Jump to content

Sporingsline


gaupejeger

Recommended Posts

Kjøp en svenskeline.

 

29z4mf5.jpg

 

Den er 15 m men det er altfor langt. Klipp av den slik at den er rundt 10 m - det holder i lange baner. Den er glatt og glir godt i terrenget, den viser godt igjen og den er billig og uslitelig og lett.

 

Jeg kommer aldri til å bruke annet enn slik line :)

 

 

har en slik en, men dommeren som jeg hadde når jeg tok blodspor/ferskspor prøva så at jeg burde kjøpe meg en litt kortere og tykkere line.

 

lurte kanskje på ett slikt ett http://www.norskhundeutstyr.no

Link to comment
Share on other sites

Har lurt på det samme selv!

 

Hva med denne, koster 119 kr på XXL og er lett å få tak i?

 

266152.jpg

 

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=66984

 

Min erfaring med den type liner er at det er lett å få brannsår av den. Prøvde den typen og skifta den ut fort.

"Svenskelina" får du på felleskjøpet, dei hadde den på tilbud til under 200 i august om det gjelder framleis veit eg ikkje. Ikkje den billegaste men verdt pengane.

 

Har brukt dresurline til hest i mange år. Dette er i flat vebreim (er det det det kallast) ca 15mm breid. Var 15m da eg kjøpte den og kappa den ned til ca 10m.

Blir den for skitten så er det berre å vaske den i ei bøtte vatn og henge den opp til turk. Klar til bruk att.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...har en slik en, men dommeren som jeg hadde når jeg tok blodspor/ferskspor prøva så at jeg burde kjøpe meg en litt kortere og tykkere line.

 

Kapp av lina til 10 m - det holder. Blir lina kortere så sliter du når du skal runde kratt osv og du må slippe taket.

 

Tjukkere line skjønner jeg ikke poenget med; svenskelina er mer en tjukk nok. Det er ikke lasso man skal dra etter seg heller :P Tjukke liner blir også tyngre og mer uhamslige å håndtere.

 

Svenskelina koster rundt 130 kroner på Felleskjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel med dette, som med det meste her i livet. Vi er forskjellige og foretrekker varierende utstyr avhengig av hva vi legger vekt på. Det finnes ingen fasit på slike spørsmål, men selv foretrekker jeg rundskåret lærline 10 mm tykk og 8 m lang. Den er en drøm å gå med/holde i. Var ikke akkurat billig (som det meste ellers hos Jørn Jensen), men varer mange-mange år. Smører med revefett at par/tre ganger i året og det holder.

Link to comment
Share on other sites

http://www.profdogweb.net/div_tilbehor.htm

Her er det en schweissline, som er flat. Jeg har en slik og den er god i bruk. Jeg foretrekker flate fremfor runde liner. Også lærvarianten, men den er det mer klin å vedlikeholde etter hver tur..

 

Ser ut til å vere ei topp line.

 

Noko ein bør tenke på ved kjøp er kva vedlikehold som krevs for dei forskjellige typar.

 

Svenskeline : vedlikeholdsfri

Scveissline/dresurline: Må turkast etter bruk, vaskes når den vert for skitten.

Lærliner: Treng vedlikehold, turkast etter bruk og smørjast.

 

Alle har sjølvsagt sine favoritter på liner slik som med andre ting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Eg likar ei lang line, gjerne over 10 m. Men dei fleste vil ha lina på max 10 m. Ein må prøva seg fram.

 

Eg likar "flaggline" best, har aldri hatt problem med at hendene blir "svidde".

 

Viss du går mykje sporprøvar, vil eg likevel anbefala ei "svenskeline". Fargen gjer at domar og kjentmann ikkje har så lett for å trø på lina, noko som kan gi rykk i lina og hunden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...