Jump to content

Skokrem som slippmiddel til bedding.


Istagg

Recommended Posts

Fikk Bell & Carlson medalist stokken til Vanguarden min i posten i går.

"Drop in fit" meg en viss plass!

Hær må det beddes litt ja.

Jeg bruker West system epoxy + glass bobler/pulver for å tykne blandinga, samt litt sort fargepulver av samme merke

for å få fargen korrekt.

 

Det jeg lurer på er; folk snakker om kiwi skokrem som release agent. Men hvilken?

Det eneste jeg fant i butikken er kiwi neutral shoe polish. En sånn med svamp.

Kan denne brukes? Kanskje ta av svampen å bruke "olja" inni?

18737011_H.jpg?identifier=727839743fd8ddb93101d7c79edd3f76

 

Eventuelt om dette er feil type, kan noen linke meg til et bilde av rett sort, sånn at jeg vet hva jeg skal se etter?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det kunne være noe sånnt egentlig ja. Men det er ingen som har den...

 

Nei det blir nok feil. Det folk flest bruker er kiwi sort (eller andre farger) skoKREM. Dette skal da de ha i de fleste butikker?

Om det med fordel går å bruke sort, så har jeg plenty av det liggande :) Tenkte det ble litt dumt med at fargen smitter over på ting bare :P

 

Takk for hjelpa folkens :D

Link to comment
Share on other sites

Takk alle sammen :smile:

 

Skal sjekke litt flere butikker, eventuelt en skobutikk.

Men så langt, så har butikkene jeg har vært i, bare hatt sort skokrem, eller den polish'en med svamp på.

Om jeg ikke finner nøytral, ufarget, så får jeg bare bruke den vanlig svarte jeg har liggande, som jeg bruker på marsjstøvla mine :)

Link to comment
Share on other sites

Kan vaselin brukes som slippmiddel?

 

Burde funke. Han jeg snakka med på Hesby sport da jeg ringte for å høre om de hadde skokrem, sa han hadde brukt det når han bedda ei børse.

Funka vist helt greit.

 

Jeg klarte forresten å spore opp riktig skokrem :winke1:

Så får plukka opp en boks på tur hjem fra jobb.

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget er å hindre kjemisk og mekanisk binding.

 

Kjemisk binding er stort sett ikke et så veldig stort problem med metall.

 

Mekanisk binding foregår ved at epoxyen fyller hulrom/ujevnheter på molekylnivå og oppover. Ved å påføre voks av ymse slag, silikon, fett eller lignende som ikke binder seg kjemisk til epoxy eller blir oppløst av epoxy så får man kassa ut av beddemassen etter beddingen.

 

Det er veldig mye man kan bruke, alt fra skokrem via bilvoks til smør. Eller man kjøper noe slippmiddel fra en leverandør. West System kan sikkert skaffe, Svas Kjemi har sikkert noe, SP Systems har ihvertfall. Maritim.no har nettbutikk hvor det ligger diverse slippmidler ute. Spørs bare hvor mye man skal ha, kvaliteten man vil ha og hvordan det skal brukes.

 

Selv har jeg brukt bilvoks med carnuba voks i forskjellige epoxystøp prosjekter hvor jeg ikke skal lime mer til komponentene etterpå, og det har fungert veldig godt. Selv 10mm bolter i hull fylt med epoxy var enkelt å skru løs igjen etterpå med et passe lag bilvoks på seg. Men jeg ville ikke tatt sjansen på å få vasket bort bilvoks hvis jeg skulle lime mer på komponenten ved en senere anledning..

Link to comment
Share on other sites

Noe av det som er mest viktig er at slippmiddelet ikke skal danne en tykk film, og slippmiddelet skal ikke reagere med beddemassen slik at det dannes en myk fleksibel overflate.

Endel av de beddemassene som kjøpes ferdig har slippmiddel som har begge disse ulempene, f eks Acraglas. Det er ikke mulig å få en helt fin tilpassing med disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...