Jump to content

Våpenskap og rifler med demper, innrede til munningen ned?


nof

Recommended Posts

Jeg må innrede våpenskapet på noe vis.

"knaggene" som fulgte med skapet er ikke noe å skryte av, Duun har vel tatt en tur til nærmeste rørmikker og handlet disse.

Pr. nå ser det ut som noen forsøker på å bære et overoptimistisk antall hesjestaur inni dær..

..og jeg skal meget snart presse inn enda ei rifle.

 

For det første vil jeg unngå å spille pinnespillet Mikado hver gang noe skal ut.

 

For det andre så har jeg fått det for meg at det må være kjapt og smart å kunne ha demperene ferdig skrudd på riflene,

iallefall over et tidsrom på noen dager.

 

Jeg må altså finne en måte å henge opp riflene slik at munningen peker ned.

 

Jeg vil tro at jeg unngår rusk i mekanismen, men unngår jeg korosjon og rustproblematikken?

 

Noen som har gjort noe liknende eller har innspill og tips å komme med?

 

thumb_SGS17_brannsafe_topph_m_hull_500_0.jpg

Slik ser det definitivt ikke ut hos meg :|

 

For ordens skyld: Mitt skap er noe høyere, så jeg har nok plass i høyden.

Link to comment
Share on other sites

Har som oftest demperen påmontert i skapet, forutsatt at våpenet ikke har vært vått eller er skutt med.

Bruker klistrelapp (Stor rund type) over hullet i demper, og tar ut *p.g.a nevnte mikado) eller lar sluttstykket stå åpent i skapet. Har 9 langvåpen i Duun sgs17 med 2 topphyller.

 

Er våpenet skutt med eller vått, tas demper av og luftes. Rust i munning er sikkert ikke kjekt å få. Rust på gjenger har jeg ikke opplevd på noe våpen. Når jeg pusser får naturlig nok gjengene olje fra pussekluten, og når jeg skyter blir jo alt dekket av sot og karbon.

 

Oppheng

systemet i Duun skapene kommer rett fra rørleggeren, og jeg kan mildest talt ikke fordra de når skapet blir fullt.

Vurderer å lage noe annet med tiden, og lurer litt på hvilke systemer folk liker i skapene sine?

Link to comment
Share on other sites

I mitt skap er problemet dybden dersom våpenet skal stå uten å bli holdt fast. Ref kikkert på rifle... Så jeg kjøpte med neodymium magneter på ebay og verktøyholdere på jernvaren, og kappet til en avstandskloss. Vips har jeg enkel plassering av hver enkelt klemme, og orden har gjenoppstått i skapet. Skal prøve å få tatt bilde og lagt ut.

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg, men det jeg ikke vet er hvor usunt det er, og derfor også tanken med pipa pekende ned.

Det er uansett snakk om få dager i slengen, ikke uker eller måneder.

 

Har surfet litt rundt for å se hva som finnes av innredning;

Amrikanerne har noen stenger som puttes ned i løpet. Stengene henger i fra toppen av skapet,

og dette skal visstnok utnytte plassen bedre og gi mer ryddighet.

Liker ikke helt tanken med fremmedlegmer ned i løpet....

 

Men oppheng fra toppen av skapet skal forskes litt på :)

Link to comment
Share on other sites

Oppbevaring med demper på er mest kritisk like etter skyting, tar du demper av etter banebesøk og lar den lufte seg er de farligste gassen borte (liker jeg å tro i hvert fall), da gidder ikke jeg å skru den på før neste tur ut.

 

I jaktsessongen blir den stående på når jeg ikke har skutt.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Jeg tar av demper ved puss etter skyting. På igjen når pussen er ferdig. Fett på gjenger og olje i løpet. Må ha den på om børsa skal rekke opp til øvre støtte i skapet. Har en ar sak jeg sjelden pusser, og aldri tar av demper. Den har riktignok forkrommet løp, men aldri hatt noe rustproblemer på de to. Begge demperne er stål, en Ase Utra og en A-tec.

 

Alt mitt står vanlige veien i skapet. Dra igjennom pipa før skyting så slipper en graps inni der og får tørt løp før skyting.

Link to comment
Share on other sites

På grunn av at det er anbefalt å ta av demper etter skyting, så gjør jeg nettopp det. Demperene legger jeg oppå våpenskapet. Det tar noen få sekunder å skru demperen inn på løpet så skjønner ikke vitsen med å oppbevare demperen påmontert. Tar jo lengre tid å snøre på seg skoene enn å skru på demperen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...