Jump to content

Weatherby PA-08 førsteintrykk - veldig imponert!


Lindskog

Recommended Posts

Jeg får begynne med å si at jeg ikke er noen hagleekspert, så alt jeg sier er kun mine egne meninger og betraktninger, og kan taes med valgfri mengde salt.

 

Fra før har jeg en Benelli M2 som jeg er kjempefornøyd med, men da jeg kunne tenke meg å prøve på litt sjøfugl fra kano eller kajakk fremover så følte jeg behovet for og lysten på en rimelig pumpehagle. Jeg har styrt unna pumpehagler før og egentlig aldri vært noen fan, men jeg ser helt klart fordelene med mekanismen til sjøjakt med tanke på sikkerhet.

 

Jeg hadde mer eller mindre bestemt meg for en Weatherby PA-08, da den virket veldig bra for prisen, og prisen var veldig bra. :mrgreen:

 

Når XXL i tillegg hadde 25% rabatt på det meste i dag var det ikke mye å lure på. Etter en kjapp tur innom våpenkontoret for å endre en godkjent søknad jeg hadde liggende bar det inn på XXL i Sarpsborg, og for kr. 1500,- fikk jeg en speller ny PA-08 med meg hjem.

 

Nå i kveld har jeg montert den sammen, og kost meg med å svinge litt, ta avtrekk, lade og lignende, alt du trygt kan gjøre på hobbyrommet egentlig. Alt i alt er jeg kjempeimponert! 66 cm løp, 3 choker, overraskende tight og fin mekanisme, lett å både fylle og lade. Avtrekket er nok ikke i verdensklasse, men også det er overraskende bra, og mer enn godt nok for meg på noe som ikke er et matchvåpen. Vekten er en del mer enn annonsert på 3380 gram, men den ligger greit i henda og svinger helt fint. Generell fit og finish langt over det jeg hadde forventet. Med LOP på 14" er den litt kort for meg i bare t-skjorta, men det blir nok bra med tjukk jakke på ute fremover, og heller litt kort enn litt for lang. Kolbekappa er tjukk og fin, men alt for seig/mye friksjon. Dette utbedres raskt og elegant med svart elektrikerteip.

 

I morgen skal det skytes duer av leire, så får man se hvordan det går, men enn så lenge er jeg altså kjempefornøyd. Hvis dette er en hagle du har lurt på vil jeg si at det bare er å slå til, særlig siden du får den for kr. 1500-1600,- på XXL i morgen også.

 

Tommel opp til Weatherby og XXL fra en tidligere pumpehaglehater.

 

PS. Prisen på denne ligger på rundt $330 i USA. Det setter virkelig perspektiv på hvor god pris kr. 1500,- er på den her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det test på både papp og lerduer, men pga. regn og dårlig tid ble det ikke noe særlig med bilder eller filming.

 

Børsa funker flott og treffer duer, men skyting på papp avslører at den går litt for mye til venstre. Skal inn til XXL i morgen og høre hva de tenker om det.

 

Men - fortsatt kjempefornøyd.

 

Når jeg tenker meg om skulle man egentlig kjøpt to og bare skrotet den ene låskassa, for det hadde faktisk blitt billige reservedeler også.

Link to comment
Share on other sites

Den var kjempe fin og skyte med! Bedre hagle for den prisen tror jeg ikke finnes! (NY pris altså!)

 

Må også rose XXL sin lerduekaster som dem selger for kun 299,-!!! Kjempe fin til privatbruk! Kanskje ikke noe for de mere viderekommende skytterne som lider av "skal ha" syndromet... men for noen kamerater og ta med ut på jordet er den perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Var på XXL i dag og plukket opp en ny PA-08 istedenfor den gamle som dro til venstre. Testet denne fortløpende, og den går rett på. Litt varierende kvalitetskontroll hos Weatherby altså, men smidig og raskt løst av XXL.

 

Denne hagla er jo markedsført som 4+1, 12/76. Den jeg byttet inn tok akkurat ikke det 5. skuddet i magasinet når jeg fylte med 12/70 lerduepatroner, men det gjør den nye. Liten bonus for meg. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tok den på leirduebane i dag, og prøvde 75 skudd.

 

Med Beretta'n min har jeg tidligere truffet ca 19 av 25

Med PA-08 ble det ca 5-7 av 25 :x

 

Det virket som den traff når den følte for det. Så jeg skal få skutt på blink for å se hvor den treffer, og om den treffer likt hver gang.

Skikkelig plastikk våpen, men artig å skyte med. Ikke trengern å være redd for den heller(billig).

Link to comment
Share on other sites

Skyt den på papp du. Den første jeg fikk dro til venstre, men den jeg har nå går rett på (det har også de tre andre jeg har prøvd gjort). Og så var det jo det med tilpassing av kolbe til bruker da. Jeg skyter ihvertfall ikke noe merkbart dårligere med min PA-08 enn jeg gjør med Benelli M2'en.

