Jump to content

Mauser M98 Basic


Litago

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Fant til slutt en pris her 127.500,-

 

http://www.rognevapen.no/Mauser.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

tror heller jeg får sjekke priser på Custom bygg :) tenkte maks 50000Kr

 

På egun: Mauser 98 Magnum Custom links AHR DGR 375 H & H og rifla befinner seg i ... Oslo!! :D Rimelig penge også, 4995,-Euro altså ca. 40 000.-NOK

 

http://www.egun.de/market/item.php?id=4751362" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Litago se på denne: http://www.waffen-kessler.de/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det er en av Tysklands mest berømte, fremste børsemakere med stor reputasjon, masse vunnete priser, topp omtale og ikke minst flere patenter også. Da får du deg en skikkelig ny M98 i links til overkommelige priser og sa klart i 7x57! Du trenger nemlig noe klassisk, selv om du ikke vet om det. :D

Link to comment
Share on other sites

Fant til slutt en pris her 127.500,-

http://www.rognevapen.no/Mauser.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank ...

Jeg synes dette utsagnet fra Rogne Våpen er ganske fantastisk å komme med: "Dette kan ikke sammenlignes med den Mauseren vi kjenner fra HV osv. Dette er orginalen."

-Så Mauserene som tyskerene hadde under krigen, og som senere ble HV-Mausere er altså bare billige kopier? Jeg er imponert over at de klarte å lage kopiene 70-100 år FØR originalen kom. :lol:

Link to comment
Share on other sites

-Så Mauserene som tyskerene hadde under krigen, og som senere ble HV-Mausere er altså bare billige kopier? Jeg er imponert over at de klarte å lage kopiene 70-100 år FØR originalen kom. :lol:

 

Det er nok ikke helt feil.Det mange mener er de EKTE mauserene er de sivile jakt modellene A og B osv. som ble laget på oberndorf fabrikken før krigen,eller i mellomkrigstiden.Disse ble laget i flere utgaver og kan være utsmykket med flott treverk,gravyre oktagonale løp,hengslet underbeslag+++++.

De hadde smekkre,klassiske linjer og kalibere som 7x57,8x57,8x60,9,3x62 og 404jeffery.

De "nye"custom 98 bygger jo litt videre på disse.

 

Krigsmausere,som senere ble hv-mausere er laget i millionvis :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@Litago se på denne: http://www.waffen-kessler.de/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det er en av Tysklands mest berømte, fremste børsemakere med stor reputasjon, masse vunnete priser, topp omtale og ikke minst flere patenter også. Da får du deg en skikkelig ny M98 i links til overkommelige priser og sa klart i 7x57! Du trenger nemlig noe klassisk, selv om du ikke vet om det. :D

 

her er svaret jeg fikk i retur :)

 

"our left action system with a standard caliber say like 30-06 costs 18.900.-€.

Delivery time is one year. " :shock: 18,900.00 EUR = 159,198.42 NOK

 

 

Likte den rifla til Robert der :)8)

Link to comment
Share on other sites

-Så Mauserene som tyskerene hadde under krigen, og som senere ble HV-Mausere er altså bare billige kopier? Jeg er imponert over at de klarte å lage kopiene 70-100 år FØR originalen kom. :lol:

 

Det er nok ikke helt feil.Det mange mener er de EKTE mauserene er de sivile jakt modellene A og B osv. som ble laget på oberndorf fabrikken før krigen,eller i mellomkrigstiden.Disse ble laget i flere utgaver og kan være utsmykket med flott treverk,gravyre oktagonale løp,hengslet underbeslag+++++.

De hadde smekkre,klassiske linjer og kalibere som 7x57,8x57,8x60,9,3x62 og 404jeffery.

De "nye"custom 98 bygger jo litt videre på disse.

 

Krigsmausere,som senere ble hv-mausere er laget i millionvis :winke1:

 

Men hva er forskjellen på en hv mauser til 1k og en som er ferdig tagga til 100k.

Bare lurer, for for meg er mauser mauser...

Link to comment
Share on other sites

Custom M 98 i dag har hovedsakelig nyproduserte låskasser med minimale (nesten ingen) toleranser og er lagret av stål - kvaliteter av ypperste kvalitet. De er ofte også skreddersydd etter kundenes ønsker. 98 låskasser er ikke de mest enkle å produsere fra både hånd og CNC …

Ellers så brukes låskasser typ 1908 som har blitt lagret av DWM før 1.verdenskrig. De er uovertreffelig og har bedre toleransmarginer enn de nye custom- made ... ubetalbart. Dette til forklaring.

Link to comment
Share on other sites

@Litago: "our left action system with a standard caliber say like 30-06 costs 18.900.-€.

