Jump to content

22-250 eller .223?


B52

Recommended Posts

Har .17HMR og.22lr til småvilt og 3006 til storvilt. Er jo sånn sett dekket men kunne tenkt meg noe i mellom der et sted til rev, rådyr, storfugl ol

 

Så... skal det bli en .223 eller en 22-250?

 

Noen som har en anbefaling på dette?

 

Billigere ammo til .223 vet jeg om men det er liksom ikke billig ammo som er målet...

Har søkt på 22-250 uten noen treff

Link to comment
Share on other sites

Morsomt når kula går som en stråle og 22-250 går enda mer som en stråle enn 223. Min 22-250 skjøt jeg inn på 100m og kunne holde midt i reven til 200m. At kula tuslet i ut i 1200ms var ingen ulempe. Snakk om å dette i smellen. Her en god og gammel artikkel om kaliberet http://www.jeger.tbt.no/22_250_nar_et_skudd_er_nok.htm

 

Her en tråd omm 22-250 til rådyr: viewtopic.php?f=14&t=95697&p=994198&hilit=22+250#p994198

 

Uansett vil nok de fleste som svarer i denne tråden anbefale det de har selv. :-)

Link to comment
Share on other sites

Vurderte lenge 22-250. Men endte på 243.w litt lavere hastighet men muligens litt bredere kulevekt spekter, fra 42 -110 grain :) Og er vel muligens litt mer midt i mellom 17 hmr og 30-06. Kan vel lade opp mot 1250 ms i følge wikipedia med 55grain kule. Bare for og gjøre valget litt vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

Faller valget på 22-250 så sørg i så fall for å velge en rifle med riflestigning 1:9, da har du mye større potensiale med mulighet for å velge tyngre kuler.

 

Samme ang. riflestigning gjelder for .223, 1:9 eller krappere stigning for å kunne velge tyngre kuler. En 75 grainer kan sendes avgårde opp i mot 900 m/s ved å nytte f.eks N550 krutt, og lette kuler vil uten problemer sendes avgårde i over 1000 m/s. Skulle holde for de aller fleste vil jeg tro.

 

Billig treningsammo er tilgjengelig i .223, og du sitter igjen med hylser du kan lade etter å ha skutt den billige treningsammoen.

 

Kan gjøre det enda verre for det å påstå følgende: Lader du ikke selv så velger du .223. Men om du faktisk har planer om å lade selv så kan du velge begge to med godt resultat ;)

Link to comment
Share on other sites

.223

 

Billigere ammo til trening.

Større utvalg i ammo.

Litt større utvalg i brukte rifler.

Er det våpenet du foretrekker tilgjengelig i det kaliber du foretrekker?

Det finnes en kombi i 12G og .223 - Jeg tenker litt på det.

Arvinger har lettere for å finne prisgunstig ammo.

(Oldefar var litt sær - han hadde skapet fullt av rifler med

eksotiske kaliber :-)

 

Uansett bør du ta vare på hylsene i tilfelle du senere velger

å lade selv.

Ved ett eventuelt bruktsalg så vil hylser som følger med være ett pluss for mange.

(Jo - det er litt vanskeligere å skaffe ammo, men det fulgte med 1000 hylser og jeg lader selv og det er ett utmerket kaliber når du lader selv:-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

223 taper mindre hastighet ved kapping av løp om du skal ha demper. Håper noen med erfaring med 223 og kort løp kan skrive litt om dette.

Er i samme dilemma selv, og jeg har 6,5x55 fra før :mrgreen:

 

 

Jeg har .223 med 45cm (om jeg husker riktig). Fungerer utmerket.

Om jeg skulle hatt en småviltrifle igjen, ville jeg valgt samme kaliber uten tvil.

 

Billig ferdigammo/kuler

Bra utvalg av ammo/kuler

Ikke like hissig på løp som 22-250

Relativt stort spekter, ifra treigere tyngre kuler, til raske lette kuler.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill folkens :smile:

Litt i samme bane som jeg tenker selv men uansett greit å høre synspunkter fra kammerfolket.

