Jump to content

Think! - Feinwerkbau AW93 Light


Think!

Recommended Posts

Vært på internstevne, VM finpistol, jeg fikk 517 poeng og berget meg fra sisteplassen med 1 poeng. Nok en gang, det lønner seg å ha utstyret i orden og våpen som fungerer.

 

Fått tilsnakk fordi jeg sikter midt i å har nå gitt etter og skutt noen serier med rullende siktebilde. Det funket ikke men oppfordret til å fortsette å prøve litt til.

 

Har også justert sikteskåret litt trangere.

 

Ikke noe støvtørk og smøring, skal tjuvtrene i morgen etter fysioterapi.

Link to comment
Share on other sites

Vært å trent, frustrerende å skyte rullende siktebilde igjen. Enda mer frustrerende at jeg skyter bedre med "ukjent" Morini enn mitt eget våpen, jeg låner det av og til. Under montering av ergonomisk avtrekker på Morini ble bl.a rekyldemper demontert. Dette våpenet har merkbart hardere rekyl og trenger nok en justering av rekyldemper systemet.

 

Ikke noe vedlikehold av våpenet idag. Håper på nok en treningskveld i løpet av helga.

 

Tidligere har jeg skrevet at jeg har brukt Lapua ammo. Men riktig er SK Standard Plus, et Nammo selskap som også eier Lapua.

 

En i klubben er i ferd med å kjøpe Ransom rest. Da blir det ammo testing.

Link to comment
Share on other sites

Våknet, internett, spiste og dro å tjuvtrente 1 pakke ammo. De 2 første seriene var dårlige, så skjøt jeg noen 44-46 runder før jeg begynte å rote igjen på de 3 siste rundene. For å klare klasse B kravet i VM finpistol så må jeg i snitt skyte 45 pr runde.

 

Planen er å ta 1000 skudd rengjøring idag og justere avtrekket litt "skarpere". Avtrekksjusteringen innebærer ørsmå nyanser. Håper å få like bra avtrekk som Morini'en har.

Link to comment
Share on other sites

Da er storrengjøring foretatt, Heller ikke denne gang er ekstraktor og tennål demontert. Anbefaler Shooter's Choice MC7 bore cleaner, fungerte utmerket både i løpet og ellers. (løpet er forkrommet slik jeg har forstått det = enkelt å renholde).

 

Avtrekk er justert skarpere med mindre kryp. Skrue nr 21 er strammet mindre enn 1/4 omdreining, altså minimal justering. Jeg hadde justert skrue 21 litt mer enn 1/4 omdreining, men da returnerte ikke "release Lever" (del nr 2500.132.1) når jeg slapp avtrekker = sear stod å balanserte på eggen = ikke sikkert avtrekk. Inngrepet er litt under 1 mm som pistol Arne i Sverige foreskriver = ganske langt preavtrekk. Avtrekksvekta med nysmurte deler er så vidt over 1140 gram.

Link to comment
Share on other sites

Vært på banen i formiddag å testet nytt avtrekk, nydelig. Har også flyttet avtrekker ca 3 mm lengre bak, så at jeg dro pistolen mot venstre. Det nye avtrekket gjør at jeg treffer lengre ned, dvs jeg sikter nå omtrent rullende ved ileggsskiva, da har jeg skrudd 3 knepp på siktet. Skal teste litt til før jeg ytterligere senker siktebildet. Satser på å ikke skyte mye hver gang men ofte for å komme i skyteform.

Link to comment
Share on other sites

Har du hatt noe utfordringer mht. innstilling av sikte på din ? Når jeg skrur høydeskruen helt ut og sikter midt i så ligger samlingen på 7'ern. Enten er det noe feil med baksiktet mitt ellers så er kornet for lavt. Det er mulig at disse kommer med lavt korn fra fabrikk for sikting under svarten eller enda lengre ned ?

 

PS: Siden det stort sett er han bak siktet det er noe feil med så fikk jeg en annen til å skyte litt også. Og samlingene våre lå helt likt rundt 7'ern ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver du jo ikke om det er 7'ern over eller 7'ern under. Men for meg er det ideelle sikteområdet ca i 4'ern under. Generelt vil jeg hevde at på presisjonsskiva er det ikke ideelt å sikte midt i. Og heller ikke rett i kanten på svarten.

