Jump to content

Rifle for rypejakt


arnulf

Recommended Posts

Hei, jeg skal få meg ei rifle for rypejakt. Vi driver vanlig støkkjakt i fjellene på sørvestlandet uten hund. Erfaringsmessig får vi mange situasjoner på vår rypejakt hvor rypene sitter på 50 - 150 meters hold godt synlig. Da hadde en rifle vært ideelt. Jeg sr for meg kaliber 17 HRM eller 22 magnum. Det er ofte en god del vind så jeg er litt redd for den lette 17 HRM kula.

 

Men det viktigste er at rifla er lett å ta med seg i sekken, jeg bærer jo på hagla og vil bare dra frem rifla ved noen få ganger til dagen. Ideelt ser jeg for meg en heldempet rifle med foldekolbe. Eller noe annet som er lett å demontere/montere uten at det påvirker kikkertsikte. Det er viktig at ikke hver enkelt del blri for lang, da blir det klønete i sekkken.

 

Jeg har sett på de heldempede salongriflene til Alms, http://www.alms.no/index.cfm?id=64951 men vil ha noe med mer presisjon på lenger hold, gjerne over 100 meter.

 

Noen som har synspunkter eller ide om hvordan jeg skal få tak i noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

Det du kan gjere er å få tak i ei Star Baikal IJ-18 rifle i .223. Den er grei å knekke sammen å ha i sekken.

Eg har ei slik ei sjølv, det er vel ganske langt nedpå "flott rifle" lista, men den fungerer greitt. Det er enkeltskudds rifle, så brenn du ein sjanse, så må du vandre vidare.

Men den er grei med tanke på pris, vekt, størrelse..

Link to comment
Share on other sites

Uten å starte en lang diskusjon her; 17 HMR er mindre vindutsatt enn 22 WMR (magnum).

 

Er det sant? Hvordan kan jeg få skikkelig informasjon om dette? og vet dere hvor jeg kan finne kulebaner for disse kalibrene?

 

Jeg er ikke redd for noen lang diskusjon :-)

Link to comment
Share on other sites

Uten å starte en lang diskusjon her; 17 HMR er mindre vindutsatt enn 22 WMR (magnum).

 

Er det sant? Hvordan kan jeg få skikkelig informasjon om dette? og vet dere hvor jeg kan finne kulebaner for disse kalibrene?

 

Jeg er ikke redd for noen lang diskusjon :-)

 

Google 'ballistics 22 wmr og 17 hmr'

Link to comment
Share on other sites

Et ekstravåpen bør jo være lett om det skal bli med i sekken, og en Star IJ 18 i cal .223 er jo allerede nevnt.

Det er jo også veldig billig, er vel så vidt jeg vet å få kjøpt for under 2000,-

Når de nye våpenforskriftene trer i kraft, så åpner det for løpslengde ned mot 40cm, og en .223 tåler å bli kappet såpass uten at det går nevneverdig ut over ytelsen. Et våpen med 40cm løp og delbart i tillegg ruver ikke så voldsomt i sekken. Helt klart mitt førstevalg. Vil man spandere litt mere kroner, hadde jeg kikket på en TC Contender, den også delbar, samt et hav av forskjellige kaliber man kan benytte seg av.

Er lite vits i en "perfekt" ryperifle om den er for stor og tung til å bli med på tur.

Hold oss oppdatert på hva det blir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...