Billig ammo for å bygge opp hylselager er jo pluss tross alt

Nei, spørs nå om valget tipper littegrann over i favør .223 med tanke på kulevalg osv.

Glemte å nevne at jeg lader selv. Det er jo litt av moroa (eller faktisk mye av moroa egentlig :D )

 

Lurte jo også på en .223 WSSM en kort periode men det hadde vel blitt litt i overkant sært vel :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å reklamere litt for .223 så kan jeg legge inn et eksempel.

Jeg sender avgårde Hornady sin 75 gr HPBT i 895 m/s. Skutt inn med 2 cm overslag på 100 meter så er den 2,6 cm under siktelinjen på 176 meter. Videre utover er det bare å kneppe i vei, den flyr langt denne kulen ;)

Link to comment
Share on other sites

Det virker upraktisk å velge en av det to .22 kaliberene hvis en ønsker seg tyngre kuler enn det "normale" 50-55 grains.

Kaliberne er opprinnelig varmint designer.

Selvsagt all respekt for de som liker å forske på lading osv..

Off-track:

Kaliber 6XC leverer en 95gr ved v0 900m/s og den faller mindre enn .223 på 300m (innskutt på 200).

Nevner det siden du er på scratch + lader selv...

 

79-6XC-FMJ400detalj.png

Link to comment
Share on other sites

CZ 527 i .223 er hva du bør se på om du er på jakt etter en rendyrket småviltrifle. Låskasse tilpasset kaliberet, nett og hendig. Dette er ingen elgrifle med lite sluttstykkehode, som mange andre merker har.

 

Hvorfor .223?

Ikke "styggslem" mot matvilt i ferdigrullet.

Flat nok kulebane til all normal jakt.

Stort spekter av kuler i mange ulike tyngder (bør ha mer enn 1:12 om man vil noe særlig over 60 grs). CZ'en har 1:12. Men hvorfor ikke bruke .30-06'en om du er i tvil om tunge kuler? Funker visstnok brukbart på rådyr, de.

Velegnet til kapping av løp for demper. Du kan få en veldig hendig rifle ut av det.

Sliter lite på løp kontra raskere kalibere.

 

Hvorfor .22-250?

Råtass på varmint

Flatere kulebane enn .223

 

Konklusjon:

.223.

 

Et par kommentarer - ikke bare til denne tråden:

Det skrives i "utallige" tråder om flat kulebane. Hva er all verden er poenget, og da spesielt i lettere kalibere som skal brukes til jakt? Flat kulebane er kjekt det om man skal skyte langt over 200 meter. Hvor mye vilt blir egentlig skutt på over 200 meters hold? Jeg får av og til inntrykk av at flat kulebane er helt avgjørende til nær sagt alt av skyting. Flat kulebane er et for meg totalt ubrukelig argument til vanlige jaktrifler som skal drepe dyr på moderate hold. Jeg skyter med .222. Med 50 grs helmantel i 800 m/s faller kula 20 cm fra 100 til 200 meter. So what? Da skrur jeg på siktet da... Trenger ikke være verre enn det! Forstår begrepet flat kulebane om man skal skyte på lange hold, men da er vel strengt tatt større kalibere mer velegnet til den bruken.

 

Trådstarter spør etter råd for jakt, ikke lange hold hvor flat kulebane egentlig utgjør noen vesentlig forskjell. Er toppjakt på storfugl et poeng, kan det være noe i det, da man kan komme over fugl på over 250 meters hold og vel så det. Jeg gjør det ganske enkelt om jeg opplever noe slik (har skjedd et par ganger). Jeg smyger inn på et hold jeg synes er forsvarlig for meg og for å oppleve spenningen det er med å komme nært innpå. Vil helst ikke over 100 meters hold selv. Da er verken kulebane, kulevekt, vindavdrift eller noe som helst annet noe poeng. Det eneste poenget er at kula ikke har så høy hastighet at fuglen sprenges.