 

Dersom du ikke klarer å skru slik at du treffer høyt nok, må du file av kornet ditt, eller kjøpe et lavere korn. Og vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Beklager.. Det var 7'ern over.. og høydeskruen helt ut på denne betyr at man ikke kommer lengre ned :)

 

For felt er det kun midt i som gjelder ;) Men siden det finnes en drøss med korn til denne fra produsenten så er det vel slik det er tenkt at "hver mann sitt korn"

Link to comment
Share on other sites

Det jeg er ute etter er en bekreftelse på at det er "slik det er" og at det ikke er noe gærnt med baksiktet på min AW93 :) Dvs. at medfølgende korn ikke kan benyttes for å sikte midt i med relativt normale øyne. Må være ærlig å si at jeg ikke har googlet så mye på dette, men kanskje Think! har samme erfaring ;)

Link to comment
Share on other sites

På min pistol er det montert av Hunters House det smaleste og høyeste fremsikte som leveres som originalt ekstrautstyr. Det originale siktet har ikke vært brukt. Før jeg kjøpte pistolen hadde jeg sett at andre fikk problem med å justere original siktet slik enn ville dersom enn ville sikte midt i.

 

Jeg har variert mellom å sikte midt i og rullende rundt 4'ern. Det er jo kun de 2 siste årene jeg har skutt noe særlig bane program. Stort sett har jeg skutt dynamisk = det er unaturlig for meg å sikte rullende. Jeg forstår også at kontrasten blir utmerket på presisjonsskiva med rullende siktebilde men det byr meg imot. Jeg gir det dog nok et forsøk.

 

Mitt neste "problem" er å finne antall knepp så jeg sikter midt i på duell skiva. Alternativt at jeg sikter i nedkant av skiva (noe 1 gjør i klubben). Så må jeg finne siktebilde til felt, proff felt skytter jeg snakket med sa at han siktet rullende 6-7 cm under på feltskyting også.

 

En ting er i allefall sikkert, livet som midt i skytter er lettere å innebærer langt mindre skruing og telling av knepp.

 

Skulle jeg kjøpt sikte idag så hadde jeg valgt en av de brede variantene.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet om tidligere så skyter jeg fra tid til annen Morini med ergonomisk avtrekker laget av den svenske importøren. Feinwerkbau trenger ikke en slik avtrekker fordi avtrekkerfinger er tilnærmet paralell med siktelinje/løp. På Morini så er avtrekkerfinger nedover, derfor er den ergonomiske avtrekkeren så behagelig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Men av nysgjerrighet.. hvorfor vil du ha bredere sikte (antar du mener korn) ? I mitt hode så vil et smalere korn bety bedre presisjon ? Det som irriterer meg litt med de brede kornene til pardini og feinwerkbau er at det dekker jo nesten hele sorten.. men jeg har null peil på hva jeg snakker om ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sikter med plenty luft mellom korn og skur (sikter i 4'ern). Før brukte jeg Manurhin revolver på grovpistolprogrammet, og den har det bredeste kornet av alle mine våpen. I tillegg er åpningen i skuret såpass stor at det er mye lys mellom korn og skur. Den beste presisjonsrunden jeg har skutt med det våpenet var på 296 poeng.

 

Jada, det er anekdotisk. Men jeg har iallfall overbevist meg sjøl om at det er bedre å sikte i 4'ern enn midt i eller kant i kant på presisjonsskiva. Og om at et bredt korn er bedre enn et smalt korn. Og at det er bra med god lysåpning mellom korn og skur. Spesielt etter hvert som øynene blir eldre...

 

Og det krever minimalt med trening å lære seg å telle 20 knepp.

Link to comment
Share on other sites

Fra dynamisk er jeg vant til mye lys på hver side av kornet. Inntil nylig har jeg hatt mye lys på hver side på Feinwerkbau'en også. Men nå har jeg lite lys og synes jeg ser avtrekksfeil bedre. Når det blir hurtigpistol så kommer jeg til å åpne lysåpningen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Vært å tjuvtrent. Begynte dårlig, som vanlig. Så ble det noen 46 runder. for så å bli greie samlinger men på forskjellige steder på skiva. Ble frustrert fordi jeg syntes selv jeg gjorde alt riktig så jeg hentet innskytingsstativet. >Men problemene fortsatt å jeg ble ikke mindre frustrert av det. Så kom jeg på at jeg hadde satt på linser fordi jeg var på vei til spinning time. Så linser med skjeve hornhinner korrigering (linsen har ujevn tykkelse og kan rotere på øyet) og skyting kan ikke kombineres.

