Jump to content

Hvordan vurdere brukte kikkertsikter?


haagenhasle

Recommended Posts

Jeg har sett flere anbefale å kjøpe et brukt kikkertsikte, man kan få mer for pengene på den måten. Men å kjøpe brukt føles litt mer risikabelt, hvordan vite om man gjør et godt kjøp? (Ikke kjøper katta i sekken.)

 

Generelt sett, hvor lenge "varer" et kikkertsikte? Og blir sikter gradvis dårligere over tid, er det noe optisk eller mekanisk som slites?

 

Hvordan vil prisen på et 6 år gammelt kikkertsikte være i forhold til et 2 år gammelt sikte (samme modell)? Eller et 12 år gammel sikte..?

 

Eller er alderen mindre viktig og tilstanden desto viktigere? Jeg har f.eks kommet over en annonse på et sikte som har et par sår i lakken og en liten bulk. Er det noe å bekymre seg for?

 

Hvordan sjekker man om et brukt sikte er noe å satse på? Og hvilke "regler" finnes for å beregne pris?

 

Mange spørsmål.. Jeg håper noen med litt erfaring kan hjelpe en grønnskolling. :) Hvis dette temaet er dekket i tidligere i tråder jeg ikke har funnet, så er jeg takknemlig også for linker til dem.

 

Mvh, Hågen

Link to comment
Share on other sites

Du kan se på slutten av denne videoen, hvordan de gjør det hos Zeiss:

Spørs om selgeren lar deg test med hammer?

 

Det er ikke vanlig å ha kollimator, så det jeg sjekker, er hvordan siktet ser ut utvendig. Ikke at utvendige skader nødvendigvis betyr at det er et problem, men er det strøkent å se på utvendtig er det svært sannsynlig at det er uskadd invendig også. Sjekk selvsagt zoomfunksjon om siktet er variabelt, og vri på dioptriinstillingen. Setter du siktet med objektivet inntill et speil, kan man se to trådkors. Da kan van se at trådkorsene flytter seg om man skrur på side og høydejusteringen.

 

Men er du i tvil, så send siktet til kontroll hos fabrikken

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan se på slutten av denne videoen, hvordan de gjør det hos Zeiss:

Spørs om selgeren lar deg test med hammer?

 

Det er ikke vanlig å ha kollimator, så det jeg sjekker, er hvordan siktet ser ut utvendig. Ikke at utvendige skader nødvendigvis betyr at det er et problem, men er det strøkent å se på utvendtig er det svært sannsynlig at det er uskadd invendig også. Sjekk selvsagt zoomfunksjon om siktet er variabelt, og vri på dioptriinstillingen. Setter du siktet med objektivet inntill et speil, kan man se to trådkors. Da kan van se at trådkorsene flytter seg om man skrur på side og høydejusteringen.

 

Men er du i tvil, så send siktet til kontroll hos fabrikken

 

 

Tør ikke sende zeissen min på service nå lengre :P

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye med vurdering av siktet dette, men mer et tips.

prøv å få med garantibeviset som fulgte med siktet når det var nytt, en kolega av meg kjøpte seg en brukt kikkert og etter noen dager "låste" siktet seg på en forstørrelse og han manglet garanti kortet og sitter nå med en dyr fast 3,5x56 kikkert som produsenten nekter å ta på garantien siden han mangler papiret...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt både nytt og brukt. Av øverste hylle. Til nå har jeg bare hatt gode opplevelser med bruktkjøp.

Når man kan trekke fra 5-6-7-8 tusen og få det samme som noe til full pris, er jeg villig til å ta risikoen.

Om man skulle være uheldig, er det likevel gode garantier på kikkertene på øverste hylle.

Kan nevne en Swaro AV 3-10x42 til 6500,- Helt strøken.

Disse koster (heter Z3) 11-12 tusen ny i dag.

Link to comment
Share on other sites

Han har prøvd importør i Danmark men de var ikke villige til å hjelpe. Han har selv reist til Tyskland med den og de kunne selvfølgelig fikse den for penger men ingen garantisak siden kortet mangler. Det er ikke en Kina SEIZZ eller noe annet tull.

Jeg trodde heller ikke at det han sa stemte siden jeg har bare hørt positive ting fra ZEISS som merke og deres kundebehandling.

(Han er Dansk og bor i Danmark hører med til saken)

Link to comment
Share on other sites

Manglande garantikort kan vere eit problem, da er det i så måte veldig trygt å kjøpe Leupold. Einkelte har og den bakdelen at garantikortet berre gjeld den opprinnelige kjøparen.

 

Om eit sikte er ripete utvendig så kan det vere ein fordel for kjøpar om optikken ellers er fin. Prisen blir nemlig lågare for eit slikt sikte enn eit i prikkfri stand også utvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...