Jump to content

280 Remington


Cruiser

Recommended Posts

Hei folkens

Jeg har planer om å kjøpe et nytt løp til min Sauer 202 Outback. Har tenkt på flutet Lothar Walter pipe fra Hansen i 280 Rem. Litt usikker på lengden på løpet, men tenker 58-60 cm? Er det noen som har tilsvarende oppsett eller erfaringer med kaliberet? Vurderer også 280 AI, noen som vet om dette fungerer uten modifisering i 202 magasinet? Er interessert i tanker rundt løpslengder, 280 Rem vs 280 AI, om alukassa eventuelt skulle by på problemer i forhold til 280AI og ladedata.

Takker og bukker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Litt mindre fart.....

 

Helt klart en fordel med så langt løp som mulig dersom du skal utnytte potensialet i patronen.

Klart at 60 cm går bra, 58 også, men som nevnt så ville jeg hatt lengst mulig løp.

Men igjen, til normal jakt så klarer du deg med 40 cm.....

Link to comment
Share on other sites

1. Nytt løp til Sauer høres bra ut, men har Hansen spesialverktøy for å få festet en ny pipe i Sauer 202 systemet? Sauer pleier nemlig å bruke en spesial feste for sine låskasser som har lite eller ingenting å gjøre med "vanlige" løpsgjenger.

 

2. Yhaug har fullstendig rett med sitt forslag vedr. løpslengde. 65 cm er et krav for å få ut maks hastighet av denne typen patron, men hvorfor velger du egentlig ikke den europeiske 7x64? Identiske prestasjoner, og nesten alle interesserte vet om at 280 Rem er ingenting annet enn en mer eller mindre enkel kopi av 7x64. Joda, det høres kanskje mere kult ut med 280 Rem. eller "280 AI", men er alt bedre som kommer fra USA?

Link to comment
Share on other sites

280 har ett ørlite større hylsevolum en 7x64, dette ser ut til at patronen er lettere å lade med Mrp. 280 Ai har ett enda større volum og kan lades til hastigheter du ikke klarer med 7x64

 

Mange børsemakere om ikke alle, så de fleste, kan tilpasse uoriginalt løp til sauer, dette er noe som har vært gjort mer eller mindre smertefritt i årevis.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor velger du egentlig ikke den europeiske 7x64? Identiske prestasjoner, og nesten alle interesserte vet om at 280 Rem er ingenting annet enn en mer eller mindre enkel kopi av 7x64. Joda, det høres kanskje mere kult ut med 280 Rem. eller "280 AI", men er alt bedre som kommer fra USA?
Alt som kommer fra USA er sikkert ikke bedre, men det plager meg ikke at det er opprinnelsesland, så lenge det fungerer. Ikke plager det meg at 280 Rem er en kopi heller. Har vært en del bra omtale av 280 de siste årene, bl.a. fra Jørund L som har vekket nysgjerrigheten.
Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg ikke vært særlig opptatt av 280 AI, og det vel selvklart at det finnes mer hylsevolum enn i 7x64. Samlikner man derimot de to standardpatroner 7x64 og 280 Rem, så ser bildet litt annerledes ut.

 

Her noen reproduserbare, ballistiske data fra RWS og Brenneke sine nettsider.

 

RWS med 10,5g/162gr ID - classic (TIG) for begge 7x64 og 280Rem.

 

V0 7x64 ut av et 65 cm løp: 880m/s

 

V0 280 Rem 65cm løp : 850m/s allerede merkbar forskjell her.

 

Det er slikt at 7x64 med 11,5g/177gr ID - classic åpner farten (V0) med 850m/s. Mer "downforce" og klar fordel her for den gamle arbeidshesten 7x64.

 

Brenneke 7x64, TOG 9,7g/ 150gr. åpner med 885 m/s, ikke dårlig det heller, pluss at kulen er av ypperste bondede kvalitet.

 

For meg har det bare vært en generell diskusjonspunkt om vi bør innføre alt fra USA selv om det er ikke er nødvendig. Det er ihverken meningen å nedsette eller fornærme noen som anvendr 280 Rem.

Link to comment
Share on other sites

For meg har det bare vært en generell diskusjonspunkt om vi bør innføre alt fra USA selv om det er ikke er nødvendig.

Trykker dine ord til mitt bryst. Europeisk patron- og kulekonstruksjon står neppe tilbake for amerikanske ditto.

 

7 x 64, en europeisk klassiker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fantasert litt om 7x64 (og selvsagt ikke 280 som jo bare er Harry... ;-) )

 

Men tanken over - er det noen som har laget en 7x64 AI?

 

Fordelen med en 7x64 AI (eller skal den da kalles BAI?) er jo at det ikke ville kreve mer enn oppbrosjing av 7x64 Brenneke løp som man finner til alle fine Europeiske rifler som Sauer, Blaser ol.

