Jump to content

EMS Office of Exchange - Oslo...


stalks

Recommended Posts

Status på pakken min, som inneholder to Vortex Viper kikkertsikter, er:

 

"Sendt til Tollager. Årsak: Org.nr. og fødselsnummer kreves"

 

Statusen før det var: "Sendingen er til importvurdering"

 

Hva betyr dette? Hvordan kommer jeg i kontakt med EMS? Har prøvd 1881.no, gulesider.no, 180.no osv.

 

 

Har ventet i 31 dager på disse kikkertene så jeg begynner å bli ganske frustrert nå :forvirra:

 

Håper noen har erfaringer å dele mtp nåværende status.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De krever vel en skriftlig fullmakt for å fortolle pakker for deg første gang der de trenger fødselsnr.

Etter at du har gitt den så fortoller de for deg i ettertid og du trenger ikke å sende inn dette neste gang.

Var sånn ca det jeg måtte skrive under på å sende til Posten en gang i tiden mener jeg å huske.

Link to comment
Share on other sites

De krever vel en skriftlig fullmakt for å fortolle pakker for deg første gang der de trenger fødselsnr.

Etter at du har gitt den så fortoller de for deg i ettertid og du trenger ikke å sende inn dette neste gang.

Var sånn ca det jeg måtte skrive under på å sende til Posten en gang i tiden mener jeg å huske.

 

Merkelig. Posten har aldri spurt meg om fødsels/personnummer i noen som helst sammenheng. Men av og til dukker det opp merkelige meldiger som "importtillatelse trenges" for varer som elektronikk... egentlig hvilke som helst varer. Så uten noe innblanding fra min side etter å ha samlet støv på ett eller annet lager i Oslo går pakken videre allikevel.

Har handlet mye forkjellig gjennom årene og kan dessverre si at Posten Norge er det verste av alle her i landet. De er trege, de kan gjerne åpne pakker og finne faktura/kvittering i pakken og allikevel kreve kvittering fra mottakeren, har vært borte i ett tilfelle der våpentilbehør som reim (ikke våpendel!) er blitt pålagt ekstra moms pga klassifisering som "våpendel" - hjalp ikke å ringe, snakket med en ukompetent tosk i 15 min som ikke skjønte hva en våpendel er per norsk lov, en gang har posten/tollen stjelt en mobiltelefon (dvs den "forsvant", helt sporløst)...

Det mest irriterende er allikevel tiden de bruker på ting.

Til å sammenligne litt, bestilte jeg en iPad Mini nylig. Apple har gratis frakt forresten, og de bruker TNT. Dette selskapet klarte frakte den til Norge i løpet av 3 døgn helt fra Kina. Denne tiden, 3 "busyness days" som det så fint heter på engelsk, er den absolutt korteste tiden en pakke kan leveres på her i landet fra en by til en annen med Posten. Men oftere 4 eller 5. So there you go...

 

Så eller hvis man kjøper noe fra utlandet og har muligheten til å bruke en privat transportfirma... for alle del gjør det. De har ofte bedre forsikring, og levering/fortolling skjer mye, mye fortere. Koster deretter, men ofte er varene en kjøper mye dyrere enn selve leveringen uansett.

Link to comment
Share on other sites

Når begynnte de med det? Er det hvis prisen overstiger noen grenser?
Dette skjer med jevne/ujevne mellomrom, uten noen god forklaring gitt.

Da du kjøper utenlands får du som regel velge hvilken typ forsendelse du ønsker.

 

Et valg er da Express Mail Service (EMS) som i utgangspunkt virker kostbart. Men da må en huske på at det vel ikke betales noen "postfortollingsgebyr" her på berget.

 

For å kunne motta en EMS vare må en, som tidligere skrevet, være registrert med personnummer som privatperson.

 

EDIT: svorsk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med en hyggelig dame i posten på tlf, og hun sjekket også eposten jeg hadde sendt til ek.pgo.utland.postfortolling@posten.no

Hun sa at alt var i orden så langt, men at tollerne ikke jobbet i helgene :roll: så det ble tidligst gjort noen statusoppdateringer på mandag.

Så da er det bare å håpe på at jeg får førjulsgaven ila den kommende uken da... :|

Link to comment
Share on other sites

Samme visa her. Etter å ha ringt, og sendt epost, med informasjon om pakkens innhold og mottakers fødselsnummer mottok jeg en ny epost om å ettersende faktura/kvittering. Kanskje pakken får lov til å fortsette sin langsomme reise nordover etter hvert :forvirra:

Den har reist i 34 dager nå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...