Link to comment
Share on other sites

Vært å trent, organisert trening denne gangen. Før de andre kom brukte jeg 4 runder på innskyting i stativ. 10 klikk ned og 3 mot høyre. Tok noen runder frihånd også med bra resultat. Idag skjøt vi Standardpistol og der klarte jeg 523 poeng = jeg klarer klasse B kravet (om dette hadde vært i konkurranse). Da ble 1 sent skudd dømt som 10'er selv om hullet var større enn 7 mm. En runde ble ødelagt av lite hyggelig tema som var oppe, men jeg klarte å ta meg inn.

 

Men det har ikke bare vært trist og leit, en hadde med en splitter ny Pardini, hun var bokstavelig talt hoppende glad. Hun brukte hele skiva men avsluttet med 3 tiere. Nivået i klubben hever seg stadig å dermed øker behovet for oppgradert våpen, det er foretatt betydelige investeringer på våpenfronten det siste året.

Link to comment
Share on other sites

Elendig natt, stod opp å så på opptak istede, fikk sove på morrakvisten. Dermed ble det ikke noe tjuvtrening før fysikalsk behandling, enig med fysioterapeut om å kalle oss for Tjukken og Lillemor. Men dro på banen etter fysikalsk behandling, begynte med 45 - 46 - 45 - 44 runder. Men etterhvert ble kramper å rykninger i beina så store at jeg jevnt skjøt 42-43 runder, avsluttet med 38 runde å da pakket jeg sammen, da hadde jeg skutt 10 runder. Eneste gledelige idag var at jeg begynte med "klasse B" skyting, vanligvis må jeg ha noen runder før jeg finner skyteformen, så det hjelper å trene litt hver dag.

 

Nå ligger pistolen å venter på "støvtørk" og smøring.

Link to comment
Share on other sites

Elendig natt men sovet godt på dagen = i toppform på dagens trening.

 

Først en serie på presisjonsskiva for å sjekke at jeg var "innskutt", 47 poeng. Byttet til duellskive, endret ikke på siktene = siktet "rullende" (=lavt i svarten), i ro og mak skjøt jeg 47. Gikk så over til å skyte duell med venderanlegg igang, 49 og 47 poeng. Liten pause og ytterligere 47 serie. Følte at formen var inne.

 

Dagens trening var VM fin, klarte bare å skyte 42 og 43 serier i starten. Fikk mye tyn og leting av tomhylser på 10 og 15 meter avstand. Det var derfor deilig å avslutte med 50 serie på duell. Skjøt 538 poeng = klasse B formen var ikke inne (kravet er 540 poeng).

 

Satser på å møte til tjuvtrening i morgen kl 08:00, fysioterapi kl 10:30.

 

Lørdag er satt av til fiskekonkurranse, men nå er mulig jeg avlyser deltagelse der og heller tjuvtrener sammen med en annen.

 

Søndag skal vi 3 stk på stevne i Vardø, Standardpistol og VM fin. Tirsdag er det NAIS hos oss. Etter det går jeg over til å skyte felt.

Link to comment
Share on other sites

Fredag var en ekte drittdag = ikke noe trening. Lørdag var jeg på isfiskekonkurranse, kom på 3 plass og dermed gavekort kr 1000 = lønnsom tur og ikke noe pistoltrening.

 

Dermed møtte jeg idag tidlig tidlig å skjøt noen serier på vår bane. Begynte bra, skjøt 3 dårlige duellserier, men så fløt alt veldig bra.

 

Det skulle vise seg at trening og konkurranse er to forskjellige ting. Begynte Standardpistol dårlig og laveste poengsum var 36. Likefullt så klarte jeg 508 poeng, personlig rekord, og nok til totalseier uansett klasse (3 stk hadde 501 poeng).

 

Presisjonsdelen i Finpistol gikk sånn nogenlunde greit i starten, men så ble det bare dårligere og dårligere. Totalt fikk jeg 527 poeng, årsbeste men langt unna målet om klasse B som er ved 540 poeng. Jeg fikk 3 plass i klasse C og 4 plass totalt.

 

Økonomisk gikk jeg i null, pengepremien var lik startkontigenten. Å jeg slapp å betale for kjøring. Men mat må enn ha.

