Jump to content

Seriøst problem, med hund i bur


tripp

Recommended Posts

Hei

 

I dag hadde jeg glemt lommebok før jeg dro på jobb, dro hjem for og hente lommeboka, og da hadde bikkja rømt ut av buret (stålbur)

Satt han inn i buret igjen, men da jeg kom hjem 3 timer seinere hadde han brutt seg ut igjen..

 

Jeg måtte ut en tur til på ettermiddagen, så satt han i buret på nytt, men denne gangen filmet jeg han via skype, så jeg så hva han gjorde, det klikker totalt for han, og han bruker rå styrke for og komme seg ut, dytter med labber og kroppen, tok han 10 sekunder og komme seg ut av buret..

 

Nå nettopp fant jeg en tann i buret, så jeg sjekka kjeften hans.

Han har mista en tann, og skala av begge hjørnetennene! :shock:

Store skall på begge tennene.

 

Han er 5,5 år gammel og har ALDRI hatt noenting imot å sitte i buret, så jeg skjønner ikke hvorfor han plutselig reagerer på denne måten.

 

Han er roligere når han sitter i bur enn han er når han er løs (når han er alene)

 

Noen som har noen tips/samme erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Veldig merkelig hvis dette ikke har vært et problem før. Jeg ville tippet på at han har blitt utsatt for noe kjipt når han har vært i bur. Ut fra beskrivelsen, han høres jo desperat ut. Men det vet du sikkert om han har eller ei? Kan han ha stått alene i bur, så noen "drittunger" har vært å plaget han?

Link to comment
Share on other sites

Ja han virker også helt desperat, og han ser nesten nervøs ut for og gå inn i buret..

 

Det er bare jeg og kjærringa som bor her, så det er ikke mulig at han har blitt plaga i buret, men ja det virker nesten som han har opplevd noe i buret, men skjønner ikke hva det kan være.

 

Det blir jo ett jævli alvorlig problem når det går så langt at han mister tenner..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hørtes ikke bra ut. Min første tanke er at han gjør dette fordi han har lært det. Altså opplevd noe i buret.

 

Han har ikke oppført seg sånn før? I det heletatt?

 

Stålbur sier du. Har du prøvd å legge et teppe over? Sette buret i en krok osv? Hunder liker å ha noe i ryggen så de slipper å overvåke 360 grader for å ha kontroll..

 

Det har ikke vært noe anleggsarbeid eller sprengning i nærheten av huset i det siste?

 

Hmmm...ikke veldig mange gode forslag..men filme han kan du jo lære litt av.

Link to comment
Share on other sites

nei han har aldri oppført seg sånn tidligere.

 

Buret står i ett hjørne, der det har stått i alle år.

 

Vi bor i en blokk, så det kan jo hende at noen naboer har boret i noen vegger kanskje.

 

Håper virkelig at dette problemet går over, nå har jeg blitt skeptisk til og sette han i buret i framtiden også, kan jo ikke sette han inn i ett bur hvor han skader seg..

Link to comment
Share on other sites

Noen må ha skjedd, mens hunden var innesperret. Torden og lyn, boring i betong, sprenging, eller div. andre ting. Han kan jo ikke stå i buret (kanskje aldri), i alle fall ikke før han er trygg igjen.

 

Men hva galt gjorde hunden, etter at den hadde brutt seg ut da? (Kan jo ha vært noe, all den tid den var utrrygg). Og hva er vanlig, hvis den ikke er i bur? Gjør den ikke noe galt, hva er problemet?

 

Når jeg er blitt trygge på mine hvalper, er de løse i kjøkken og stue. Har liggeplasser på gulvet. Aldri vært noe problem, men de er dressert til å være rolig i huset. Men uforutsette "ting" kan også skje her, selv om det så langt har gått bra i flere ti-år.

 

De skadde tennene bør du få gjort noe med, ellers går det råte i dem. Hunden er jo fremdeles ung og en betennelse (på sikt) er ikke noe særlig bra.

Link to comment
Share on other sites

Han gjør ikke noe galt når han ikke er i bur, men han står og piper/uler hele tiden når han går løs.

Han føler seg tryggere i buret i forhold til hvis han er løs, i hvertfall har han gjort det fram til i dag.

 

Siden vi bor i blokk så fungerer det veldig dårlig og ha en hund som står og uler hele dagen... blir fort sure naboer av det, og det har jeg jo selvfølgelig full forståelse for..

 

Jeg skal ta han med til dyrlegen i morgen og få undersøkt hele bikkja, og spesielt tenna hans..

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være noe galt, med hunden også, som gjør at han reagerer. Uansett en sjekk og prat med dyrlegen, er nok rett.

 

Nå er det kanskje for seint (i alle fall vanskeligere), men "rolig i hus", er noe jeg dresserer inn på hvalpestadiet. Foreløpig er det bedre at hunden piper og uler, enn at den skal bli desperat. Du får heller ta en runde til nabone (den kan forstyrre) og fortelle om problemet og at du håper på å få orden på dette.

 

Det er i alle fall mitt tips.

 

Editt: Men tanke på mulig avel, er det viktig at du får en dokumentetasjon fra dyrlegen, at tanna har vært der og at de andre er skadet.

Link to comment
Share on other sites

Avel på han er ikke aktuelt uansett.

 

Det blir ett besøk hos dyrlege.

 

Det er veldig frustrerende og ikke vite/skjønne hva som har ført til denne oppførselen, syntes det er veldig rart at han plutselig oppfører seg sånn i voksen alder når han aldri har vist anntydninger til dette før

Link to comment
Share on other sites

Det er greit å huske på at hunder som nesten alle andre dyr er "overtroiske" til det ekstreme. Vi hadde hundeseng i lerret med en 15cm høyde, og enn gang fant vi bikkja sovende i sofaen på morgenen. Første gang hun frivillig hadde gått opp i den, aldri skjedd hverken før eller siden. Sengen hadde revnet, sannsynligvis mens hun sov. Omtrekking hjalp ikke, hun nektet plent å ligge i den etter den gangen. Bare å kaste, ikke snakk om at hun ville ha noe mer med den å gjøre. Samme sted med en madrass var helt OK, det var fremdeles hennes plass.

 

Så en del av løsningen kan være å skifte bur til noe som vil oppleves forskjellig.

 

 

Dog er det merkelig om frykt skulle være grunnen, da burde du ha sett reaksjonen når du prøvde å få hunden inn. Så jeg vil tippe at det ikke er buret som er problemet men situasjonen når du ikke er der.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en Houdini hund selv, hun er ikke redd for å sitte i bur men kjeder vettet av seg. Hun har spist opp 2 aluminium skillevegger i bilburet og bøyd opp et stålbur for å komme ut. Men plutselig ramla poletten ned i automaten og nå ligger hun som en prest :) Tror for hennes del at det hjalp med litt opplæring fra de eldre hundene som hopper ut og inn av bur hele tiden pga jakt og reising.

Link to comment
Share on other sites

Nå er alt som normalt igjen :)

 

Prøvde en god stund og ha han løs i leiligheten, men da bare stresser han og piper, så det funka ikke.. Men vi har satt buret hans inn på soverommet vårt, og nå ligger han i buret uten og lage en lyd :)

 

Hva som utløste dette utbruddet har jeg fortsatt ikke peiling på.

 

Resultatet av herjingene hans blei ; 4 tenner måtte trekkes, og 2 hjørnetenner måtte rotfylles.

 

Dyrlege-regninger på over 20000,-

 

Bra man har forsikring.. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...