, så lar det stå til med 6x.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...