 

Hvilken choke bruker du? Det er nok en av investeringene jeg skal gjøre på min, en ordentlig choke eller to. De som følger med er veldig korte. PA-08'en med Modified (3) sprer mer på samme avstand en M2'en min gjør med Improved Cylinder (4). Jeg har pakka vekk IC choken som kom med PA-08'en, den virket ikke brukandes i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg hadde tenkt å prøve den på papp.

Evt 25m avstand å MOD choken kanskje?

 

Jeg skaut 50 med MOD og 25 med IC. Traff kanskje litt bedre med IC.

Hvor får man tak i bedre choker?

 

Da jeg fikk hagla virket det som den hadde fått seg et sandbad. Da jeg dro hånda over magasin røret ble den svart av dritt. Det ble mange svarte filler før hagla ble fin. Flere som har samme erfaring der? Hagla lå i Weatherby pappeska, så en skulle jo tro den var ny.

 

Røret har fått 3 hakk etter 75 skudd, standard leirdue ammo.

 

XXL sier de tilbyr seg å la børsemaker se på saken kostnadsfritt, så jeg vurderer likesågodt å la dem gjøre det før jeg får testet den på papp.

Link to comment
Share on other sites

Rundt 25 meter er vel greit det. Jeg skjøt vel på ca. 20 meter, men det har mest å gjøre med dårlig lysforhold der jeg skjøt og litt problemer med å se de små klistrelappene som jeg brukte som siktepunkt. Men jeg er ingen hagleekspert overhodet, så det kan godt hende at det er helt andre avstander eller måter å gjøre det på som er ansett som "riktig".

 

Min hadde ikke antydning av sand eller lignende på seg, men finishen på både løp og kasse er ikke særlig holdbar og kommer lett av. Jeg ble også bra svart på hånda da jeg tok den ut av esken, men det var bare farge, ikke noe sand.

 

Jeg har tenkt å handle meg noen choker etterhvert, fra f.eks. Brownells, eller rett fra Briley eller andre som lager choker. Få noen med litt mer normal lengde på så blir det nok brått litt bedre tror jeg.

 

Hva mener du med at røret har fått tre hakk?

Link to comment
Share on other sites

Skadene inni røret er litt vanskelig å forklare.

Vanlig slitasjeskader som jeg har på Beretta'n min var det da jeg fikk den. Men jeg regner med det var etter testskyting.

Etter jeg skøyt med den, ser det ut som det er igjen 3 skitt-flekker i røret (etter pussing selvfølgelig). Det er hakk som går litt inn i røret, som gir skygge, så det kan se ut som rusk ved første øyenkast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt uten choker, og anbefaler deg heller ikke å gjøre det.

 

Misforstå meg rett, chokene er ikke ræva. De er helt greie til alt du kan bruke en hagle til, de lager bare ikke like pene bilder med de ammunisjonstypene jeg har testet med som chokene som fulgte med Benellien min (noe som er helt greit gitt prisforskjellen). Andre choker er overhodet ikke påkrevd, men jeg lurer på om jeg skal koste på meg en bedre choke eller to sånn bare fordi. Enn så lenge så bruker jeg M istedenfor IC for å ha marginene på min side, da jeg syntes IC'en spredte veldig sammenlignet med tilsvarende choke på Benellien. Når jeg bruker M på Weatherbyen og IC på Benellien så er de ikke så sinnsykt langt fra hverandre, så det er ingen grunn til å svartmale helt. Men jeg tar alltid det valget hvis jeg er i tvil, jeg vil heller ha en trangere choke og bomme enn å ha en åpnere choke og skadeskyte.

 

"Slitasjehakk" i løpet høres veldig rart ut, det har ikke jeg erfart med noen av haglene mine, hverken billige eller dyre.

Link to comment
Share on other sites

Det er masse hagle for pengene, ikke tvil om det. Det eneste som egentlig er dårlig er som du også sier overflatebehandlinga, men man kan jo enten lakke den opp etterhvert, eller bare gi fan. Sammenlignet med andre pumper jeg har sett i prisklassen 3000-5000,- så synes jeg denne er like bra eller bedre på det aller meste. F.eks. er det betraktelig mindre skrangling i forskjeftet på denne enn på mange av konkurrentene, og det setter ihvertfall jeg pris på.

