Jump to content

Rakfisk


Trollelgen

Recommended Posts

Her kjører vi på med fjellørret - litt tidlig for den eldre garde å starte i sept/okt (skal helst være ferdig i slutten av november) - men fy f.. for å fin måte å innlede jakta på (man får som regel ikke sove uansett natta før jaktstart :lol: )

 

Toppers!

 

PS: Glemte å si at den skal være meget godt moden - da er den best etter min smak!

Link to comment
Share on other sites

Rakfisk øl og akevitt er høstens høydare, jeg gleeeeeeder meg :D:D

 

Denne er jeg veeeeeeeeldig enig med deg i.....vi pleier ha dette på bordet på sætra kvelden ælj laget møtes dagen før jaktstart. Har blitt en tradisjon og er med på forsterke kosen i jaktkoia....

Link to comment
Share on other sites

Ble bedt på et rakfisklag sist vinter,og prøvde seriøst å like det !

Men maten kom fortere opp igjen enn jeg klarte å klarte og rekke ut,det er noe av det værste jeg har smakt noensinne.

Skjønner ikke at det er mulig noen kan synes det smaker godt ! (HOLDER MEG TIL PULTOST I FRAMTIDEN )

Akevitten og tilbehøret ellers smakte fortreffelig resten av kvelden :D

Link to comment
Share on other sites

! (HOLDER MEG TIL PULTOST I FRAMTIDEN )

kvelden :D

 

Østerdølen på laget vårt medbrakte dette og prøvde snike den inn i tradisjonen ifjor..........med det blir forttsatt rakfisk hos oss! :D

 

 

Du fikk sikkert altfor fersk pultost,den riktig gode smaken blir når den får stått lunt i et solrikt vindu i 3 mnd :lol:

Øl,smør og flatbrød,så er koiekvelden reddet ! Bon apetit :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
For midt vedkommende er jeg førstreis med nytt jaktlag i år , og alt de snakker om er rakfisk¨ tvviii, har aldri smakt langtidsråtna ørret før :cry: Hvis jeg overlever kommer jeg tilbake med en skildring av måltidet :mrgreen:

 

Vær trygg, du overlever. Jeg har overlevd ihverfall 40 år med rakfisk så da greier du det nok. Spe på godt med øl og akevitt så sklir den ned uten problemer. Og jævla godt er det og. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

For midt vedkommende er jeg førstreis med nytt jaktlag i år , og alt de snakker om er rakfisk¨ tvviii, har aldri smakt langtidsråtna ørret før :cry: Hvis jeg overlever kommer jeg tilbake med en skildring av måltidet :mrgreen:

 

 

Ta med deg nogå attåt,sats ikke på å overleve av kun rakfisk :D

 

Litt informasjon om rakfisk :http://no.wikipedia.org/wiki/Rakfisk

 

Lykke til med nytt lag og bekjentskaper !

Link to comment
Share on other sites

smaker ikke det råttent?

Nope. Råttent skyldes forråtnelsesbakterier. Rakfisk er modnet som en god ost og kan, som gode oster, lukte skarpt men smake himmelsk. Sjøl liker jeg den sammen med godt flatbrød, meierismør, noen få løkringer og en dæsj rømme. Vel å merke ekte rømme, ikke de derre lettgreiene 8) Samt godt øl og en liten akevitter eller tre, såklart. Eneste dårlige erfaring jeg har med rakfisk var på gåsjakta i fjor. Vi feiret at vi var kommet fram med rikelig rakørret, en øll og etpar små (ja, små!) akevittere. Tre timer seinere ringte vekkerklokka, og den morrarapen av rakørret og gammel akevitt smakte ikke påfallende godt :oops:

 

@kvarten: Det går nok bra, skal du se. Liker du dansk ost, vil ikke moderat rakørret være noe problem. Bare husk at rakørret kan medføre en smule hodepine samt sterk tørste dagen derpå :mrgreen:

 

Rakfisken er forresten besunget av selveste Jens Bjørneboe, i diktet "Om steder på jorden og mat jeg liker":

Videre har jeg

i det gamle, regnvåte Norge spist

de to ting

som har opphøyet

landet

til kulturnasjon:

Rakørret

og gammelost.