 

Det snakkes også så mye om at man MÅ ha minst 1:9 riflestigning om man går for .223. Da kan man skyte tunge kuler. Disse fungerer bedre på rådyr, lange hold osv. Hvorfor da ikke heller bruke et storviltkaliber om man skal skyte på lange hold eller bruke tunge kuler eller om man er i tvil? Trådstarter har jo en .30-06.

 

Jeg bruker, som nevnt, .222. Koser meg stort med denne avlegse, trege greia med "potetkasterkulebane". Har aldri hatt behov for noe som helst sintere kaliber eller med en haug kulevektmuligheter med BC både her og der. Jeg bruker tre kuletyper: 40 grs varmint, 50 grs helmantel og 55 grs blyspiss. Vanskeligere enn dette gidder jeg rett og slett ikke gjøre det. Da jeg begynte med hjemmelading selv, ville jeg prøve alt mulig rart. Grs og COL i hytt og gevær, kuler i ett hull og over hele skiva. For noe rot... Tre kuler, tre jobber, enkelt og greit. Det .222'en ikke duger til, duger større kalibere til. Og utrolig nok, jeg klarer å skru på siktet slik at jeg også kan treffe på andre hold enn 100 meter... Det er faktisk veldig enkelt.

 

Det beste tipset jeg kan gi til trådstarter er å reise til butikken, klå på rifler, finne en du synes er fin og passer deg, både ergonomisk og "lommebokisk", så får kaliberet bli enten .22-250 eller .223 der og da. Du kommer ikke til å angre på noen av dem. Smekk på et snasent allroundsikte ala 2,5-10x50, kanskje med en lysprikk i retikkelet, så har du til alt du lurer på. :-)

Link to comment
Share on other sites

Min rifle i 6mmXC sender ut 105grn kuler i overkant av 1000 m/s :)

Om ikke løpet ditt er >1m har du i hvert fall krutt nok i patronene. :shock:

 

Om TS er hjemmelader er valget lett. Vil du ha en 222/223 lader du bare ned 22-250'n din. Alt en 223 kan gjøre har en patron med mer volum potensiale til å gjøre bedre.

Link to comment
Share on other sites

ko-stens har en del gode poenger i sitt innlegg. Men hvorfor man skal begrense potensialet i kaliberet .223 ved å velge 1:12 snurr i pipen skjønner jeg ikke. Jeg kan med 1:9 sprenge kråke med lette varmintkuler og jeg kan felle skarv/matfugl på 300 meter med en 75 grainer. 75 graineren jeg bruker har gode ballistiske verdier og påvirkes mindre av vindavdrift enn en lettere kule. Men jeg må like fullt 5 klikk sideveis på 220 meter når det blåser 5 m/s sidevind, blir bom på skarv om jeg ikke skrur disse 5 klikkene. Jeg og har en 30.06, men bruker den ikke til jakt etter sjøfugl. Årsaken ligger i sikkerhetsavstand da jeg ønsker en forholdsvis lett kule som mister fart og energi. En 75 grainer er å regne for en tyngre kule i kaliberet .223, men viker fort av banen i forhold til en 180 grainer i fra en 30.06.

 

Som deg ko-stens så har jeg kokt hele greien ned til 3 kuler. 64 grain blyspiss, 75 gr HPBT til papir og matpip, 53 grain varmintkule til det som ikke skal spises.

 

Dette med flat kulebane blir for meg et flytende begrep. Skyter jeg på rådyr så har riflen min flat kulebane, men rettet mot en kråke så blir kulebanen krum. Om jeg kan holde rett på eller må skru avhenger av hva jeg ønsker å skyte på.

 

Ønsker man en liten og nett rifle i .223 så finnes også Ruger sin Hawkeye Laminate Compact. En litt tyngre versjon i fra ruger heter Predator og den har halvfeit varmintpipe og et nydelig avtrekk. Men denne havner over på den litt tyngre enden av skalaen og er en full size jaktrifle.

http://ruger.com/products/m77HawkeyeLam ... odels.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...