Jump to content

Mildot


cbrr

Recommended Posts

Forskjellen ligger i retikkelet. Mildot (klassisk) har typisk fem (5) Mil i hver akse utfra trådkorset.

Kan brukes til bla. "holdover" og komp. for vind. samt avstandsbedømming eller bedømming av størrelse på mål - med mere.

Det finnes flere varianter eller generasjoner av Mildot. Noen med mere målebredde/høyde, tettere inndelinger osv.

 

Eksempel på Mildot:

1wIbnVQz

Link to comment
Share on other sites

Husk at Zeiss 6-24x72 sine mildotter har riktige mål mellom dottene på 12x da den ikke har medforstørrende retikkel.Jeg har samme siktet i 56mm utgave med mildot retikkel.

Til praktisk jakt bruker jeg klikkfunksjonen på høydetårnet til å korigere kulefall.Du har ca 60cm elevasjon på 100m med zeissen.Holder med 60 klikk langt utforbi 500m allt etter hvilket kaliber du har.

I tillegg har du 50 cm ved å elevere /holde over på mildottene, 10cm på hver dot på 100m.(når du har siktet på 12x.Har du siktet på 24 har du 5cm mellom hver dot.)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :) Men hva er avstanden mellom dottene på 12x ? er det 1 MIL eller er det da 10cm på 100?

har bare brukt vanlig kikkertsikte med 1cm per klikk! Skal dette brukes på nye 6,5 riggen med 70 cm pipe! primært til jakt men tenker også trene langhold til 1000meter før jeg får handlet meg 338 rigg til langhold..

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

Ja 1 MIL =10 cm/100 m

Om en etter hvert blir bitt av LH basillen er, er cm klikk udiskutabelt å foretrekke, ellers blir det fort mye ratting med påfølgende senestrekk, samt et sikte med en hel haug med klikk tilgjengelig, ellers vil en gå tom for elevasjon ganske kjapt, spesielt ved å bruke 338LM eller tilsvarende.

 

Et Sikte beregnet for jakt og med montasjer uten vinkling, vil en gå tom for klikk på ca 700 - 800 m litt avhengig av kaliber og type sikte.

 

700 - 800 meter er langt hold, men det har veldig lett for å bli lengere hold for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Da er den fast på 10cm per klikk uavhengig avstand en skyter på? dvs om jeg har skutt inn på 100m da må jeg 10 klikk opp for å treffe 1 meter høyere? Har bare skutt på 100 og 200m bane med kikket 1cm klikket. hvordan er det med instillinger for å finskyte på 100meter

med ett

slikt mildot sikte??

 

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig. Men jeg misstenker ts for å blande mildot (retikkel) med mrad (klikkverdi)...

 

Med en mrad-kikkert flytter man treffpunkt 1cm pr klikk @100m. 2cm pr klikk @200, 3cm @300m osv. For å skru 1m@100m må du skru 100 klikk... ikke 10.

Med 1/4moa-kikkert blir verdien pr klikk 7,27mm@100m, 14,6mm@200m osv.

 

Når det gjelder "fininnstilling" vil selvfølgelig 1/4moa gi litt mindre forflyttning pr klikk @100m. (2,7mm:mrgreen: )

Men går man for 1/8moa kikkert (3,6mm pr klikk @100m, 7,3mm @200m osv) har du en helt annen verden når det gjelder "fininnstilling". Spesielt på lengre hold. Selv har jeg aldri forstått greia med at cm-klikk skal være så himla fint. Er bare spørsmål om å lære seg sin egen kikkert og verdien på klikkene. Er man spesielt plaget med senestrekk, må man salte maten litt bedre:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja tror jeg blander litt! har ingen annen erfaring med 100meter og opp til 200! Holder bare over på jakt siden jeg kan kulebanen til 200meter! Annet en 1cm / 100meter klikk! vet jeg ikke, lest mye av trådene her inne! men har vel egentlig ikke helt forstått hvorfor det er 1cm /100meter og 2cm / 200m .. Blitt veldig glad for en forklaring på hvorfor verdiene endrer seg ved lengre hold osv ?

 

Takker igjen for gode svar på sikkert veldig kjedelige spørsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, et klikk er da en endring i vinkelen som skjer imellom rifle og kikkertsikte, denne vinkelendringen tilsvarer en forflytting av treffpunkt på 1cm ved 100meter.

 

Hvis du har vansker for å se for det dette kan du ta et papirark og tegne en 20cm lang strek, merk så av ved 10cm. Tegn så en ny strek ifra startpunktet, denne streken skal danne en trekant som har en avstand på 1cm ifra den andre ved 10cm.

Fortsett denne streken til den danner en rettvinklet trekant. Ved 20cm vil avstanden være 2cm.

 

Det samme skjer når du knepper opp kikkerten din, vinkelforandringen tilsvarer 1cm/100 per knepp. På 200 meter vil samme vinkelforandring tilsvare 2cm som flere ovenfor her allerede har vært inne på.

 

MIL kommer vel fra en uvant metode for oss vanlige dødelige å måle vinkel, nemlig med radianer. 1MIL (10CM/100M) Tilsvarer vel 1/1000dels radian. Dette betyr at hvis radien til vinkelmålet (avstand deg til målet) er 1000M, vil 1MIL følgelig være 1meter. :wink: Kneppene i de fleste Europeiske kikkerter flytter treffpunkt 1cm/100meter, eller 1/10MIL, siden 1MIL= 1meter/1000meter vil 1/10mil, eller 1knepp flytte treffpunkt 10cm./1000meter. Forøvrig, om jeg husker rett nå så er omgjøring fra grader til radianer noe sånn som gang med 3,14/180

 

ekw3Zlow.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det går 2pi radianer på 360 grader. Og siden pi ikke er et regulært tall (du kan fortsette regne desimaler så lenge du gidder, det er alltids flere å ta av), så er det ikke noen enkel måte å regne detta på. Milli betyr tusendedel (MIL er milliradian), og det går circa 17,453292519943295769236907684886 milliradianer på en grad. Siden klikkene på slike kikkerter ofte er i 1/10 milliradianer, så går det 174 klikk på en grad. Roughly.

 

Det andre systemet som mange bruker, er bueminutter, som det går 60 av på en grad. Klikkene på kikkertene er ofte 1/4 bueminutt, så 1/240'endedels grad.

 

Sagt annerledes: 1/4MOA klikk er høyere oppløsning enn 1/10MIL, men radianer er enklere å regne med hvis du kjenner enten størrelse på eller avstand til et objekt, og ønsker å finne ut det andre.

 

Og selvfølgelig må måleenheten på justeringstårnene dine og retikkelet være i samme system, hvis du ikke ønsker å få grå hår.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Sveinskogen,

skal du regne i radianer så er det første du må gjøre å glemme grader og miunutter.

 

Grunnen til at radianer er så mye bedre egnet til det vi driver med er at en radian er definert som forholdet mellom lengden av buen og lengden på radien - kalles også "absolutt vinkelmål".

Til små vinkler så kan man glemme buen, (vinkelen er lik sinus til vinkelen) altså er f.eks. en milliradian vinkelen mellom to linjer som skrever 1 tusendel av lengden - 1m til side på 1000m.

kikkerter som skrur 0.1mrad skrur 1/10 000 av avstanden per klikk, uansett avstand, og mellom dottene i et mildotretikkel er det en mil(liradian) = 1/1000 del av avstanden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...