Jump to content

AI AW 243w rapport


UltimaRatio

Recommended Posts

Jepp rett før Accuracy International presenterte nye modeller klarte jeg å sprenge husholdningsbudsjettet for n'te gang:-) og for de som tenker å legge en månedslønn ++ i ei ny rifle så vit at dette hadde jeg ikke klart uten skilsmisse :forvirra:

 

Vel de nye modellene til AI betyr at du nå får ei rimeligere "AW rifle" og modellen heter nå AT, men har hurtigbytte av løp - dette antakeligvis for å sikte seg inn på et marked som i større og større grad etterspør systemvåpen. Ellers så virker den nye AT'en å være samme rifla som en AW! Gledelig for dere andre som ønsker å investere i ett slikt våpen og kjipt for meg med tanke på verditap.

 

Uansett så har jeg lyst til å skrive litt og dele mine erfaringer med dere andre med dette, for mange legendariske våpenet! Jeg har i mange år tenkt at en AW skal jeg ha, men stadig vekk har det kommet andre rifler i veien, rifler jeg nok sånn sett vurderer å være bedre på mange måter, men jeg ville ha et våpen til jakt og da ble det en AW også:-) også er det jo få eiere av AW som ønsker å dele erfaringer og det er lite skrevet om disse på kammeret - oppfordrer dere til å dele erfaringer gjerne i denne tråden!

 

Vel rifla ser sånn ut

normal_image~0.jpg

 

Den er ekstremt, ja helt ekstremt solid bygget, det er det første man virkelig får inntrykket av. Alt virker ekstremt vellaget bortsett fra den fancy butt-spik'en. Den er også kun ment for observasjon på post og vil ifølge manualen ikke tåle rekyl over tid. Rifla er også sinnsykt tung med sin 23mm ved munningen av det 24" lange løpet. Dette skal på slanketur, både kortes ned, profildreies til 18mm ved munningen, flutes og gjenges for demper. Rifla veier nå 5,9 kg (uten kikkert) og den originale tofoten veier 700gram! Den er som resten av rifla dønn solid! På bildet er det monter en Hensoldt 4-16x56 i en PGM montasje.

 

Første jaktturen er allerede planlagt i fjellheimen i slutten av februar! Biathlon bæresele er handlet inn og gjør det til en helt ny opplevelse å bære våpenet med på ski! Kjøpte reim fra TAB gear.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendig å spørre hvorfor 243w for jeg har intet annet svar enn at beslutningen ble tatt på en sedvanlig impulsiv måte uten tanke på typiske kvinnespørsmål som feks hva skal du med det....

 

På banen i uvær - både vind og snø

normal_image~5.jpg

 

normal_image~4.jpg

Kikkerten på ca 30x ble plagsomt siktebilde gitt:-)

 

Forsøkte noen ladninger med 77gr lapua HP og en dose N550, ikke det helt store!

normal_image~1.jpg

normal_image~2.jpg

 

Tre skudd med Norma 75gr v-Max "jaktammo"

normal_image~3.jpg

 

 

Norma jaktmatch gikk helt forferdelig dessverre for jeg hadde håpt å kunne bruke denne på rypa!

 

Har ladet opp noen 80gr FMJ fra Hornady, men vet av erfaring at denne er vrien.

Link to comment
Share on other sites

Litt mere om rifla: sluttsykket har tre låseklakker og 60graders boltløft. Sluttstykket har trepunktssikring på moffa og avtrekkeren har ett trykkpunktsavtrekk på ett sted mellom 1-1,5kg, rent og fint avtrekk, men med noe ettervandring. Sluttstykkegangen er glatt og fint men ikke helt på høyde med den gamle TRG'en min he he men mye bedre enn de nye TRG'ene med fosforisert sluttstykke

Link to comment
Share on other sites

Først gratulerer med ny rifle. Veldig bra.

MEN jeg håper for din del, etter å ha satt såpass mye kronasjer som denne rifla koster, inn på en eller annen konto, at den må levere bedre presisjon enn som presentert, for dette var ikk bra, som påpekt av deg.