 

Tirsdag er det NAIS stevne hos oss. Må vel hente søppel container ved veien i morgen, utover det så gjør jeg ikke en dritt.

Link to comment
Share on other sites

Siden du har hatt pistolen en stund og samlet noe god erfaring. Kan du liste opp pusserutinene dine ? Og da gjerne detaljert for en newbie som meg ;) Har du skiftet noen deler enda ? Mulig det står andre steder i bloggen, men scannet fort igjennom uten å finne.

 

Har fyrt av 490 i min og hadde min første klikk i går og det var selvfølgelig under konkurranse. Fieldstripper den etter hver økt og pusser og oljer. Så vidt jeg kan skjønne så består hovedrengjøring etter 1000 skudd kun av magasin og tennstift i tillegg til vanlig puss ? Hva med avtrekksmekanismen ? Har du demontert og pusset noe der ? Ser ut til å være noe hvit guffe (fett) i mekanismen der som muligens skal etterfylles ?

Link to comment
Share on other sites

Hver 1000 skudd heller jeg solvent i løpet og lar det virke, så drar jeg gjennom løpet med bore snake. Å bruke bronsje børste (som det er i bore snake) er egentlig fy fy, det er nylonbørste som leveres med våpenet. Passer på å pusse og olje kroningen av løpet, antagelig fastbrent bly, olje her gir enklere vedlikehold neste gang.

 

Ved behov så skal du demontere utdrager og slagstift.

 

Så skrur jeg av grepet, blåser med trykkluft bort støv, tørker av inngrep flatene for hane og sear og påfører ny lett olje.

Link to comment
Share on other sites

Vært på approbert stevne, NAIS fin. Fikk 274 poeng, en økning fra 268 poeng, det holdt til 4 plass, vinnere hadde 286 poeng.

 

Jeg var tidlig å tjuvtrente, skjøt bra. Skjøt ikke så bra i konkurransen å jeg ble grundig ertet for ikke å prestere under konkurranse. Det ble også antydet at jeg ikke er helt ærlig når jeg legger ut bilder på facebook.

Link to comment
Share on other sites

Vært å trent, det gikk så der, raste fra meg med noen raske 10 sekunders serier, trolig godt innenfor 6 sekunder. Avsluttet med en god 46 serie, bra samling. Har brukt en time på å komme opp med en god forklaring på den dårlige skytingen. Igår bar jeg 25 europaller og monterte opp et vedlager, idag har jeg fått fysikalsk behandling i høyrearmen. Har ikke giddet å fremføre disse på treningen fordi dem er lite lydhøre på mine forklaringer.

Link to comment
Share on other sites

Du vet, man skyter ikke mange månedene før man har hørt det meste av (bort)forklaringer. Men det er alltid morsomt å høre nye og kreative forklaringer på mangelfulle prestasjoner, så du får legge deg i selen! Dersom du er skikkelig kreativ kan du nok oppnå litt sympati!

Link to comment
Share on other sites

Vært å trent, det gikk så der, raste fra meg med noen raske 10 sekunders serier, trolig godt innenfor 6 sekunder. Avsluttet med en god 46 serie, bra samling. Har brukt en time på å komme opp med en god forklaring på den dårlige skytingen. Igår bar jeg 25 europaller og monterte opp et vedlager, idag har jeg fått fysikalsk behandling i høyrearmen. Har ikke giddet å fremføre disse på treningen fordi dem er lite lydhøre på mine forklaringer.

 

Bortforklare dårlig skyting e bortkasta energi egentlig.. :)

Noen dager skyter man dårlig uansett, så enkelt er det.

Å skyte godt på trening er en ting men å skyte godt i konkurranser krever trening..

Link to comment
Share on other sites

Flere sniker seg på banen å tjuvtrener og offentliggjør på Facebook oppsiktsvekkende skyting. Med andre tilstede har de ikke vært i nærheten av slike resultater og de hadde neppe kommet med på denne statistikken http://www.fsu.no/issf/index.htm, pga mistanke om juks.

 

Jeg har også vært å tjuvtrent, men ga raskt opp pga skjelving i muskulatur. Har kjørt skuter og løftet på den i forbindelse med årsvedlikehold (aldri sittet fast med den heldigvis). Raste fra meg med noen 6 sekunders serier med venderanlegg i drift. Tidligere har jeg så godt som splittet en skive, nå har jeg så godt som splittet et skivestativ. Da vi fikk nytt skivemateriell fikk vi grei beskjed fra formann, at dersom vi traff skivestativ så betød det 10 poeng i minus, hva straffen er for å splitte et stativ ble ikke nevnt.

