Jump to content

Browning Bar VS BAR HC


Rango

Recommended Posts

Hvis du ikke kjøper en HC får du bot og fengsel. Driver å sliter på min bar nr 2 nå. Den nye HC var ikke kommet til Norge sist jeg handlet, så derfor ble det den "gamle" typen. Den er bra på mange måter, men sikringen stoler jeg ikke på da den kun låser avtrekk. Som hundefører våpen der man ofte må gå med skudd klar børse ville jeg helt klart kostet på meg en HC. Da kan du med god samvittighet gå med patron i kammer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

50 skudd Norma trainer, vekslet med og uten demper. Litt mere sot på hylsene som var skutt med demper. Så da er det berre å lade opp en batch med ønsket jaktammo å se om den veksler eller vi må bryte forseglingen. enkelt å justere ivertfall.

Prøvde å trigge frem klikk med å skyve forsiktig og lydløst frem sluttsykket, men alle gikk av som de skulle.

Link to comment
Share on other sites

Er vel som og banne i kirka at jeg kommer med min mening om oppspenner ! Sikkerhet er vel ikke noe og diskutere og de er topp men til praktisk vinterjakt har jeg ikke sansen for det og det gjelder alle merker som jeg har prøvd og det mener jeg er alle mest kjente og det er at med litt raske skudd og kalde fingre går de alt for tungt for og spenne og jeg hørte i høst om jegere som rett og slett mistet skuddmuligheten.

Min BAR er og blir uten . :D

Link to comment
Share on other sites

Er vel de som har mistet sjangsen pga frossen sikring eller frossne fingre uansett merke.

Men denne er mykere å spenne enn Blaser R8 ivertfalll.

Sauer sin oppspenner har ikkje eg prøvd. men har sett att Sauer sikkringen har rust fast etter ett par dager ute i felt...

Er ivertfall fonøyd sålangt.

Den får muligens hilse på svenske svin i juni ;)

Må vel få til en drivjakt tur etterkvart so børsa får kommt til sin rett...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har en sauer 303 som skuddet gikk av på når jeg spente den opp.Det var da 12 kuldegrader.Skjøt 5 skudd til på samme måten .Oppspenneren ble avtrekker.Våpenet ble sendt til fabrikken. Det var ingen feil annet en lagringsfett som gjorde at deler av mekanismen frøs sammen.Børsa var helt ny når dette hendte.Dette er vel noe som kanskje kunne skjedd på alle våpen, men er en påminnelse om at ingen våpen er 100% sikre.Jeg har i tillegg Blaser og Krieghoff med oppspenner.Samt Browning Bar ST og Merkel SR1.Og det er ikke tvil om at et våpen uten oppspenner er raskere i bruk.Har hørt om tillfeller der folk med våpen med oppspenner har våpenet spent på post fordi oppspenneren er for hard/sein ien stressende situasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Oppspenner en på Browning er ikke "skikkelig" sånn som på Blaser. Man kan ikke ta avtrekk , dra tilbake oppspenner og skyve frem igjen og så ta avtrekk. Man må ta lade grep først. Altså ved klikk må man ta fullstendig lade grep igjen før man kan trekke av. Den er derfor litt lettere å spenne opp. Men , i forhold til den gamle sikringen er dette langt å foretrekke. Hadde aldri kjøpt en BAR uten.

Oppspenner på Maral er helt lik.

Åssen er det på Sauer 303? Kan man ved klikk bare avspenne og så spenne opp på nytt og så ta avtrekk ?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
5 timer siden, Nightmaster skrev:

Har vore borti 3stk alle i 3006 ingen under 50mm på 100m. 

Ligger på 18-30 mm med det jeg bruker i rifla. Riktignok hjemmeladet.  Største forbedringa kom etter jeg fikk gjort en skikkelig avtrekksjobb på rifla. Man skulle tro det ikke hadde så mye å si når enn tester i benk, men jeg ble ganske overrasket der...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skriv tidligere at det virket som fine sikter. Er vel fårsåvidt det, men jeg klarte ikke storviltprøven med dem og måtte sette på kikkert..... Hadde prøven vært på litt kortere holdt og eller jeg så litt bedre så hadde det gått. Var ikke mye om å gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...