Jump to content

Børse for rev, kal 222..?


John H

Recommended Posts

Hei dere!

Har drevet med leirdue skyting i ei stund no og har i den seineste tid begynt og fatte interesse for jakt på rev.

Har aldri hatt rifle før bortsett fra AG-3`en som står og støver vekk i et skap.

Har sett at mangen bruker og annbefaler .222 til rev og vintrjakt på rype, dette ser ut til og passe meg meget bra bruksmessigt.

Er det noen sted eg kan finne ut hvor stor ammunisjonen er fysisk?

Vet jo hvor 22 kulene og 7,62 som er i min ag er men tengte bare reint praktisk, nærmeste våpen butikk er et stykke unna ellers skulle eg bare tatt turen inn og sett ammoen med egne øyne.

Som dere skjønner så er det fysisk størrelse på ammoen eg er på utkikk etter, eks sammenlikna med 22.

Takker og bukker for svar!

Link to comment
Share on other sites

kula har samme diameter som vanleg 22lr, men har mantel og gjerne litt ulike kulevekter og utformingar.

Hylsa er vel enkelt forklart ein mellomting mellom 22lr og 7,62x51 (Ag-kaliberet). Ein slags "mini" 7,62x51.

 

Mange (meg inkludert) vil nok tipse deg o å heller velge .223 i staden for .222. Same kule, men litt større hylse. .223 har større utval av ammo, er lettare tilgjengeleg og har billegare treningsammo enn .222. Begynner å overta litt etter .222. Begge er fine kaliber til det meste av allround småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

222 Remington er 5,56x43 i metriske mål, 223 er 5,56x45, altså 2 mm forskjell i lengden på de patronene :wink:

Begge er fine småvilt patroner, 223 har bedre utvalg i ammo og nyere børser.

Ett annet pluss for 223 er at nyere børser har raskere løpstigning og kan dermed skyte tyngre kuler om du vil skyte på lengre hold eller jakte på rådyr.

 

Men får du tak i en pent brukt Sako Vixen i 222 Rem, til en fornuftig pris, så er det ikke noe mer å lure på :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du bør velge kaliber 223 rem da dette har overtatt mye for 222.

I 223 har du større utvalg av ammo og kuler, samt det er ofte billigere enn 222.

 

Hvis du sakl ha deg en fornuftig børse i 223 ville jeg sett på Remington 700 SPS, Savage og Howa.

Har selv god erfaring med Savage og remington, lite kjennskap til Howa, men mage skryter over disse børsene. Hvis du skal ha en rifle til mer posteringsjakt ( i f.eks. i i stabbur etc.), og ikke skal løpe lange turer med rifla ville jeg sett på disse tre:

 

 

http://www.snipercentral.com/remspsv.htm

 

http://www.snipercentral.com/spstactical.htm

 

http://www.snipercentral.com/sav110fp.htm

 

Kommer selv til å kjøpe Rem 700 SPS tac i 223. :twisted::D:D

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Du bør velge kaliber 223 rem da dette har overtatt mye for 222.

I 223 har du større utvalg av ammo og kuler, samt det er ofte billigere enn 222.

 

 

 

 

Lykke til med valget.

 

ammoen er forskjellig,men kulene er like store,og samme utvalget for både 223,222,og 22-250......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...