Jump to content

Ønsker konstruktiv kritikk og tips ang. knivskisse


Xerion

Recommended Posts

Hei

 

Som nybegynner bruker jeg dette forumet aktivt, og har tenkt å steppe opp et hakk på neste kniv. Dvs lage en med ilegg (Kniv nr 2).

 

Jeg ønsker gjerne tilbakemeldinger på en skisse jeg har laget, og ikke vær redd for å være litt krass, tåler det!

Materialene jeg har tilgjenglig er valbjørk, sort,blå og rød vulkanfiber i 0,8mm samt sølvtinn på 0,5mm og stabilisert rød valbjørk.

 

11823722675

 

Av en snodig grunn så funker ikke linken over.... bruk lenken under isteden....

 

http://www.flickr.com/photos/29890777@N04/11823722675/

 

Så fyr løs!

 

-Bård

Link to comment
Share on other sites

Ja,nå har ikke jeg inngående kunnskap om de forskjellige knivtypene/Klassene. Men denne er tenkt som brukskniv.

 

Bladet er forresten gitt, Det er kjøpt inn, og nøyaktig avtegnet på skissen :)

 

Mulig ryggen er litt høy i fremkant? har tenkt litt på det selv også, for først hadde jeg den flush med ryggen på bladet, men vet ikke om det lar seg gjøre praktisk sett?

Bladet må felles inn en del for at det skal bli bra i underkant....

 

-Bård

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror Olesøn kanskje tenkte noe som på bilde her. Dempe litt mellom ditt omriss og den stiplede linjen her. Du trenger ikke å gå helt ned til ryggen på bladet, bare rette det litt bakover.

Du får rette på meg om jeg har feil Olesøn :smile:

 

DSC_4737_zps2e4854e4.jpg

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hoisann

 

Ja, ser den og er ikke uenig i det. Skal ta frem blyanten igjen ikveld å se om jeg ikke får rettet den litt inn.

 

Er også litt usikker på enden, om den kan bli for avansert å forme? Målet er å ikke sitte igjen med en potetskreller når jeg er ferdig med å pusse :P hehe

 

 

Takk for tilbakemeldingene! Setter pris på at dere tar dere tid til det! :D

 

-Bård

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg helt inne i faguttrykkene enda, Men hva definerer en skandi slire?

Jeg liker litt mage på knivene, uten at jeg har noe annet grunnlag enn hva jeg har av butikk kniver og kniver jeg har sett ellers. Men dette kan kanskje bli litt mye av det gode?

Er også litt usikker på hvor langt opp på skaftet jeg evt. bør lage slira.

 

Kan være en løsning å lage litt mindre mage kanskje?

 

-Bård

Link to comment
Share on other sites

Min første tanke er at det er litt "for mye" former.

Litt for krum rygg, spesielt i front. Tegn en paralell linje til blad-ryggen bakover noen mm over selve bladryggen. Forhold deg til denne i fremste del av ryggen.

Buk er også litt mye. Også her skal det være innafor en paralell linje med eggen, noen mm lavere enn selve bladet. Hvor stor forskjell du vil ha mellom blad og skaft, bestemmer du selv. For mye kan gi dårlig harmoni til blad-skaft og en merkelig kant på slira. For lite vil kunne gi at det blir lite å gå på ved innfesting til bladet. Jeg liker å bruke ett par mm, men jeg lager mest hornkniver og er avhengig av litt "gods" her for at horndelen av slira ikke skal bli for tynn.

Avslutningen blir litt "lett" i mine øyne, og som Haretex sier, vil det gi at du får utfordringer med slira. Slirekanten skal slutte rundt skaftet, men siden kniven her er mindre bak enn foran vil den sitte godt - veldig godt - etter at du har sydd slira. Og bli umulig å få ned i slira igjen etterpå, siden fremste del av skaftet vil være større en åpningen på slira som er tilpasset den slankere bakdelen av skaftet.

Kanten av slira må være over den tykkeste delen av skaftet, for at kniven skal sitte i slira. Slik gir det seg selv. Du kan ikke gå altfor høyt opp, da vil det bli vanskelig å få ut og inn kniven i slira av grunner beskrevet over.

Mitt råd er å ta ned "formene" noe, og ha litt mindre oppsving bak "magen". Du vil allikevel kunne få mage nok å holde i.

 

Angående scandi-slire, så er det en vanlig sydd lær-slire. Altså der kniven sitter i slira på grunn av tilpasning, ikke ved bruk av lær-remmer, trykk knapper eller lignende. Litt dårlig forklart dessverre, Haretex eller andre kan sikkert gi en bedre beskrivelse.

 

Avslutningen er meget pen. Kanskje vanskelig å få rett, men ikke mulig. Og som sagt veldig fin avslutning.

Innleggene og formen på de synes jeg du har lykkes veldig bra med. De danner en naturlig symmetri med frontbit og egg-avslutning på bladet.

 

Håper jeg har skrevet noenlunde forståelig, og at det kan gi deg noen tips på veien.

