Jump to content

Råd til bygging av langholdsrigg


razumny

Recommended Posts

6.5x55 er ikke magisk. Men en banesauer kan sende billige 140 grs kuler med bc rundt 0.6 avgårde i rundt 900 m/s om en laster opp med riktig krutt.

220 scenar har bc på 0.608, og knuterik sender den avgårde i 840 m/s . Ballistisk vil ikke dette hamle opp med saueren (selv om forskjellen i dette tilfellet er liten). Fordelen er at det er enklere å spotte den tyngre kula når holdet strekker seg godt forbi 1000 meter

Link to comment
Share on other sites

Da blir det .30-06.

 

Som sagt, hadde Super Varminten kommet i Links, hadde jeg gått for den; kombinasjonen hevbar kinnstøtte og picatinnyrail er besnærende.

 

Er det noen som har noen gode tips om montasjeringer til dette oppsettet? Gjerne noe som jeg kan ta av og sette på raskt; jeg har et annet kikkertsikte jeg også vil ha muligheten til å bruke.

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 er ikke magisk. Men en banesauer kan sende billige 140 grs kuler med bc rundt 0.6 avgårde i rundt 900 m/s om en laster opp med riktig krutt.

220 scenar har bc på 0.608, og knuterik sender den avgårde i 840 m/s . Ballistisk vil ikke dette hamle opp med saueren (selv om forskjellen i dette tilfellet er liten). Fordelen er at det er enklere å spotte den tyngre kula når holdet strekker seg godt forbi 1000 meter

 

 

Det blir litt urettferdig å sammenligne en langpipa 6.5 mot en kortpipa 30-06.

Om man setter ei 74-81 cm lang pipe på en 06, så vil nok den 220 kula ha en hel del mer fart, og marginene begynner å bli små for 6.5'n sin del, samt at det blir enda bedre signatur fra 220 grs langt der ute :)

Jeg er ikke noen kjempe god skytter, men har hatt både 6.5x55, og 65RWS, og jeg kan ikke si annet enn at jeg føler jeg treffer lettere med de tyngre kaliberene på lange hold, enn med 6.5. Så selv om BC er høy på en 140 grs 6.5 kule, så er min erfaring at den taper mot de tyngre 30 kaliber kulene, selv om den er ballistisk overlegen. Det er jo bare snakk om å måtte kneppe noen knepp mer med 30-06'n. Men av en eller annen grunn, treffer jeg oftere med 30 og 338 kal, enn 6.5 under like forhold, og det er jeg ikke alene om, vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hva er din definisjon av å "nå langt" razumny? Langholdsskyting kan være så mangt.
Ja, det er et fint spørsmål. I utgangspunktet er ambisjonen rundt 500-600 meter, men jeg har naturligvis ikke satt noen øvre grense. Planen er egentlig å starte på 200 meter og jobbe meg oppover; lære teknikk, utstyrsbruk og lesing av forhold på hver distanse før jeg går videre, for å legge grunnlaget når det begynner å bli virkelig langt.

 

Og om jeg en dag skyter på 1200+ med 338LM, ja da er det bare glitter på kaka.

Link to comment
Share on other sites

De var ikke dumme nei, tror jeg plukker med meg et sett med dem.

 

Vær litt obs på at A.R.M.S. ringene ikke har mulighet for justering av "holdet" på armen. Når det blir slitt etter x antall ganger av og på blir det slark. Det er heller ikke veldig mye som skal til av toleransefeil på skinna før det kan by på krøll. Min arms skinne fester dårlig til skinna på en DPMS Ar sak, men veldig godt til Brügger & Thomet skinne på noe annet og en Bushmaster AR sak. Larue har bedre system der om du skal ha ringer av den typen.

 

Hvorfor ikke bare holde deg til Tikka og optilock? Da slipper du et ledd til mellom børse og kikkert. Jeg hadde picatinny på en TRG, men nå er den borte til fordel for optilock på begge to. Har du 30mm rør er det ikke noe problem å lage tilt nok på alle optilock montasjer, uten mer belastning på kikkertrør enn nødvendig. Funker til og med på ringmontasjen. Ikke er de så alvorlig dyre heller på rett sted, billigere enn arms og larue tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det med repeterbarhet på festing er et godt poeng. Hva angår Picatinny vil jeg ha det for å kunne bruke samme optikk på flere rifler (ja, vet jeg må sikte dem inn for hver gang jeg bytter), og evt. bruke forskjellig optikk på denne rifla.

 

Var innom XXL i går, for å se på hva de har, og fyren i våpenavdelingen prøvde å prakke på meg en Weatherby Accumark, heller enn å gå for en Tikka Varmint. Han har i det hele tatt ikke så mye pent å si om Tikka, men det jeg stusset over er at Weatherby, i alle fall i følge sine egne sider, kun leverer Accumark i Links i kalibrene .257 Wby Mag og .300 Wby Mag. Er det jeg som er på bærtur?

Link to comment
Share on other sites

...får en Tikka T3 SV til 11900...
Hadde den kommet i Links, hadde jeg ikke blitt stående på Varmint, men gått for SV. Med Picatinny-skinne og justerbar kinnstøtte ser jeg for meg at den er akkurat det jeg vil ha.