 

Når det er sagt...kaliber 243 kan være kilen å oppnå über presisjon med. En del som sliter med det.

 

Og den buttspik'en....tror ikke det er någet å ligge søvnløs om nettene å tenke på at den ikke tåler rekyl, for i kaliber 243 og med den vekta på rifla, er vel rekyl et ikke eksisterende problem vil jeg tro.

 

Uansett lykke til med nyervervelsen og utvikling av ladninger.

Hold oss oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Castor: jepp det er en kilen patron det er sikkert:-) ikke som 308w min he he

 

Men jeg har forsøkt svært få ladninger til nå, men det virker som den skyter tettere og tettere samlinger med v-max'en - akkurat som om løpet holder på å gå seg til!

 

Bekymrer meg ikke så mye over butt-spike'en den kommer ikke til å bli noe særlig brukt allikevel, men jeg refererte til brukermanualen til AI og den er faktisk mye speere og vinglete sammenlignet med PGM'en - som jeg bruker masse når jeg skyter!

 

Blyfylt: kjøpt hos sportingservices

Link to comment
Share on other sites

Ja det er fritt å komme med innspill til kule-krutt kombinasjoner:-)

 

Jeg har valgt N550 fordi det var det jeg hadde i skapet men denne er ganske tom. Det er også dette kruttet som gir jevnt over best hastighet i tabellen, men det er jo allikevel ikke nødvendigvis dette kruttet som gir best presisjon!

Link to comment
Share on other sites

He he jeg bekymrer meg ikke så mye - jeg er igrunn svært fornøyd med dette kjøpet til tross for utviklingen:-) men presisjon er viktig og jeg har tro på at rifla vil prestere betydelig bedre enn det her! 90gr Scenar høres ut som ett godt valg:-) jeg har hørt om og sett bilde av Runar si rifle ja, den har mye krappere riflestigning og Krieger matchløp:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har AI'en vært hos doktoren og fått kortet ned pipa til minste lovlige (84cm med kolben foldet) lengde og gjenget for demper. Løpslengden er nå 22"

normal_image~6.jpg

 

Montert en "skid-plate" for skyting fra harde underlag på fjelljakta - bruker ofte en Stein som støtte og nå kan rifla legges rett på uten å bry seg så mye om treffpunktsendring pga hardt underlag. Den er festet med borrelås!

normal_image~7.jpg

 

Og tusen takk til dere som har donert noen kuler:-) både www.langhold.no og Vinge86

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nok en testtur med nedslående resultat, men jeg har en mistanke om at sjåføren ikke gjorde jobben helt heller! Forsøkte fem ladninger med 90gr Scenar og fra 42,5gr til 43,7gr N160 og alle fem femskuddsseriene gav omtrent like 20mm samlinger!? Aldri sett så jevnt og samtidig så dårlige samlinger! Avstand 110m.

 

Testet liksågodt 338'en for å gjøre det godt igjen og første femskuddsserien var 15mm :D

image_zpsecdabb05.jpg

kan alltid stole på fransk håndverk he he men overgangen fra 243w med lyddemper og 1,5kg trykkpunktsavtrekk til 338lm med trompet og 500gr direkte avtrekk var mildt sagt overraskende brutalt

Link to comment
Share on other sites

90gr Scenar og fra 42,5gr til 43,7gr

Reagerer litt på området du prøver i. Det er veldig smalt. 1.2gr ser det ut for meg. Min erfaring tilsier at "nodene" med presisjon gjerne er 2-3gr fra hverandre, eller mer. Her kan du godt ha testet flere ladninger midt i mellom to noder med presisjon?

Et alternativ er å prøve et annet krutt. Men også da ville jeg prøvd i intervaller på halve grains, eller mer - iallefall til jeg skulle begynne å fin-tune. Det er jo også mulig at der er "uhell" et sted i komponentene.

- har du testet treffpunktendringen m/u demper?

- er gruppene høye? Brede? wtf?

- hvor går gruppene ift. siktepunkt? vandrer det vertikalt? horisontalt :shock: ?