Er spent på å se resultatet.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for rettledningen her "Dagl" Det blir nok en revisjon 2 av skissa ikveld

 

Som erfarne, så ser dere lett ting jeg har vanskligheter med å se, til eksempel slike detaljer som slira.

 

Er spent på å se resultatet.

Det er jeg og ;)

 

-Bård

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bruker alle de samme små bladene som ser simplere ut en moraknivene?

:crazy:

På en brukskniv(kombi tollkniv-jaktkniv) er i grunnen alt over 4 tommers blad for mye etter min mening. Har ikke brukt større blad enn 3-4 tommer de siste 25 åra. Ingen problemer med å vomme en elg med 3 tommer... :winke1:

Flåing av elg krever uansett en annen knivtype. Det samme kan sies om partering. Men siden det gjøres i slaktebua i 99% av tilfellene ligger de knivene hjemme.

Brukte å ha med samekniv ved skutertransporter før, men er i grunnen bedre rustet med ei vanlig snekkersag til å rydde veg ol.

Link to comment
Share on other sites

Hei, nå ser den bedre ut. Nå må du bare la det stå til og begynne.

Jeg er fersk i gamet, men har erfart med de jeg har lagd til nå ikke bestandig blir etter skissen.

Når du har fått grovformet og slipt litt, å du får holdt den i handa ser du ting på en annen måte enn på en todimensjonal skisse. Tipper sluttresultatet blir bra uansett :wink:

 

Lykke til

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Ja, er nok bare å begynne nå!

 

Syns den virker liten, litt redd for at den skaftet ikke kommer til å ligge godt i hånden... Er det no rettningslinjer angående omkrets på skaftet?

 

-Bård

 

Nå snakker jeg bare for meg selv, men jeg har erfart at høyden på skaftet har mer å si, enn tykkelsen. Dvs at jeg foretrekker litt "slanke" kniver, som heller utfyller litt i høyden. Lager du knivene for tykke, får de et veldig "blubby" utseende også.

Kan du ikke ta et billig stykke tre som du har liggende, og "prøvesnekre" det? Bruk litt tid på dette, så blir du mye mer fornøyd når du til slutt sitter med sluttresultatet av kniven du har laget.

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Mye bedre!

Men jeg ser på den stiplede linjen din som du har brukt som grunnlag for ryggbuen, den paralellemed knivblad-ryggen. Om du ser på den fremst ved spissen, sammenligner med overgang skaft/blad, ser det ut til at linjen ikke er helt paralell med blad-ryggen. Det ser ut som om det er bittelitt mindre avstand mellom linje og bladrygg ved spiss enn ved overgang skaft/blad. Isåfall gjør det at kniven blir bittelitt "uppnosig".

Nå tror jeg ikke at denne lille forskjellen vi synes mye. Men det gjør at rygg-buen blir litt for høy og krum. Jeg ville tatt bittelitt til av den.

Men som arturus sier, så vil det garantert bli forskjeller på det ferdige produkt og skissen. Ihvertfall blir det som regel det for min del...

 

Forøvrig synes jeg fortsatt at bakdelen av skaftet blir litt "lett", og jeg ville ikke trukket buen bak magen så høyt opp. For å få kniven til å sitte i slira, rekker det med at det er bare litt oppsving. Og for å holde i skaftet, liker jeg at det fyller ut også bak i hånda litt.

 

Når det gjelder retningslinjer på omkrets, så styres skaftformen sett fra siden av knivbladet. Så det gis utifra den skisse man tegner.

Skaftbredde sett ovenfra er en annen ting. Jeg liker ikke altfor tykke skaft, og mine havner som regel på rundt 16-18 mm i bredde sett ovenfra. Noen ganger helt nede i 15 og under. Dette må man også vurdere litt ut i fra størrelse på blad, og dersom man vet hvem som skal ha kniven. Kvinner eller mann, store eller små hender... Også sett ovenfra til skaftet ha en økende bredde bakover, til man når punktet der det skal være bredest. Så smalner skaftet noe, dette bidrar også til å holde kniven på plass i den ferdigsydde slira. Altså skal bredeste punkt også her være litt under slirekant, og må justeres slik at det er på samme punkt som der magen er på sitt største.

 

Jeg håper igjen at jeg forklarer meg forståelig... ikke alltid lett å forklare via tastaturet...

 

Men kniven din ble mye bedre etter justeringer. Tror det blir en super kniv, ser fram til å se framdriften og resultatet!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt å prøvesnekre det nei! Hmmm...

 

Du forklarer bra "Dagl", Jeg har hvertfall ingen problemer med å forstå det! :)

Jeg vil nok redusere innsvingen ved enden av magen enda litt(bedre å ha litt å jobbe med enn å kutte for mye på båndsaga) så blir den ikke så lett som første utkast.

Mhm, ser den "parallelle" linja ble mer som en spissvinkel :P Hadde det litt travelt, hvilket er en uting når man driver med slikt! hehe

 

Da får vi se om ikke jeg tar en tur i snekkerbua i helga!

