Jump to content

Jaktfelt 223


Batman123

Recommended Posts

Hei Kammer-ater. Jeg trenger litt hjelp.

 

Jeg vurderer en 223 til jaktfelt. Det er hovedsaklig dama som skal bruke den. Jeg har aldri skutt med 223 og lurer derfor på:

 

- Hvordan er rekylen i forhold til f.eks. banemauser i 6,5?

 

- Noen forslag til billige pakker eller løsninger ?

 

Den må ikke være veldig tung-

 

Vindavdrift er ikke et stort problem her, men vridningsgraden bør kunne takle tyngre kuler.

 

Det hadde vært fint om kassa hadde passet oppi en GRS-stokk om dette senere blir aktuelt.

 

Bør jeg heller gå for en 6,5, blir nok ikke noe elgbane og isåfall får det bli en rifle til?

Link to comment
Share on other sites

Da er vi jo oppe i 13 000 -15 000kr totalt. Det var noe mer en jeg hadde håpet på.

 

Finnes det noe til rundt halvparten. Som sagt GRS bør være en mulighet i framtiden, men ikke et krav

 

KKC har fordelen ang vekt, men den er ikke justerbar like raskt som GRS. Blir nok til at jeg skyter med hennes rifle når vi begge er på trening/konkurranse, så enkel justering er praktisk :)

Link to comment
Share on other sites

Bruktmarkedet har blitt vurdert og trålet i 3 mnd etter dette, men finner ikke noen som har 223/ 5,56 med ok billig kikkert eller selger uten slik at jeg kan sette på en.

Den må også ha lyddemper eller ihvertfall være gjenget for ellers så går det med ca 1000 kr ekstra bare i børsemakerutgifter.

Og på toppen av det hele så må den passe i en GRS stokk.

 

Som amatør påpekte så bør det da være en av disse:

 

DECIMA SPORTER AND DECIMA HUNTER

 

Browning

Carl gustav Husqvarna

CZ

Howa

Sauer

Røssler

Tikka

Remington

Kongsberg/ Lakelender

Schutlz Larsen

Ruger

Mauser

Sako

 

Selvfølgelig så kan jeg bare ta en Mauser i 6.5 eller 7.62, men vil unngå et slikt rekyl og vekt siden det er dama som hovedsaklig skal bruke denne.

 

Bruktmakedet ligger prismessig etter det jeg kan se på ca 2/3 av nypris for noe som ikke er "mauser-gammelt".

Men med gjenging og div. + løpsslitasje så har jeg kommet til det at brukt og nytt i denne prisklassen blir ca. det samme tilslutt.

 

Men for all del, har jeg gått glipp av noe så må dere gjerne tipse meg. Jeg blir fort litt "Finn.no-blind" :oops::P:roll:

Link to comment
Share on other sites

var i samme tankene for ett år siden, skulle ha meg ei 223 som dama kunne bruke. dama er 148cm og etter en tur innom JD ble det bestilt ei Howa med 45cm løp og youth stokk (har ei howa 308 med GRS så jeg så for meg at jeg kunne bruke 223 med grs stokken, men det har ikke skjedd enda..)og sonic 45 demper. børsa blir litt for tung for henne hvis hun bruker demperen, men den trenger man jo ikke når man ikke er på jakt :) pressisjonen er ikke noe å si på. har bare ladet 52 NCC og sierra BK 40grs til nå men begge trenger bare en lapp på tre skudd :D (hvis jeg klarer å gjøre min del av jobben :wink: )

 

hadde det ikke vært for GRS så hadde det nok blitt Kimber montana, da KUN påga vekt!

Link to comment
Share on other sites

hadde sett etter en grei brukt 6,5,om du bruker demper og rekrut ammo så er det ikke rekyl.er mye bra brukt og få kjøpt.grs har jeg hatt og den solgte jeg,passa meg ikke på sauern da jeg ikke fikk justert avtrekkern langt nok bak,hadde valgt kkc i dag.ellers så kan du da få kjøpt remington 700 i 6br av meg,ferdig at jaktfelt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt 223 eller 6,5 med lyddemper, men ganske mange tusen uten :D

 

Men hvis dere sier at det ikke spiller noen rolle så kan jeg stille de på lik linje når jeg vurderer rifle.

 

Grunnen til GRS er jo for at den kan da lett passe meg også med bare et trykk eller to, men må nok være med DECIMA SPORTER for at den ikke skal bli for stor.

Hvis ikke så kan jeg droppe hele GRS-greia og gå for en som bare passer henne. Hun er ikke fryktelig liten, men når det er over 20 cm høydeforskjell så merkes det fort på rifle, spesielt med stor forskjell i grep.

 

223 er vel en del billigere i drift, og da slipper jeg å lade enda mer.

 

Huff dette var vanskelig...

 

Alle tips om pakker mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Om du mener det er påkrevd å bytte stokk på rifla for å få til en optimal jaktfeltrigg, ville jeg personlig valgt KKC sin stokk, som er mye mer tilpasset jakt/jaktfelt, enn en GRS, som er en type "hybrid" stokk

GRS er mer tilpasset LH skyting og type statisk skyting enn KKC (min personlige mening)

 

Ergonomien på de to er gangske lik....naturlig nok.

 

Er i samme situasjon selv (cal 223+Tikka T3 Hunter) og jeg har valgt å beholde originalstokken.

Om en evt føler at rifla ikke er optimalt balansert, noe som er veldig individuelt, er kan en evt hekte på en demper, evt kappe pipe osv.

 

Lykke til uansett valg av rifle/stokk konfigurasjon.

Link to comment
Share on other sites

Her vil jeg våge å være sterkt uenig med Castor.

 

Fra avtrekket og bakover er KKC en suveren stokk. Til 3 position skyting er den direkte feilkonstruert. Forskjeftet er minst 5 cm for lavt for at våpenet skal kunne ha naturlig siktepunkt i en god og stabil stilling. Om en KKC stokk skal passe stå og sitt må en ha underarm som er 70/30 ikke 60/40 som er naturlige sammensetningen.

 

Til jakt derimot ville jeg valgt KKC. 400g er mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...