Mat for hertuger og frie bønder!

 

EDIT: Hvor er det blitt av rakfiskmotstanderne? Jeg husker en tilsvarende tråd på SL *setter seg tilbake med popcornet* :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

tvviii, har aldri smakt langtidsråtna ørret før

Hm her trur eg du har tatt feil på rakørret og surstrømming. :roll::oops::lol:

Rakørret er len og fin på tunga med de rette tilbehør. (edit: se Sako oven) Den eg får kjøpt av lokal tilverker er nesten som gravet laks. Men det er vel og forskjellige grader "rak"på ørreten.

Hvis den slipper beinet når en løfter i halen så er den tvivelaktig i h.h.t. meg. :(

Men du overlever sikkert :wink:

 

MvH

Link to comment
Share on other sites

Man har litt forsjellig tilbehør rundt om i landet til herligheta.

Her på berget bruker vi: mandelpotet, rå løkringer (rødløk) Rødbetsalat, potetlefse/bondelefse, seterrømme, setersmør, øl og akevitt.

Jeg liker best poteten istede for lefsa, derfor begge deler.

Er ikke så flink til avanserte formuleringer som Sako, men ingrediensene er kommet på trykk :oops:

Men jeg er en jævel på å ete :mrgreen::mrgreen:

 

Rettelse, ny feil kommer: Poteten må være varm!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[sjøl liker jeg den sammen med godt flatbrød, meierismør, noen få løkringer og en dæsj rømme. Vel å merke ekte rømme, ikke de derre lettgreiene 8) Samt godt øl og en liten akevitter eller tre, såklart.

 

Mange kosummeringserfaringer sikkert ja, men jeg bruker denne som Sako beskriver.....Himmelsk! Og passer perfekt inn på jakt sætra! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vi bruker mandelpotet nykokt, rødløk, rødbeter og kviteseidsmør. Pluss øl og akevitt da selfølgelig. Kona liker også ekte rømme til. Da er rakfisklaget redda. Har vert så heldig og få raka røye fra Østerdalen. PERFEKT :P:P

Link to comment
Share on other sites

Det er med bestyrtelse man beskuer disse analfabete forsøk på å nyte rakfiskens sanne gleder... Rømme :shock:! Fysj!

 

Rakfisken skal for det første svømme i akevitt... det er faktisk veldig viktig...

 

Dernest skal tilbehøret bestå av:

Lefse

Purreløk

Nykokt mandelpotet

Hardkokt egg

Godt smør

 

Enkelte vil også ha med ertebrød, og det funker også...

 

Ellers går det an å gjøre som min salige farfar... Rakfisk og meierismør på brødskiva til frokost. Med kaffe til. Anbefaler ikke dette med mindre man har en kvalifisert "rævmaga" å stappe det i.

Link to comment
Share on other sites

hvordan modnes rakefisk?kjølig eller kan den stå i sola(for hurtig modning)?

personlig holder jeg meg til den gode "tørrfesken" vi har her tror jeg.... :D

 

Tror ikke du skal prøve sola :lol: De gamle gutta mener at fisken skal langtidmodnes i en jordkjeller - her vil modningen bestemmes noe av hvor varmt/kaldt det er om sommeren, men har du en god kjeller så går det som regel bra.

 

Fra rakfiskens hjemsted( og det er ikke Valdres) anbefales lefse, smør og "brød" (flatbrød), samt øl og akevitt. Etterpårapen den påfølgende morgenen er en del av sjarmen..!Dersom du har noe til overs etter kveldens lag så kan du koke suppe på restene - men jeg tror ikke jeg anbefaler det for den almenne rakfiskspiser (har heller ikke prøvd det sjøl) :lol:. Det var vel helst fra den tiden da man ikke hadde så mye å velge mellom.. :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...