 

Takk igjen for gode råd! Da poster jeg no bilder, når det er noe fremgang :)

 

-Bård

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Update:

Da fikk jeg jobbet litt i helga, og resultatene er som følger:

 

Har aldri jobbet med stabilisert materiale før, så fant jo fort ut at det sprekker lett. Front holken sprakk under liming, så må prøve å finne en løsning for å

Få rettet opp dette..

 

Sprukket Frontholk:

http://www.flickr.com/photos/29890777@N04/12169184516/

 

Begge knivene:

http://www.flickr.com/photos/29890777@N04/12168764853/

http://www.flickr.com/photos/29890777@N04/12168764813/

http://www.flickr.com/photos/29890777@N04/12168950424/

http://www.flickr.com/photos/29890777@N04/12168950254/

 

Det gjennstår en del pussing som dere ser, men må sette meg ned litt å finne ut hvor jeg skal rette litt til på formene, før jeg fortsetter.

Må passe på at jeg ikke sitter igjen me et ostehøvelskaft til slutt :P

 

Jeg er litt selvkritisk, og synes bladet peker for mye ned, har dere noe meninger rundt det? Ikke så mye å få gjort med nå kanskje, men lærdom for senere.

Samtidig så var limeprosessen ganske krevende, selv om jeg tilpasset alle delene til tangen før liming og limte holken før alt annet, føler jeg de "skled" litt ut av posisjon når jeg satte

de tvinga. Brukte 5min epoxy med svart akryl maling, dette tørker for fort. hehehe

 

Jeg er også usikker på hvordan jeg skal behandle valbjørka når pussinga er gjort.

- Kun olje? (Er junkers olje jeg har) vil dette gjøre treet mørkere?

- CCL satin? Glossy? finishing? Polishing? ??

- Herdins beis? hvordan farge setter de forskjellige typene?

 

Ønsker i utgangspunktet å beholde treverket relativt lyst, men å fremheve strukturen i valbjørka!

 

-Bård

Link to comment
Share on other sites

Update:

Jeg er litt selvkritisk, og synes bladet peker for mye ned, har dere noe meninger rundt det? Ikke så mye å få gjort med nå kanskje, men lærdom for senere.

 

Jeg er også usikker på hvordan jeg skal behandle valbjørka når pussinga er gjort.

- Kun olje? (Er junkers olje jeg har) vil dette gjøre treet mørkere?

- CCL satin? Glossy? finishing? Polishing? ??

- Herdins beis? hvordan farge setter de forskjellige typene?

 

Ønsker i utgangspunktet å beholde treverket relativt lyst, men å fremheve strukturen i valbjørka!

 

-Bård

 

Hei Bård.

 

For å ta det første først. Ja, bladene dine peker litt vel mye ned. Antageligvis så har bitene dine sklidd ned i limeprosessen. Det har jeg opplevd selv, og det er jævl... irrriterende.

Med den nye limemalen min, føler jeg at jeg har mye større kontroll på akkurat det.

 

All tilføring av "væske" vil påvirke treverkets utseende og struktur. Det vil bli mørkere, og strukturen kommer mye mer frem.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg prøvd meg frem, med både fargesetting og overflatebehandling på noen av avkapp bitene du har til overs. Det er der du best kan se hvordan det blir, før du setter i gang :wink:

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Se der, ja!

Verkene skrider fram!

 

Jo, bladene henger litt på begge to.

Når jeg ser på ditt andre bilde, så synes jeg også at den røde (den med mest rødt) er litt klumpete foran.

Du har bittelitt igjen å ta av på ryggen av begge to. Jeg ville tatt ørlite av rygglinjen fremst på skaftet, sørget for at den ble paralell med ryggen på bladet. Det blir ikke mye, men det kan forbedre litt på linjen og inntrykket. Men vær forsiktig å ikke ta for mye.

Videre ville jeg tatt av magen på den med mest rødt. Sørget for at mage-kurven er parallell med eggen på bladet helt fremst. Det vil også hjelpe på inntrykket at bladet henger. Det vil også hjelpe på inntrykket at den er litt tykk fremst, og litt lett bakerst.

 

Men nå må endringene gjøres med fin hånd....

 

Synes begge blir fine!

Angående tre og væske, har jeg ikke stor erfaring. Jeg har brukt linolje+terpentin+narvsverte for både farging og innsetting. Til slutt Danish Oil for blankhet. Men det er helt sikkert bedre løsninger, er ikke 100% fornøyd med de resultat jeg har fått. Haretex har nok mer erfaring og råd å gi deg på dette området.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har rett i at den "røde" er tjukkere, så planen er å pusse den litt tynnere.

 

Tenkte på det du skrev sist og. Dette med linjene fra bladet, og kom frem til det samme som du nevner her. Må ta litt av rygg og mage for å

kompensere litt for at bladet henger. Det gjelder begge.

 

Avsluttningen er det jeg er mest usikker på, hvordan jeg skal få den pen :)

 

-Bård

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...