Jump to content

Lette presise kuler .224


1983

Recommended Posts

Sako 50 grs fmj er nevnt. Strålende kule, men himla vanskelig å få tak i.

Vmax 40 grs går veldig bra.

Berger 30 grs har også godt bra i børsa mi.

Norma 50 grs var best hos meg, men den finnes jo ikke mer.

 

Savner lett tilgjengelig 50 grs helmantel som også går fint til fugl. Liker ikke bt-kuler over 50 grs, og vil ikke ha hp-kuler heller. De ekspanderer lettere enn fmj.

 

Har prøvd Lapua 55 grs fmj. Grei kule, men ikke helt topp. Har kjøpt meg 200 Norma 55 grs fmj nå. Har gitt opp å få tak i Sakoen i denne omgangen. Risky siden jeg ikke vet hvordan den går, men en får vel solgt dem til en med .223 om de ikke går!

 

Tror kanskje 49 cm løp gjør at den blir litt kilen med 55 grs. 1:14 og lav hastighet er vel ingen perfekt kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

1:14 i min også

Sako Vixen jeg hadde klarte å stabilisere 52gr Nosler CC og gav god presisjon.

Blaseren sliter som sakt med denne kule. Klarer nok ikke under 30-35mm 5 skudd samlinger. Ikke veldig dårlig.. men 50gr Sako FMJ går jo meget godt!

Får prøve 40gr V-max, den er jo ikke så ille i pris heller.

Bruker hylser med jevn vekt også :)

Normahylser til 222rem varierte veldig i vekt. Skulle jo nesten tro det var light weight og heavy weigth ute å gikk :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 52 gr hp bt match fra Sierra m meget bra resultat i en Vixen jeg hadde for noen år siden. Vet ikke om det stemmer helt, men leste rn gang i et amerikansk tidsskrift at det var lurt å prøve denne kula før andre. Som regel går den veldig bra. Hvis ikke må man muligens prøve mye uten noen garanti.

Link to comment
Share on other sites

.... Og takket være Bobby, har jeg nå bestilt et par hundre S&B 45 grs... Må vel prøve dem. Slenge i litt N-110, ala 13 grs, og få dem av gårde i ca 800 m/s mot blinken (783 m/s i følge QL, men jeg hører rykter om at QL oppgir moderate hastigheter. Får snart investere i en kronograf).

 

Så da har jeg noen Norma 50 grs fmj, omlag 100 Sako 50 grs fmj, 200 Norma 55 grs fmj og 200 S&B 45 grs fmj. Får bruke de små Normaene til innskyting/trening og se hvordan de andre er i forhold til hverandre. Alle skal lades med N-110 (muligens Norma 201 med 55 grs-kula) i moderat hastighet. Tanken er å lage god treningspatron og fuglepatron.

 

Vet ikke hvor mye dere andre tenker om god presisjon? Med Sakokula har jeg jevnt over fra 8 - 15 mm i benk og blir misfornøyd om samlingene sprer seg noe særlig over 20 mm. Bruker alltid støtte når jeg skal skyte på vilt, så skyter nesten aldri for frihånd med denne børsa. Unntaket er med Lapua 55 grs sp til storviltprøva og treningsskuddene til denne.

Link to comment
Share on other sites

40 grs v-max med N130 er nok den mest presise jeg har i min Vixen. Lader opp lot max. Ellers har 52 grs Sierra, 50 og 55 grs Norma og 55 grs Lapua også gått bra. Sakokula testet jeg litt, og skal nok forske mer på den før jeg gir meg. Fant ikke helt presisjonen med den.

Link to comment
Share on other sites

50gr nosler balltip har jeg ok presisjon med.

Mulig om jeg slenger 0.5gr krutt mere bak kula at den blir enda litt bedre. Er jo ikke mye krutt i 222 hylsa, så blir fort max ladning :)

Denne kula og ladning gikk meget godt i sako vixen.

 

Har liggende noen få 30gr Berger HP disse kan vel bli en god revedreper vil jeg tro. Og går forhåpentligvis godt. Noen som har ladet denne til 222rem ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet 30 grs Berger med 17 grs N-110. Ble til omlag 1 050 m/s (mener å huske 54 mm col) i 49 cm løp. Gikk veldig bra til tider den. Fra 7 - 20 mm samlinger. Litt vilkårlig, men skytteren har vel mye av skylda her. Ganske lettpåvirkelig i vind, vil jeg tro, så egner seg nok best til kortere avstander.

 

Ladet samme kula i .223 til en kompis. Den gikk i følge QL ca 1 180 m/s. Sannsynligvis mer, har jeg fått høre fra en annen kompis som hadde ladet svakere og fått omtrent samme hastighet med kronograf. Tipper den muligens rundet 1200 m/s. Presis, men han hadde et par merkelige opplevelser på rev. Blant annet hadde kula ekspandert i inngangssåret. Femkronestort inngangshull. Det snødde den natta, store snøfiller, så det kan faktisk hende kula har truffet ei snøfille og begynt å ekspandere i fart. Er en teori i hvert fall...

 

Jeg har skutt et par rev med denne kula selv, med ladningen til min .222. Først en revevalp før revejakta startet (fikk lov som skadefelling). Den ble nesten delt i to over skuldra. Dårlig treff da jeg forla siktet for høyt på ca ti meters hold. Lysbrytereffekt for å si det sånn... Skjøt senere en voksen rev i nakken på 80 meters hold. Dårlig treff det og (!), men også den gikk i smellen, uten tegn til krampetrekninger engang. Etter denne siste opplevelsen og et par andre bomskudd/dårlige treff, har jeg skjønt at jeg må skyte links. Heldigvis har det aldri endt med skadeskyting, men takk skaperen for varmintkuler, ellers...

 

Ellers er det ikke noe problem å få vekk denne kula i over 1 100 m/s om man vil ha stor fart. Gjennomskyting får man rett og slett ikke med denne, om man ikke skyter den i nakken, som jeg gjorde. Tre cm med nakkeskinn og en virvel er ikke nok til å stoppe selv denne. Skjøt på spylervæskekanne på siden, og det var bare gullstøv i bunnen på kanna etterpå. Bare kulebunnen var noenlunde hel. Kanna hadde sprukket, og korken forsvant langt av lei, men det var ikke bulk i andre enden engang. Med 40 grs Vmax ble det bulk og antydning til hull, men fremdeles ikke gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...