 

Så skulle jeg finne antall klikk mellom rullende (ca ved 4'ern) og midt i siktebilde. Brukte stativ så skytingen gikk fint, bare skruingen som gikk skjeis, dermed plantet jeg 2 skudd øverst i skivestativet. Men etter litt mer telling, skruing og innskyting i stativ så er svaret 28 knepp mellom rullende og midt i. Trente så litt felt på luftpistol blinker på 9 meters avstand.

 

Som erstatning for hærverket har jeg brakt søppelsekker på fyllingen i forbindelse med date mellom Tjukken og tjukka.

 

Skyter enn nok CCI standard så får en problem før eller siden. Idag hadde jeg en som ikke ville lett inn i kammeret, så ikke noe feil på den men den måtte overbevises inn før den ble avfyrt, utkast gikk helt fint.

 

1000 skudd vedlikehold er gjennomført uten å røre tennål og utdrager. Restlager av ammo er 6000, altså brukt 2000 siden nyttår, vet hva jeg skal ønske meg til 50'års dagen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ingen ambisjoner om å skyte bra idag. Stått lenge ved kjøkkenbenken og labber stort sett rundt barbeint i huset = vet utmerket godt når jeg må ta gulv vask, å det var idag. I tillegg ble det annonsert at en sykepleier student skulle skyte hos oss en tid. Hun hadde visstnok skutt 100 poeng bedre enn nærmeste konkurrent i hjemklubben. Det begynte ikke så bra med henne men på siste serien i standardpistol så rakk hun bare 4 skudd men hadde lik poengsum som meg. Så dette kan bli skummelt utover.

 

Mye problem med klubbvåpen, jeg gjentok tilbudet om å pusse dem sakte men sikkert, jeg trenger bare utlånserklæring.

 

Jeg har liten tro på at TNPK klarer å sanke hjem alle seire på feltstevne i Kirkenes siste helga i mai. Mulig det blir hentet inn forsterkning fra Vestfold for å unngå at Kirkenes pistolklubb vinner noe som helst. De skal vistnok ha flere avstander på enkelte standplasser i år = stevnet vil ikke stå noe tilbake for det som arrangeres sørpå.

 

En i klubben reiser mye for tiden å snart startet lammingen. Jeg tilbød meg å være nattevakt en å annen gang. Det har han takket nei til. Litt uklart om han var redd for kona eller sauene.

Link to comment
Share on other sites

Vært på trening. Skjønte raskt at dette ble en tung dag på banen, var skjelven. Men klarte å presse frem 43 og 46 serie. Sykepleier var ikke skremt bort, men hadde med seg kollega. Dermed fikk hun låne Feinwerkbau mens jeg var vakt/instruktør. Ikke noen umiddelbar fare for at hun vil skyte bedre enn meg over tid. Tror det blir viktig fremover å stadig gi henne nytt og ukjent våpen som hun må venne seg til :twisted:

 

Hun vil være med å skyte ute også, det blir etter tirsdagen i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet har jeg begynt et nytt og bedre liv, har gått lange turer fredag og mandag. Spinning har jeg sluttet med, skal prøve igjen til høsten, det ble for mye smerter. Dette innebærer et langt høyere smertenivå.

 

Idag har vi hatt internstevne i Standardpistol, jeg skjøt 481 poeng. Skrudd siktet 28 knepp feil 2 ganger, så første serie ble bare 21 poeng. Neste serie var 48 poeng. Smertenivå og humør tatt i betraktning var resten av skytingen ok.

 

Våpenet er puttet tilbake i skapet uten stell. Nå skal jeg trøste meg med Cola og potetgull, ikke umulig at det blir sterke saker senere.

Link to comment
Share on other sites

Vært på trening, var alene og hadde sovet utmerket på dagen (ikke på natta) = jeg hadde en bra dag. Begynte med presisjon å klarte 45, 42, 45, 44, 46. Gikk over til å skyte 10 sekunder å klarte 41, 39, 46, 47 og 41. Satte opp duellskive og skjøt duell 48, 47 og 47. Jeg har blitt tregere og tregere til å skyte, før var 6 sekunder god tid, nå er det litt stress. Stilte venderanlegget på 6 sekunder å klarte 37 (fikk bare ut 4 skudd), 44, 45, 45, 44, 48 og 42. Da pakket jeg sammen mens jeg ennå hadde godfølelsen.