- 1:10" dette? prøv ei kule som er 100% sikker i 1:10", (90 Scenar er vel egentlig det? men ei 68gr FB kule eller noe?

- kroninga

- tar låseklakkene likt

- tar rekylklakken likt?

- blåser det?

- føler du at du skyter bra? gjør du alt riktig? (som regel skyter man bra når man føler man skyter bra, og motsatt)

- har andre prøvd?

- er underlaget godt

 

- har du lest de rette besvergelsene?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra svar - ja det er litt kort område, men jeg har stort sett veldig god erfaring med å legge meg rett under maks - men ikke denne gangen! Hadde bare 30 kuler av denne typen liggende. Har ganske mange forskjellige kuletyper liggende og skal forsøke noen litt lettere! Hadde igrunn ikke godfølelsen denne gangen, vel ikke før jeg hentet frem PGM'en he he

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for innspill!

 

Igår tok jeg ett steg tilbake og begynte på nytt med 77gr Lapua kula og nytt krutt: N160 og N140 og nå begynner resultatene å komme :D Usikker på hvilket krutt jeg skal gå for videre - begge viste bra presisjon når ladningen beveget seg mot maks uten at det var trykktegn. Bra = 10-12mm 5-skuddssamlinger på 110m. Jeg kommer til å gå forsiktig oppover og se hva som skjer:-) Litt frustrerende har det vært - det er ikke som 308w'en som går bra med det meste!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

image_zps8d299623.jpg

image_zps5fcc94b3.jpg

Deilig å endelig få akseptabel presisjon oppskriften ser ut til å være 43gr N160 bak Berger 90gr match kule! Avstand er 110 meter! Fem-skuddssamlinger.

 

Men!!! Så skjer det uforklarlige!

image_zps13dc5001.jpg

Trodde først jeg hadde siktet i feil blink - men da fjerde skuddet gikk høyt også skjønte jeg at noe er alvorlig galt? Kan det være noe med demperen? Ting ble fryktelig varmt, men virket ikke som demperen hadde løsnet! Skjønner ikke dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en stund siden jeg har brukt og lada .243, men inntrykket den gangen var "hormonpatron". Det kunne gå sykt bra helt til jeg lot en patron ligge for lenge i et varmskutt kammer. :( Pipa var uansett død etter 2-3 tusen skudd. Det ble aldri en ny :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp dette er en vanskelig patron og neste pipe blir i nytt kaliber, men det må bli 6mm med massevis av tvist:-)

 

Men kjøper ikke at denne treffpunktsendringen skyldes oppvarmet patron! Den første og fjerde gikk slik - de tre andre gikk i riktig høyde men litt til høyre sammenlignet med de to andre seriene!

Link to comment
Share on other sites

Trodde først jeg hadde siktet i feil blink - men da fjerde skuddet gikk høyt også skjønte jeg at noe er alvorlig galt

Liten tvil om at noe er løst etter mitt syn. Låskasseskruer, rekylklakk (dersom løs), løp tilogmed?, kikkertskinne, kikkertringer - et eller annet faenskap inni kikkerten. Barnarden min laget uforklarlig sidespredning for et par år siden, først litt og jeg spekulert mye på det på et par økter, men så ble det mye, ala dine samlinger, og det er for mye til å være skytter og patron, og for konsekvent. Svaret var en løs dings i kikkerten, noe IOR fiksa på garantien.

 

Ville demontert rifla til minste skrue, satt ihop igjen med momentnøkkel, og bytta kikkert før ny prøveskyting. Forbanna irriterende når en må plages med slikt istf. å kose seg.

 

Glemte først ting inni demperen, men det første en gjør når ting begynner slik er å gjemme både demper og brems godt... Det kan være noe løst inni demperen, ifra bafler eller bøssingen som skrus på pipa, til kaker med sot eller noe som ungene har putta inni :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men kjøper ikke at denne treffpunktsendringen skyldes oppvarmet patron!

Det tror ikke jeg heller, men samtidig når jeg ser på oppsettet ditt, så skjønner jeg ikke hva annet det skulle være enn lyddemperen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...