Jump to content

Hva er den beste jaktsekken til småviltjakt?


GunnarKRC

Recommended Posts

Jeg liker sekk med lokk, ikke bare med glidelåslukking på toppen. I tillegg liker jeg at det er flere lommer. Ett stort rom gir mer rot og styr når man skal finne frem noe. Den må være behagelig å gå med, med gode reimer og låsing foran, både på magen og i brysthøyde. Da sitter den ekstra godt. Kjekt er det også om det er et såkalt "mollesystem" på dem. Dvs at man enkelt feste på småtteri rundt omkring på feks reimer og magebeltet.

 

Jeg har Vorn QRR til småviltjakt. Denne har alt det nevnte, og det virker som om den er av god kvalitet. Den har også et veldig fint våpentransportsystem hvor man raskt kan ta frem våpenet ved behov. Jeg bruker ofte to våpen på jakt, hagla og småviltrifle. Uten festesystem, hadde ikke det vært mulig på en god måte.

 

Denne er imidlertid dyr, og om man ikke bruker å ha med seg ekstra våpen, er det heller ikke store poenget å ha våpenfeste. Da kan en sekk som Shadob her har linket til være et godt valg. Den har en behagelig pris og holder til det aller meste. Integrert sitteunderlag er kjekt! Slipper å tenke på å huske på det...

 

Jeg har også en annen sekk, med stol. Stol kan være kjekt å ha det og, om man skal postere i jordekanten etter dua, haren eller elgen. Stol er kanskje et mer skapt behov enn nødvendig. Det ryktes at det finnes stubber og stein i norsk natur, og de kan visst egne seg til å sitte på... :-) Men det er jo kjekt å ha. Vær obs på at sekker med stoler ikke nødvendigvis er som skapt for en rygg...

Link to comment
Share on other sites

Bruker Norrøna Finnskogen. Jeg bruker sekken mest till jakt med tredskjeller og toppjakt på ski. Da må en god sekk klare følgende:

 

* Lydsvak, et must ved skogsfugljakt

* Ikke signalfarget, se oven

* Holster, Fremst ved toppjakt på ski, ved og bære rifla i reim over skuldern pådrar en mye fantomsmerter etter noen uker og mange mil på ski.

* Ha plass till jakke, genser, matpakke og fugl samtidlig. Skyter liggende og tar støtte på sekken, bra med noe mykt oppi.

* Brede, flate og komfortable reimer

* Hoftebelte, gir komfortabel bæring og bedre balanse.

 

Dette oppfyller Finnskogen.

I tillegg har sekken fuglenett, har ikke problem med å ha fugl i sekken så dette bruker jeg ikke hvis jeg ikke sanker sopp under jakta. Svakhet med sekken mener jeg er noe trangt holster for rifle med kikkert. Hvis en har behov for å få opp skytejernet raskt er ikke dette en god sekk. Sekken koster en del penger, men jeg bruker den så mye at det ikke er et tema for meg hva den koster når den er så god som den er.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Om det er den beste sekken skal jeg ikke si, men...

 

Når jeg er i rypefjellet bruker jeg en sekk fra Fjellraven. Forest.

http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-friluft-forest-p-212-c-152.aspx

 

Den er god å bære. Har elastiske lommer på siden, til drikkeflasker. Gode reimer og god ventilering. Holdef formen selv om du stapper den full. Har viltnett med signal farge.

Hvis jeg skal trekke fram noe negativt, må det være at det ikke er direkte tilgang til bunnen av sekken.

 

Ser av bildene, at innfestinga til brystreima på min sekk ikke er lik som på bildet på nettet.

På den sekken jeg har, kan brystreima glides, trinnløst opp og ned. Det er en detail jeg liker.

 

Har en Norrøna Røros som jeg bruker på hjortejakta. Er fornøyd med den sekken også, men bærekomforten kan ikke samenlignes. Spesielt ikke når sekkene er fulle.

 

Roar

 

Edit: lagt til opplysninger om brysreim.

 

 

Sent from my GT-N8010 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...