 

Pistolen var møkkete og fikk støvtørk og olje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt samme problem som deg og brukt den pinnen som følger med. Men nå tror jeg den pinnen som følger med egentlig er reservepinne til å holde baksikteblad på plass, har ikke undersøkt om det stemmer. Jeg brukte dor og skikkelig hammer og ga den en bestemt dask å da kom pinnen ut lett som bare det. Kjøpt "roll pinn holder" for å få denne pinnen enkelt på plass igjen. Husk å lese instruksjonsboka, der står hvilken vei pinnen skal inn/ut.

 

Før det så brukte jeg dor og lett plast/gummi hammer, det funket ikke med det voldsnivå jeg var villig til å bruke. Skikkelig hammer har den rette tyngden så du slipper å slå så hard. Underlaget er viktig, sleiden er av aluminium så antar den lett kan bøyes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt med denne pistolen og må si det er den beste jeg har skutt med. Balansen, vekt, avtrekk, alt var mye bedre enn pardinien og andre våpen jeg har pleid å skyte med.

Grepet var det eneste jeg hadde noe å utsette på men jeg regner med det er mulig å få tilpasset, det var litt lite og pistolen satt litt løst i hånden.

 

Jeg vurderer å kjøpe denne som førstegangspistol. Hvordan er den å rengjøre?

Link to comment
Share on other sites

Vært på trening, en skikkelig drittdag, kunne like godt la være å møte. Skal trøste meg med potetgull og øl.

 

Fikk mitt eget samiske kammerflagg.

 

Søndag hjalp jeg skytterlaget å arrangere mesterskap. Mulig jeg skal delta flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Da har det vært skikkelig skytehelg i Kirkenes, Lørdag var det Standardpistol, Finpistol og Grovpistol. Søndag var det Hurtig fin, grov og militær. Dette var første utestevne, bra vær 12-14 grader, tilnærmet vindstille og mye sol, myggen har voknet rekordtidlig i år.

 

Lørdag var en forferdelig dag skytemessig for meg. I standardpistol fikk jeg 492 poeng, jeg ble slått med 9 poeng uansett klasse. Fin og grovpistol var helt elendig med hhv 521 poeng og 404 poeng

 

Glemt pustemaskin, en form for "turbo" som tvangsforer meg med luft = mindre snorking og pustestopp. Jeg har ikke oppfattet at jeg har sovet, men gane og drøvel var så løse at naboene muligens har ringt politiet pga dårlig nattero.

 

Hurtig fin gikk ganske bra. På en 6 sekunder serie klarte jeg bare å få ut 4 skudd fordi jeg begynte å rote med siktebilde. Men jeg klarte 542 poeng, Det blir klasse B (klassekrav 540) fom 2017 = et av mine mål er nådd :D . Jeg var 7 poeng bak vinner uansett klasse. Poengene mine var:

44 44 43 48 48 46 45 47 47 38 (4 skudd) 47 45

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært på årets første feltstevne. I finfelt hadde de plassert meg med 3 jeg jevnlig konkurrerer med å vi er jevngode. Litt i tvil om poengsummen min om det ble 55 eller 53 poeng. Men maks oppnåelig var 61 poeng og maks oppnådd var 59 poeng (2 stk) = ALTFOR lett løype. Dermed er det fare for at jeg havner i klasse B Finfelt fom 2017, men det er mulig dere kan berge meg. Pga kursing på leirduebanen ble løypa korter til 7 standplasser fra 10 som er det vanlige, gjør det at resultatet ikke teller i klasse sammenheng ?

 

(Jeg er litt ute av det der med klasser, vi var flere som trodde vi havnet i klasse A da vi snakket om det på banen, men da må du bare være innenfor 97 % fra beste resultat)

 

I alle tilfeller har jeg ikke trent, bare skrudd 28 klikk på siktet fra rullende til midt i å møtte på banen.

 

Feiga ut på liggende og 10 meter skyteavstand, hadde tett samling med 6 skudd i storblinken, de 3 små var urørt = tapte masse poeng. På 60 meters hold siktet jeg kl 13:30 utenfor svarten (kraftig vind fra høyre, tipper 10 sekundmeter minst), men jeg traff der jeg siktet.

