stalks Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 (edited) Status på pakken min, som inneholder to Vortex Viper kikkertsikter, er: "Sendt til Tollager. Årsak: Org.nr. og fødselsnummer kreves" Statusen før det var: "Sendingen er til importvurdering" Hva betyr dette? Hvordan kommer jeg i kontakt med EMS? Har prøvd 1881.no, gulesider.no, 180.no osv. Har ventet i 31 dager på disse kikkertene så jeg begynner å bli ganske frustrert nå Håper noen har erfaringer å dele mtp nåværende status. Edited November 23, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cardinal Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Posten må ha personnr ditt for å få fortollet pakker (org nr for bedrifter). har ikke nr til Posten EMS i farten men ringer du 04004 og spør, får du det der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stalks Posted November 22, 2013 Author Share Posted November 22, 2013 Det der var nyttig informasjon, Cardinal. Tusen takk for rask respons Ringer i morgen den dag (håper de har lørdagsåpent). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cardinal Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Åpent 0900-1400 på lørdag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aps Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 du kan maile de på EK.PGO.Utland.Postfortolling atttt posten.no med ref nr og info, det er ofte enkleste/raskeste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wheelgunner686 Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Posten må ha personnr ditt for å få fortollet pakker (org nr for bedrifter).Når begynnte de med det? Er det hvis prisen overstiger noen grenser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Dette skjer med jevne/ujevne mellomrom, uten noen god forklaring gitt. Fikk senest pakke i går fra Boyds, og var ikke behov for noe personnummer da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Retsub Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 De krever vel en skriftlig fullmakt for å fortolle pakker for deg første gang der de trenger fødselsnr. Etter at du har gitt den så fortoller de for deg i ettertid og du trenger ikke å sende inn dette neste gang. Var sånn ca det jeg måtte skrive under på å sende til Posten en gang i tiden mener jeg å huske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wheelgunner686 Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Ok, er såpass lenge siden første gang at det kan godt hende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2alfa Posted November 23, 2013 Share Posted November 23, 2013 De krever vel en skriftlig fullmakt for å fortolle pakker for deg første gang der de trenger fødselsnr.Etter at du har gitt den så fortoller de for deg i ettertid og du trenger ikke å sende inn dette neste gang. Var sånn ca det jeg måtte skrive under på å sende til Posten en gang i tiden mener jeg å huske. Merkelig. Posten har aldri spurt meg om fødsels/personnummer i noen som helst sammenheng. Men av og til dukker det opp merkelige meldiger som "importtillatelse trenges" for varer som elektronikk... egentlig hvilke som helst varer. Så uten noe innblanding fra min side etter å ha samlet støv på ett eller annet lager i Oslo går pakken videre allikevel. Har handlet mye forkjellig gjennom årene og kan dessverre si at Posten Norge er det verste av alle her i landet. De er trege, de kan gjerne åpne pakker og finne faktura/kvittering i pakken og allikevel kreve kvittering fra mottakeren, har vært borte i ett tilfelle der våpentilbehør som reim (ikke våpendel!) er blitt pålagt ekstra moms pga klassifisering som "våpendel" - hjalp ikke å ringe, snakket med en ukompetent tosk i 15 min som ikke skjønte hva en våpendel er per norsk lov, en gang har posten/tollen stjelt en mobiltelefon (dvs den "forsvant", helt sporløst)... Det mest irriterende er allikevel tiden de bruker på ting. Til å sammenligne litt, bestilte jeg en iPad Mini nylig. Apple har gratis frakt forresten, og de bruker TNT. Dette selskapet klarte frakte den til Norge i løpet av 3 døgn helt fra Kina. Denne tiden, 3 "busyness days" som det så fint heter på engelsk, er den absolutt korteste tiden en pakke kan leveres på her i landet fra en by til en annen med Posten. Men oftere 4 eller 5. So there you go... Så eller hvis man kjøper noe fra utlandet og har muligheten til å bruke en privat transportfirma... for alle del gjør det. De har ofte bedre forsikring, og levering/fortolling skjer mye, mye fortere. Koster deretter, men ofte er varene en kjøper mye dyrere enn selve leveringen uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaaning Posted November 23, 2013 Share Posted November 23, 2013 (edited) Når begynnte de med det? Er det hvis prisen overstiger noen grenser? Dette skjer med jevne/ujevne mellomrom, uten noen god forklaring gitt. Da du kjøper utenlands får du som regel velge hvilken typ forsendelse du ønsker. Et valg er da Express Mail Service (EMS) som i utgangspunkt virker kostbart. Men da må en huske på at det vel ikke betales noen "postfortollingsgebyr" her på berget. For å kunne motta en EMS vare må en, som tidligere skrevet, være registrert med personnummer som privatperson. EDIT: svorsk Edited November 23, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stalks Posted November 23, 2013 Author Share Posted November 23, 2013 Da har jeg snakket med en hyggelig dame i posten på tlf, og hun sjekket også eposten jeg hadde sendt til ek.pgo.utland.postfortolling@posten.no Hun sa at alt var i orden så langt, men at tollerne ikke jobbet i helgene så det ble tidligst gjort noen statusoppdateringer på mandag. Så da er det bare å håpe på at jeg får førjulsgaven ila den kommende uken da... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GLarsen Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Jeg hadde ei pakke ifra Island som ble stoppet i tollen en gang, da skulle de ha kopi av faktura'n for å sjekke tollverdi. Og det var greit det, for den lå ikke i pakka. Så jeg mail'et inn faktura'n på Islandsk, pakka var videresendt på under 30min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stalks Posted November 25, 2013 Author Share Posted November 25, 2013 Samme visa her. Etter å ha ringt, og sendt epost, med informasjon om pakkens innhold og mottakers fødselsnummer mottok jeg en ny epost om å ettersende faktura/kvittering. Kanskje pakken får lov til å fortsette sin langsomme reise nordover etter hvert Den har reist i 34 dager nå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.