 

 

 

 

 

tikka SV kjem i links den. jakt og friluft har links til 11490

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10014&prodid=10645

Link to comment
Share on other sites

Så, så! Syntetstokken på Tikka er glassfiberforsterket polymer og etter mitt syn ikke så dårlig som endel vil ha det til. Det er imidlertid en jaktstokk og som sådan ikke spesielt egnet til trådstarers formål så det har du helt rett i. Har selv en T3 Tac som brukes til jakt, men noe spesialvåpen for langhold er det ikke, Ser for meg at om en T3 skal nyttes til dette formålet må i alle fall stokken byttes ut med noe mer egnet. Pipene (kaldhamrede)er generelt for korte og jeg stiller også spørsmål ved om kvaliteten (preisjonspotensiale) i disse er godt nok. .30 kaliberpipene er kun levert med 11:1 twist hvilket kan hende er noe slakt for tunge langholdkuler. Avtrekket er generelt ikke godt nok ut av eska, men ikke noe en børsemaker ikke fikser. Om .300 Win vurderes betyr det også at magasinet på disse tillater max 85 mm patronlengde. Skal en utnytte potensialet i tunge kuler med større patronlengde, må disse lades ett og ett gjennom utkasterporten. Men så finnes det jo kan hende andre underbeslag med lange magasin å få fra ettermarkedet. Til slutt så bli det ikke spesielt rimelig!

Link to comment
Share on other sites

Vil komme med ei litt orginal løsning.

 

Dersom du klarer deg uten løst boksmagasin ville jeg haiet finn.no etter en Lakelander i links.

 

Disse går ofte for 5-6000.

Finner du en sporter trenger du ikke ny stokk.

 

Presisjonen, boltgangen, avtrekket og alt topper t3 lett.

Avtrekket kan orginalt justeres til 400gram.

Bolten har tre låseklakker og dermed kort hevearmsløft.

 

Ny pipe fra børsemaker i ønsket kaliber får du for 4-5K.

Link to comment
Share on other sites

Undres av og til på om noen har hatt en Tikka? Jeg har 2, en M695 i 30-06 AI og en T3 SV i 300 wm. Org pipene til Tikka går meget godt. 11 i snurr klarer greit 220 grs kuler. Boltføringa er smooth etter noen tusen skudd;) Avtrekket på min T3 er justert til 600 gram og fungerer topp, men jeg vil ha det ned til 300 gram. Kan da kjøpe et annet til en 1000 lapp. Evnt en børsemaker kan file og polere. Hvem f... trenger magasin???? Har ikke hatt magasin på mange år, men skyter lett 30 hjort pr sesong og opp til flere ila sekunder. Det er enkelt å lade en og en patron. Trening heter det.....

Link to comment
Share on other sites

Er enig med kut Erik der. Har selv hatt Tikka å bytte denne ut i Sauer 202. Men nå har jeg kjøpt meg en ny Tikka T3, satt på den en GRS stokk å det kommer 3006 AI løp i den. Denne kommer til å ble rå bra.

Hovedformål Langhold opp til 1000m å middels langholdsjakt opp til 110m :overrasket:

 

Det ligger en tråd lengre nede på siden som heter Bygge langholds rigg på T3 kasse.

Her kommer det bilder å oppdatering når den kommer tilbake fra børsemaker!

 

Hadde kjøpt meg en Tikka T3 lite i 3006 om jeg var deg. Å tatt utgangspungt i det. Billig å annskaffe, lett å bygge videre på.. MIN MENING!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da ble det en T3 Varmint i 308 på meg, kjøpes hos Beveren Sport i Kongsberg. På den setter jeg en 20 MOA skinne og kikkert, og så skal vi se hvordan ting blir. Starter med å skyte den inn på 100 meter for så å lage klikktabeller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bruke to kikkerter på denne, til forskjellig bruk

 

Jeg har som nevnt en Vortex PST Viper 6-24x50, med 30mm mellomrør. Objektiv-enden av kikkerten måler 57,4 mm.

Den andre kikkerten er en Bushnell 1,25-4x24, med 30mm mellomrør. Objektiv-enden måler 30mm.

 

Hvilke (hvor høye) montasjer bør jeg går for for å montere disse på Picatinny-skinnen?

 

Har noen noen gode tips om hvor jeg bør kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

På vortexen med 700 mi hadde eg lave ringa når eg brukte picatinny skinne. Det paste best. Men no veit ikkje eg kor høg skinna er på t3 en så ekje sikkert det passa. Men det burde no gå å få eit sett med lave og så bytte dei i mellom viss dei er for lave.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som nevnt, er rifla kommet i hus, og har blitt stasjet opp litt.

 

Før jeg skjøt et eneste skudd ble følgende gjort:

-Monterte bolt buffer i aluminium

-Monterte 20 MOA Picatinny-skinne

-Monterte Limbsaver rekylkappe

-Monterte Vortex Viper PST 6-24x50 i lave Vortex Precision Matched rings

 

Jeg prøveskjøt den, og merket at jeg ikke likte grepet på hevarmen, og monterte en hevarmkule i gummi på den. Da ble ting straks så meget bedre.

 

Sluttstykket har fått slire fra malfsen her på forumet:

C519EE24-307C-4FBD-A2F6-27D111AA243C.jpg

 

Her er rifla, liggende på Condor Outdoor Sniper Shooting Mat:

591EF285-9EDB-4477-A489-C57015A7DD0E.jpg

67E16366-3486-46AF-9854-A057B6FABAB5.jpg

 

Var innom skytebanen i Myrerskogveien i går, og skjøt inn siktet. Her er siste serie på fem skudd; godt fornøyd med denne samlingen (treffene er markert i rødt), med tanke på at jeg jobber med å bli bekvem med rifla.

Highlighted2014-04-22185137.png

 

Skal på Løvenskjold-banen på fredag og skyte inn på hundre meter, da fra tofot i liggende stilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...