Jump to content

rifle til rypejakt


Neve35

Recommended Posts

Er en ruger mini 14 i kaliber 223. en grei rifle til rypejakt? kan tenke meg at dette er en liten og lett rifle som er lett og fin å ha i sekken og som også ikke tar så mye plass. Det kan fort bli litt lengre hold på fjellet etter fjellrypa så en 223 er kansje best eller er det noen som ville anbefalt 17 hmr eller noen andre kaliber til dette?

 

Det jeg har tenkt på er en mini 14, men er det eventuelt noen andre forslag til en rifle i 223.? kan fort bli noe andre småvilt enn bare rype også :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja, jeg regnet egentlig med at presisjonen til mini´en ikke var så god, og slik er det vel med de fleste halvautoene, så det blir vel en bolt rifle ;) så ut som om at det kom noen gode forslag her også :D

 

tusen takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja, jeg regnet egentlig med at presisjonen til mini´en ikke var så god, og slik er det vel med de fleste halvautoene, så det blir vel en bolt rifle til ;) så ut som om at det kom noen gode forslag her også :D

 

tusen takk!

Vepr`n min i .223rem samla 5 skot på klistrelappen på 100m,så det er ikkje alle halvautorifler som har dårlig presisjon :D

Den er ikkje akkurat lett da,men grei å ta med seg på rypejakt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale cz 527, har ikke en selv, men min bror har en i kal 223rem.

Selv har jeg en vixen i 222r som med god ammo samler rundt 15mm på 100m, liggende med bruk av jegerreim.

Våpenet til min bror innehar samme presisjon som min vixen, det som er litt artig er at cz'en samler utrolig bra med ammo fra Bernaul, og det er det ikke mange våpen som gjør, selv ikke min Blaser r8 gjør det.

Min far har en cz 527 i kal 22hornet og den børsa går også meget bra. Har et par kjenninger til som har cz 527 og en Fox, da i kal 222r som går meget bra.

Dårlig presisjon kan man få i uansett våpen og uavhengig av merke, men min erfaring er at Brno/CZ våpen stort sett innehar meget god presisjon.

Det jeg kan si i forhold til min Sako så er mekanismen i CZ'en er litt "råere",det er ikke like glatt sluttstykkegange og avtrekket er etter min mening elendig og dette kan være en av de viktigste grunner til dårlig presisjon sammen med mangel på bedding og hvis løpet har anlegg mot stokken.

Etter min mening er CZ 527 et meget tiltalende våpen som det er lite tull med.

Når det gjelder dårlig presisjon vil jeg tro forrige eier av min Sako har et dårlig inntrykk av mitt våpen. Da jeg fikk våpenet samlet det meget dårlig uansett ammo 35-60mm, med de tiltakene som jeg nevnte over + tuning av avtrekket samler våpenet i benk under 10mm med den beste ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Mål overgang bryst - halsregion på rype først :wink:

 

 

Ja, gjør det. Bruskorken er mindre enn hodet på rypa, så det er bare til å kjøre på med hodeskudd :mrgreen: Har fordelen av lite kaliber (17hmr) så jeg sikter midt i uansett. Ser ingen grunn til ikke å gjøre det. Finner ikke igjen kulehullet etter treff. Ingen kjøttødeleggelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...