Delivery time is one year. " :shock: 18,900.00 EUR = 159,198.42 NOK

 

Da har du jo litt tid frem for deg til å spare ... :D Luksus har aldri vært rimelig, og håndarbeid, custom tilpassing osv. må betales for. Dessverre!

Link to comment
Share on other sites

De er uovertreffelig og har bedre toleransmarginer enn de nye custom- .

 

Dette tror jeg ikke på.

Med dagens teknologi, produksjonsmåter og materialkontroll er det ikke snakk om at hundre år gamle kasser produsert med hundre års gammel teknologi er bedre på noen måte.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ta kontakt til de som ønsker slike låskasser og kaller dem for tullinger, eller custom - børsemakerne som f. eks. Dorleac. :winke1: Alle som har litt peiling om klassiske Mausere vet om verdien og standing av 08 - låskassene. Dette er på ingen måte ment som fornærmelse, dette må jeg bare tilføye.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå sporer jeg helt av,men tenker litt på at man kan få et slikt våpen som er nøyaktig slik man ønsker seg,et håndtverk og kvalitet som varer livet ut.Ser for meg en som har kjøpt seg ei slik rifle,kanskje oppunder 200 tusen.Vanvittig mye penger tenker folk,mauser til 200t han må jo ha blitt spenna gæærn,hva skal han med det,nei makan til idiot vet de ikke om.

Så hopper de inn i den nye bilen sin,jaktbilen,en 4x4 til 5.600 tusen.Ja,De jo vet hva de får igjen for den om 2 år,men men det koster jo litt å ha bil :roll:

 

Jeg vet ikke hva som er mest galskap.Børse til 200t eller bil til 600t.Jeg har ikke råd til noen av delene,og det er kanskje like greit :?

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ta kontakt til de som ønsker slike låskasser og kaller dem for tullinger, eller custom - børsemakerne som f. eks. Dorleac. :winke1: Alle som har litt peiling om klassiske Mausere vet om verdien og standing av 08 - låskassene. Dette er på ingen måte ment som fornærmelse, dette må jeg bare tilføye.

 

Har ikke kalt noen for tulling ennå, men en påstand om at hundre år gammel teknologi er bedre en dagens grenser veldig til og kalles tullete !

Men hva vet jeg ? Tok fagbrev som CNC-operatør for mange år siden, men jeg kan vel ikke noe om produksjonsmetoder og utstyr......

Når det gjelder materialkvaliteten så har man også en mye bedre teknologi nå enn for hundre år siden. Dette gjør vel at man lettere har kontroll på hvilke kvalitet stålet har, herdetemperaturer osv.osv.

Men for all del, dersom du mener at gamle kasser er bedre enn nye så skal ikke jeg prøve å hindre deg i å kjøpe.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå sporer jeg helt av,men tenker litt på at man kan få et slikt våpen som er nøyaktig slik man ønsker seg,et håndtverk og kvalitet som varer livet ut.Ser for meg en som har kjøpt seg ei slik rifle,kanskje oppunder 200 tusen.Vanvittig mye penger tenker folk,mauser til 200t han må jo ha blitt spenna gæærn,hva skal han med det,nei makan til idiot vet de ikke om.

Så hopper de inn i den nye bilen sin,jaktbilen,en 4x4 til 5.600 tusen.Ja,De jo vet hva de får igjen for den om 2 år,men men det koster jo litt å ha bil :roll:

 

Jeg vet ikke hva som er mest galskap.Børse til 200t eller bil til 600t.Jeg har ikke råd til noen av delene,og det er kanskje like greit :?

 

Enig med deg, men det er jo gøy at noen har råd, og at vi få sett på slike fine greia. Både rifler og biler. Noen sover godt i Ikea - senger til noen få k, mens andre trenger svane opplegget til flere titusen for å få søvn.

Link to comment
Share on other sites

@Yhaug: "Men for all del, dersom du mener at gamle kasser er bedre enn nye så skal ikke jeg prøve å hindre deg i å kjøpe....."

 

Det er ikke jeg som mener dette, jeg har bare referert til mennesker som skal ha custom rifler med disse, eller børsemakere som kan faget sitt. Forresten, jeg har hverken råd eller lyst til å kjøpe 08 - låskasser.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mitt problem at du ikke tror på det, men det sies! Folk som vil ha det ekstra eksklusivt skal ha 08 låskasser til sine custom bygg.

et eksempel på at gammelt er bedre enn nytt er vel disse Pre 64 winchester riflene :)

 

Nå bare surrer du :smile:

Før og etter er jo vidt forskjellige i konstruksjon.

 

Antar at du refererer til "modellskiftet/regimeskiftet"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...