Jump to content

Bruksområde på knivstål


Krylling

Recommended Posts

Prøver igjen :D

Har handlet litt fra USA.

Brukte knivesshipfree.com.

Kjøpte en RAT Cutlery RC-3PmMB, Linen Micarta Handle, Black Blade, Modified Pommel, Plain Edge--MOLLE Back--1095 Steel.

Står ikke så mye om stålet: differentially heat-treated 1095 carbon steel.

 

En Ontario Knife--R.A.T. 3--D2 Steel, Black Sheath.

Der står det: D2 Tool Steeel, Hardness: 58-60 Rc.

 

Og en Bark River Knives: Woodland Special Knife.

Der står det: Steel: A-2, Hardness: 58 rc

 

Bark River Woodland Special kommer til å bli brukt til utvomming/flåing p.g.a form og størrelse.

Men er litt usikker på de to andre. De er nesten helt like i form, men forskjellig stål.

Den ene kommer til å bli brukt som tur kniv, den andre til jakt. Men trenger litt råd om hvem som skal brukes til hva utifra stål kvalitet og herding.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

D2 til jaktkniv, 1095 til allround turkniv.

 

1095 er lett å sette opp og får en ganske fin egg som er mer egnet til generell bruk.

D2 er verre å sette opp men holder eggen noe lenger. Eggen blir svært ru og "mikrotannet", som er godt egnet til kjøttskjæring.

 

Enig med Edward.

D2 vil være mer slitesterk, og kunne stå imot slitasje fra sandpartikler bedre.

Den er også sprøere, og ved mye kontakt med bein så bør eggen ikke være for spiss, da kan den lett knekke/chippe. Vil tro at totalvinkelen på eggen bør være minst 35 grader.

 

Om 1095 kniven virkelig er differentially heat-treated (soneherdet på norsk), så burde den tåle litt bryting og benning. Den skal klare en mye spissere eggvinkel; type 25-30 grader totalt. Dette vil være en stor fordel på trearbeid/kutting av pinner. God kandidat til "overlevelseskniv".

Hvis du driver med rent kjøttarbeid, så trenger ikke 1095 å være helt ubrukelig heller. Muligheten for spissere vinkel vil gjøre det lett å kutte, spesielt der hvor man bruker "trykk" framfor sage/dra bevegelse av kniven.

 

A-2 vil være noe mitt i mellom. Bedre slitasjemotstand en 1095, seigere enn D2.

Total eggvinkel på 30-35 grader.

 

Du har rimelig god dekning på stålspekteret i den samlingen der. :)

(Neste bør vel bli en kniv med et pulverstål; S30V, RWL 34 eller noe. :lol: )

En test/sammenligning være interessant, hvis du er villig til å dele din erfaring på forumet etterhvert. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Har Spyderco Tri-angle sharpmaker. Der er det to vinkler å velge i mellom.

40 grader totalvinkel til D2 og A2.

30 grader totalvinkel til 1095.

Vil det være greit eller bør jeg investere i noe bedre etter hvert.

Har også en Fallkniv F1 i VG 10, er det et blad som vil være "ganske" lett å sette opp i forhold til de andre.

 

Kan prøve å komme med tilbake melding på knivene, satser på en del dyr å prøve på i høst :)

1095 kommer til å henge i beltet til allround kniv. A2 blir nok brukt på vilt før D2.

Link to comment
Share on other sites

Har Spyderco Tri-angle sharpmaker. Der er det to vinkler å velge i mellom.

40 grader totalvinkel til D2 og A2.

30 grader totalvinkel til 1095.

Vil det være greit eller bør jeg investere i noe bedre etter hvert.

Du kan prøve å bryne A2 til 30 grader også, om det ikke er stor belastning på eggen.

Til vedlikehold er Spydercoen sikkert grei, men når mer stål må fjernes er det nok fordel med noe kraftigere i tillegg.

 

Har også en Fallkniv F1 i VG 10, er det et blad som vil være "ganske" lett å sette opp i forhold til de andre.

VG10 vil være omtrent midt mellom A2 og D2.

 

F1 har konvekssliping, og er relativt spiss i forhold til de fleste andre fabrikkniver, så i starten er ikke den så tung å bryne om man bruker 30 eller 40 grader eggvinkel.

Link to comment
Share on other sites

Den Bark rivern tror jeg er konveks den også. Derfor er ikke en sharpmaker ideell.

 

Funker veldig bra med et lærbelte limt på en flat trebit og gnidd inn med slipepasta. Står litt om konvekse egger i en annen tråd her. Funker også å stryke den på buksa, tenk gammerl barberkniv, når den ikke barberer helt jevnt lenger.

 

De Bark River knivene jeg har har ligget mellom 30 og 40 grader total eggvinkel så det funker ganske bra med en Sharpmaker.

 

Gleder meg til tilbakemelding etter bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...