Jump to content

Verdi på 3 våpen


håkki

Recommended Posts

...men en liten justering av den ene beskrivelsen kan jeg snike inn:

- Lee Ensfield Snider
Her blander du to begreper.

Lee-Enfield er en boltmekanisme som ble tatt i bruk på begynnelsen av 1900-tallet. Snider er en konstruksjon for ombygging av munnladingsgevær, både flintlås og perkusjon, til bakladet patrongevær. Enfield-Snider kan bety to ting: Enten at det opprinnelige våpenet er fra Enfield eller at ombyggingen er utført der. Men Lee-Enfield og Snider har ingen ting med hverandre å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Generellt kan man si at en original Jarmann i god stand som oftest er verdt noen kroner.

 

Lee Enfield er en bolt-repeterer med magasin, sjelden verdt noe særlig.

Enfield Snider er en enkeltskuddskonvertering av en eldre munnlader, ikke direkte dusinvare her på berget, men heller ikke noen jackpot eller lottogevinst.

 

1860 Lundsgevær, om den ikke er ytterligere modifisert så begynner det å bli langt mellom de også.

Link to comment
Share on other sites

har du en org jarmann (de fleste er dessverre flikket på) så er dette samlermatriale og ikke selge ukritisk da de faktisk har en viss verdi, kontakte en samler å vise han våpnene uten salg i sikte, da vil du få en peiling på hva disse er verdt. er mange innpå forumet her som kan gi deg seriøse pekepinner uten å lure deg. sjekk litt rundt evt de som samler slike våpen. jeg gav bort en jarmann og angrer på feilinfo fra overivrige kjøpere, ja jeg var dum :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Strøken svensk Jarmann ligger på rundt 20K. Så faller de i pris alt etter stand.

Strøken norsk Jarmann ligger på rundt 40K. Så faller de i pris alt etter stand.

 

Svensk trebånds Jarmann fra egen samling.

(Fremre remfeste mangler på at denne er helt strøken)

normal_%23592_Jarmann_1883_%2812%29.jpg

 

 

Enfield .577 Snider fra egen samling. Rundt 3,5K for et gjennomsnitts eksemplar.

normal_Enfield_Snider__577.jpg

 

 

Lundsgevær 1860/67 - 4 linjers og 18 lødig - lang (tre bånds) litt mindre enn kort (to bånds). På disse riflene er det mye rart å finne. Enkelte tror de har gull og forventer priser opp i 15K for børser med de mest åpenbare mangler.

En rimelig komplett lang vil jeg prissette til 7K. En tilsvarende kort -som kan utstyres med sabelbajonett - fra 7,5K og oppover. Sabelbajonett fra 800 til 2K for 4 linjers og oppunder 3K for 18 lødig. For de lange Lundsene er det døllebajonett som gjelder. Endel lavere priset enn sabelbajonett (hadde så nær sagt halv pris, men det er ikke helt rett).

For Lundser med større mangler vil jeg ikke betale over 4K. Nedover er grensen å få som gave :)

 

Et par av mine 4 linjers Lund i som jeg setter i +8K klassen:

To bånds - kort.

normal_%231489_1860-67_%281_of_13%29.JPG

Tre bånds - lang.

normal_%232816_1860-67_Lund_lang_K_%281_of_12%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke være helt enig med Divesupt i det han skriver her. En to-bånds svenske-Jarmann i strøken stand er 10-14 000, en tre-bånds sjeldent over 10 000. Jeg har en 1/1 strøken tidlig norsk med matchende nummer på bajonetten. Den setter jeg i ca 45 000, men av det er bajonetten + at den er nummerlik ca 15 000. Selve børsa er dermed ikke vært stort mer enn 30 000.

 

Jeg er også temmelig uening mht. Lundsgeværene. De korte Lundene er vesentlig mer sjeldne enn de lange og bør koste ca 50 % mer. En komplett, litt sliten Lang Lund skal koste 5-6 000, men et strøkent eksemplar med arsenalfett etc. bør faktisk kostre oppmot de 20 000 - etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...