Jump to content

Compact point og Blaser


skinner

Recommended Posts

Kjøpte et Compact point på "Blaser" montasje. Var en MAK montasje. Har veldig dårlige erfaringer med MAK montasjer fra tidligere, og ble da selvsagt ikke overrasket over at denne for Compact pointen heller ikke var brukandes.

 

Så er spørsmålet, finnes det en original Blaser montasje for Compact point? Noen som vet? Ser/vet at den finnes for Doctor, Aimpoint og Z-point. Men finnes den for Compact point, det er spørsmålet :D

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en Aimpoint Micro fra Blaser der hadde de allerede montert sikte og montasje sammen

var bare og sette på og sikte inn kunne ikke vært mer fornøyd igrunn

brukte micro til og skyte opp på storvillt også klarte det på andre forsøket rimelig fornøyd :mrgreen:

hadde både Zeiss compact og aimpoint micro side om side når jeg skulle bestille var ingen tvil om at aimpointen var bedre bygd

samt bedre parallax

Link to comment
Share on other sites

Testa eit compact point for nokre år sidan på R93 i 9,3x 62 og lika den igrunnen godt. Kjøpte BBF 95 nå og fekk tak i eit brukt compact point. Greia er at den må justerast for å sitte, og den er veldig kilen å justere. Skal i allefall teste den litt tøft nå for å være sikker, men ser nå ut som den sitter som den skal. Har vurdert å få tak i ein "hårnålsplint" og sette på utløserknappen for å hindre ufrivillig demontering. Kommer nok tilbake etter litt prøving.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Det er en Comapct point for Blaser jeg har prøvd, men montasjen er en MAK(killick- eller noe slikt). Og ja, det er et utrolig bra sikte. Men, som dere er inne på her, montasjen er så full av fjærer, umbrakoskruer og små umbrakoskruer at jeg med tidligere kjennskap til MAK montasjer, aldri vil stole på at den sitter ordentlig. Selv om det også er magnet. Virker rett og slett som en simpel montasje.

Vil nok ofre Compact pointen til fordel for en Aimpoint, rett og slett fordi sistnevnte er montert på en ekte Blaser montasje.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at den samme passer både R93 og R8 da de ellers bruker samme montasjer.

 

dette er feil, er som jeg skriver over :wink:

 

Utgaven for blaser har montasjen innebygd i zeiss compact point.

Denne passer kun til R93

 

 

@ TS,

 

Ring Zeiss i morgen så sender de den riktige utgaven til R8 til den forretningen du handler i, så kan du samtidig stramme opp butikkpersonalet for at de ikke kan produktene sine :mrgreen:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Det er en Comapct point for Blaser jeg har prøvd, men montasjen er en MAK(killick- eller noe slikt). Og ja, det er et utrolig bra sikte. Men, som dere er inne på her, montasjen er så full av fjærer, umbrakoskruer og små umbrakoskruer at jeg med tidligere kjennskap til MAK montasjer, aldri vil stole på at den sitter ordentlig. Selv om det også er magnet. Virker rett og slett som en simpel montasje.

Vil nok ofre Compact pointen til fordel for en Aimpoint, rett og slett fordi sistnevnte er montert på en ekte Blaser montasje.

 

Hei igjen,

 

Compact point til R8 er en skinne du setter inn i montasjesporene og spenner igjen, enkelt og greit. Ingen fjærer og umbrakoskruer :wink:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

@ Sauer-Hansen

Morn. Blir litt forvirret her :D

Den Compact pointen jeg har kjøpt er til Blaser. Hvor vidt denne kun skal gå til R93 (som jeg har) eller R8, det vet jeg ikke. MEN, her er det jeg blir forvirret. Den originale Blasermontasjen går jo på begge, (har forstått det slik at det er ringene som ikke kan mixes mellom disse to montasjene?) og dersom det finnes en original Blasermontasje til Compact point, så kan jeg da ikke forstå at denne ikke skal gå til R93????

Har vært inne på Norma sin hjemmeside, der står det for montasjene til Aimpoint, Docter osv at de går på både R93/R8???????? og koster kr4500!!!!!!!

Problemet med den montasjen jeg har er at den passer, men er etter min mening for dårlig og for komplisert, sammenlignet med en original Blasermontasje. Blir vel til at jeg ender opp med et Docter sikte, dersom det viser seg at montasjen til dette er en Blaser. Skjønner :D Ikke lett når man blir for gammel og for sær :D:D

Uansett, takk for engasjement og informasjon både til deg og de andre som har lagt inn info.

Link to comment
Share on other sites

..Blir litt forvirret her :D

Den Compact pointen jeg har kjøpt er til Blaser. Hvor vidt denne kun skal gå til R93 (som jeg har) eller R8, det vet jeg ikke. MEN, her er det jeg blir forvirret. Den originale Blasermontasjen går jo på begge, (har forstått det slik at det er ringene som ikke kan mixes mellom disse to montasjene?) og dersom det finnes en original Blasermontasje til Compact point, så kan jeg da ikke forstå at denne ikke skal gå til R93????

...

Svaret på dette er at løpet til R8 har en litt annen utvendig diameter enn på R93/97/95 ec. R8 ble forbedret med bla annet sluttstykkehode og fikk en litt annen ytre diameter en forrige modell. Montasjen til Blaser R93 Compactpoin er magnetisk og ligger helt an på løpet, og er tilpasset løpsdiameteren til R93, følgelig passer den ikke på en R8. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Compact point til R93, som selv etter en hel del justering ikke ble helt repeterbart ved av og påsetting. Selve funksjonen som rødpunkt var jeg veldig fornøyd med og jeg hadde en montasjeskinne liggende ubrukt. Da ble løsningen slik:

Montasje1.JPG

Grovfrest aluminiumsblokk

 

Photo%2009%2016%2015%2011.05.13.jpg

Beddes mot montasjeskinne

 

Photo%2009%2016%2027%2011.05.13.jpg

Skruehull, rekylpinner og -hull

 

Photo%2022%2052%2034%2013.05.13.jpg

Etter litt flikking, grunning og lakking

 

Ser litt høy ut, men er ca samme høyde som en 56 kikkert. Fullt repeterbart!

 

(EDIT: fikset bilder)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...