Jump to content

Flere håndvåpen enn skapet er godkjent for.


runev78

Recommended Posts

Jeg har våpenskap som er godkjent for 2 håndvåpen, kan jeg stappe inn ett til om det er plass?

 

Ville jeg fått noen problemer ved en kontroll?

I mine øyner spiller det ingen rolle om det ligger 2 eller 3 våpen i skapet.

Må det sikres mere om det er ett våpen ekstra?

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde ikke skap var "godkjent" for ett spesifikt antall våpen.

Men at antallet det er ment å romme, er en størrelsesbeskrivelse fra produsenten.

 

Så vidt jeg har sett, gjelder FG godkjenningen innbruddssikkerhet. Jeg kan ikke se at kravene er variable i forhold til innhold.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en problemstilling jeg aldri har hørt om tidligere. Som tidligere nevnt i tråden trodde jeg også at antall våpen det er plass til strengt tatt bare var en anbefaling fra produsenten. Kravet er vel at det skal være FG godkjent, altså det skal ta minimum så å så mange minutter å komme seg inn. Jeg har et ganske stort skap med plass til et tosifret antall lange våpen, men jeg så aldri noe sted at det var et antall for korte også. Oftest får en aldri inn det antallet som står oppført om en ikke bare fyller skapet med hagler. Jeg ville ikke tenkt to ganger på om det var lov å klemme inn 3 våpen om produsenten mener det bare er plass til 2. Den som lider mest er du som fort får ekstra riper på våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Raufoss 14L - det står ikke noe i papirene til dette skapet at det kun er godkjent for 2 håndvåpen. Det er kun anført ca kapasitet slik at eventuell kjøper har en viss peiling på hva man får plass til.

 

Raufoss operer med ordet Sikringskapasitet, som på 14L er Inntil 5 gevær(vitale våpendeler låses inn) 1-2 håndvåpen som kommer an på størrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...