 

Cruiser: Tror det er et lykkeligere valg med 280 i 58-60 cm løp enn AI varianten, ikke kan jeg se at alukasse skulle ha noe å si på styrken, husk at Sauer kamrer løp for alukasser i magnumpatroner som har høyere trykkstandard.

Link to comment
Share on other sites

Yhaug: Det var nettopp poenget mitt. Sagt litt midre eplekjekt da jeg ikke er ingeniør akkurat. :-)

 

Kjenner noen med 280 og det er helt klart morsomt. Spesielt dersom man ønsker å bruke minste lovlige kulevekt (139grs) med høy fart, noe som mange gjør på hjort og reinsdyrjakt.

 

Som en liten OT. vil jeg si at om det kommer nye kulevektsbestemmelser som gjør det lovlig å bruke 120 grs kule i 6,5x55 vil også den gamle krigeren få en ny vind på hjort og rein tror jeg. Det er jo forslag på trappene... (kryssefingrene) :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fantasert litt om 7x64 (og selvsagt ikke 280 som jo bare er Harry... ;-) )

 

Men tanken over - er det noen som har laget en 7x64 AI?

Hehe, gamle Parker Otto Ackley (fra New York i USA :D ) ville nok sett ironien i 280Rem vs 7x64 debatten nå som det tas til ordet for en amerikanisering av 7x64 :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Ganske stor forskjell i volum mellom 7x64 og 280 AI - nesten 10% og der gjør ganske stort utslag på hastigheten en oppnår med samme kule ladd til tilsvarende trykk

 

Personlig har jeg ikke vært særlig opptatt av 280 AI, og det vel selvklart at det finnes mer hylsevolum enn i 7x64. Samlikner man derimot de to standardpatroner 7x64 og 280 Rem, så ser bildet litt annerledes ut.

I ladeboken står det: "det ser ut til at det noe større hylsevolumet i 280'en er akkurat det som skal til for å løfte den over 7x64 i ytelse - ja, den er ikke overvettes langt unna 7mm RM, men mindre kruttladning betyr mindre rekyl og pipeslitasje". (Ikke at det betyr noe for meg hvem av de som har "overtaket"). Uansett, flott at folk kommer med erfaringer og synspunkter!

Link to comment
Share on other sites

Går til loudguns.at/764ixphp. Der kan man hjelpe deg med 7x64 Improved. :D Dies lagres av det velkjente firma Triebel. Lykke til!

Jeg er under normalt glup. Hvis jeg kommer på noe som helst så viser det seg vanligvis etter en kjapp googling at det har vært handelsvare i 1,5 mannsalder.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg kommer 7x64 i originale Sauerløp....

Poding av løp er en fin løsning, men løpsemner koster penger. I tillegg skal børsemakere ha penger til øl de og...

Løp er billigere å kjøpe hos børsemaker uansett. Originalt flutet sauerløp koster vel ca 9800. Hansen og Rafdal tar ca 6500.
Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering av innlegget over er fjernet. Kjell Olav

 

Hva får deg til å tro at det er gratis? Jeg har fått pris på 6500kr for flutet Lothar Walter løp klart til bruk i min Sauer 202. Da er det også inkludert sort teflonbelegg. Sorry, men du tipper feil :winke1:

Link to comment
Share on other sites

"Vanlig" 7mm mellomkaliber blir da selvklart 7x64 UF (uforandret! :lol: ), holder i massevis og har super marginer pluss at det finnes en haug med rifler i kaliberet.

7 mm som Magnum = 7 LRM (7/375 Ruger), selv om jeg synes både veldig om 7mm RM og 7STW. :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Uten å slå opp i litteraturen (stor synse-faktor er alltid bra! :mrgreen::mrgreen: ):

 

280 Rem er jo fabrikkversjonen (forlenget litt, for å unngå å kunne kamres i 270 Win) av villkatten 7mm-06. Da skal den jo ha samme diameter som 30-06 - som har samme diameter som 308 W - som har samme diameter som VILLKATTEN 7mm-08 - som sannsynligvis har samme diameter som FABRIKKPATRONEN 7mm-08. Da skulle det jo gå like greit å forlenge en 7mm-08 til 280 Rem, som å forlenge en 308 W til 30-06. Men det forutsetter jo at du har lang låskasse og ditto magasin.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Normas ladebok er diameteren over skulderen på 7mm-08 11,53mm

Dette er 39,62mm over hylsebunnen.

 

Så det jeg egentlig lurer på er hva diameteren på en .280 hylse er 39.62mm fra hylsebunn.

Vet den er 11,21mm over skulderen som er 50,78mm fra bunnen.

 

Noen som har en .280 og kan måle diameteren på hylsa 39,62mm over bunn.(sånn ca)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...