 

Av pussig episode så var det en som bare fikk avgårde 1 skudd på 60 meter, han hevdet dog at det til gjengjeld var midt i sentrumstieren, å det var det.

Link to comment
Share on other sites

Første dag av årets begivenhet er unnagjort. Feltløype som ikke står noe tilbake for det sørpå. maks oppnåelig var 89 poeng, tror ingen fylte.

 

Skyter enn CCI standard så blir det problem før eller siden. Synd det ødela standplass 3 totalt, maks 10 poeng forsvant der. Fikk klikk på første skuddet, utdrager glapp taket med patronen delvis ute, klarte ikke å pirke den ut med negel, Når magasinet var ute kunne jeg slippe sleiden frem og da holdt utdrager patronen fast og den forsvant i lyngen = jeg fikk ikke etterforsket hva som var feil, trolig ammofeil.

 

Holder ikke helt oversikten, men tror jeg kan telle på fingrene antall patroner med feil, tipper jeg har skutt mellom 7-10.000 skudd. Jeg tror også dette var første gang det ble feil i konkurranse.

 

Jeg klarte 69 poeng. Tendens til å skyte høyt idag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde ingen forventninger til dagens Hurtig Fin stevne. Klarte 517 poeng, som eneste deltger i klasse C vant jeg klart. Ble vel 2 plass uansett klasse, tror han hadde 551 poeng. Hadde vel 2 bom pga tidsnød på 6 sekunder seriene, skivene vendte bort idet skuddene gikk. Ellers ingen problemer hverken hos meg eller andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke holdt i noe våpen siden 3 juli. Har hatt ungene = utslitt og ingen vits i å møte på stevner. Noen stevner er avlyst/flyttet så neste mulighet er feltstevne 4 og 11 september. Idag har jeg vært å skutt 25 skudd på innebanen. Til å ha vært så langt opphold fra pistolskytingen så var starten ikke så verst. Ga etterhvert opp å stå å finsikte, gikk over til hurtigserier å da ble det bedre.

 

Tanken var å trene litt til feltstevnene, men har fått litt synsproblem, skal tilbake til øyelege på mandag så får vi se. Så må jeg en dag eller 2 å felle trær til ved så løvet trekker ut noe fuktighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er organisert trening startet. idag finpistol å jeg fikk 504 poeng. Da hadde jeg en bom og et for sent skudd på duell. Ikke så værst med tanke på at jeg ikke har skutt noe på lenge. Pga justeringene på skjefte, se videoen ovenfor, så har jeg justert ned treffpunktet 5 knepp og mot venstre 4 knepp.

 

En Matchgun har bebudet sin ankomst innom meg, skal i UL-bad, så skal jeg vise han hvordan jeg ville smurt våpenet. Det er litt for ofte mateproblem.

 

Meldt meg på dommer pistol kurs. Det jobbes med å få elektroniske skiver på banen vår.

 

Vært innom svigerfar å gitt bort haglepatroner som var altfor kraftig for mitt våpen. Jeg ba tynt om at de ikke ble brukt mot meg, han svarte at det var opp til meg.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det brått hurtig fin trening, tanken er å hive oss på vintercup som fsu.no arrangerer i vinter. Internt i Finnmark skal vi arrangere standardpistol cup. Så det blir cup stevne annenhver torsdag hos oss (litt forskyvninger i jula osv.)

 

Dagens skyting gikk utmerket, jeg har valgt å beholde siktene rullende selv om jeg skyter på duell skive. Prøveskuddene ga 43 poeng, en serie på 8 sekunder hadde jeg glemt å slippe frem sleiden = ble bare rot, og 2 serier var 33 og 37 poeng. Resten var mellom 43 og 48, 2x44, 45, 2x46, 2x47. Så jeg er fornøyd, vi får se om konkurranse nervene holder.

 

Jeg er svært fornøyd med grepstilpassning, det er tilnærmet slutt på skudd opp til høyre (griper grepet samtididg som avtrekk, avtrekk med alle fingre) og jeg har umiddelbart siktebilde.

 

Storrengjøring av pistolen minus utdrager og tennål. Det var på høy tid å rengjøre magasinet, det datt ut flak med avleiringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...