 

En ting jeg irriterer meg grønn over, som jeg har oppdaget da jeg hadde hagla i biter for litt siden: På PA-08 er det to stk. carrier latches, altså de sakene som holder patronene på plass i magasinrøret. De sitter festet med en stålpinne i perfekt oppmålt lengde med hakk til en låsefjær som sitter i kassa, slik at de kommer i perfekt posisjon hver gang du har hatt dem ut og setter den inn igjen. På Benelli M2 er det isteden bare en roll pin (rullepinne? Spennstift? Fjærstift? Har hørt mange navn, vet ikke hva som er fasit) i en lengde som oppleves som litt vel kort, og denne må bankes inn sånn ca. i riktig posisjon på frihånd, mens du passer på at den ikke går så langt inn at den tar i bolten, da det ikke er noe som stopper den hvis du gir den et lite rapp for mye. Altså, hagle til kr. 2000,- har en flott gjennomført og gjennomtenkt løsning som er bra maskinert og er brukervennlig, mens hagle til 13000,- eller så har en enkel og billig løsning som ikke er så veldig brukervennlig. Og det gjør meg skikkelig irritert, på Benelli! :mrgreen:

 

12/76 har jeg ikke prøvd enda, må prøves. Du passer selvsagt på å lade hardt og bestemt og helt tilbake i posisjon før du dytter frem igjen?

Link to comment
Share on other sites

Mener du skrev litt lengre opp her i tråden at du skulle filme eg, ikkje sett noe video enda eg.

 

Remington 1100: Rart du har problemer med 12/76, aldri hatt det i min rem 870. Leirdue ammo er begynt å gå meg på nervene no, aldri hatt noe problem med det før, så i dag har eg polert et stykke inn i kammeret, skal på banen i morgen å se om eg har polert godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev vel at jeg kunne prøve å ta et bilde eller to, men det er en helt standard hagle så det var kanskje ikke så mye poeng? Filminga var det Magnus som trakk frem, så det får han stå for. Men, nå har han også fått sin, og det blir nok litt skyting i mårra, så jeg får kanskje ta med kameraet da (men jeg lover ikke noe, er glemsk som en gullfisk). Noe spesielt du lurte på eller ville se? Har dessverre ikke noe 12/76 ammo liggende, hvis ikke hadde det blitt test av det i morgen for å se om det funker greit eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått vært på XXL. Jeg husker jeg stusset litt på skytebanen da den ikke låste seg i fremre stilling (helt fersk med pumphagle). Den skal bli sendt in til reperasjon, så da håper jeg det løser treffpunkt-problemet.

 

Synd det ikke ble kontrollsjekket ved produksjon, for sånnt er jo rimelig lett å sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Tja, si det, denne tråden er ikke spesielt bra reklame da, skryter av hagla, men kvaliteten (bygge OG kvalitetssikring) er nærmest ikke-eksisterende. Hadde navnet vært f.eks Ege Silah som nok stemmer bedre så hadde nok ikke entusiasmen vært like stor - søppel er søppel uansett navn.

Link to comment
Share on other sites

Det med film glemte jeg helt bort! :lol: Laster opp en film nå hvor man får se både PA-08 i aksjon samt XXL sin lerduekaster. Samt div. andre hagler :D

 

Min PA-08 var helt strøken når den kom opp av esken... ble ikke svart på hendene som noen snakket om lenger opp her! Hagla er tight og fin sammenlignet med andre pumphagler i 5000,- klassen. Og når det kommer til det å bomme på duer som det var snakk om lenger opp så treffer hagla mi ALLE duene med mindre JEG gjør feil! hehe :lol:

 

Jeg betalte 1500,- for den på XXL... Absolut de mest vell brukte 1500,- jeg har brukt i år!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Ulvster, du må selvsagt gjerne kalle dette søppel hvis du vil. Jeg synes kanskje det er litt rart at det virker som om du tar deg nær av at noen faktisk kan være fornøyd med en billig tyrker, men jeg kunne ikke brydd meg mindre om du kjøper en eller ikke. Detter er ikke, og har aldri vært ment som en reklametråd, jeg bare var så fornøyd med noe kjempebillig at jeg ville dele. Jeg har ingen tilknytning til hverken XXL, Weatherby eller noen haglefabrikk i Tyrkia. Jeg kaller det ikke søppel, jeg kaller det et rimelig produkt som i mine øyne presterer bedre enn prisen skulle tilsi, og prisen er kunstig lav her i landet sammenlignet med f.eks. USA. Derfor mener jeg at hagla er et godt kjøp, hvis du er ute etter en rimelig pumpehagle (min skal på sjøen, for dit vil jeg ikke dra med Benellien). Hvis du hverken vil ha noe billig eller med pump så er det selvsagt ikke noe for deg. Kvalitetskontrollen er helt klart ikke god nok på disse Weatherby-tyrkerne, men hva gjør vel det når XXL gir deg (eller ihvertfall meg da) ny hagle på rappen når det er noe galt? Byggekvaliteten er det ikke noe å si på synes jeg, det er overraskende bra maskinering og innvendig finish på både låskasse, løp og deler, og da sammenligner jeg med en Benelli M2. Jeg har nå håndtert og skutt med fire forskjellige av disse PA-08'ene, og det eneste problemet har vært at den ene dro litt til venstre. Alle har fungert prikkfritt på alle måter ellers.

 

Hva med deg, har du faktisk prøvd en?

Link to comment
Share on other sites

JEG har prøvd en. Til og med eid en. Jeg endte opp med å GI den vekk.

Den er lite annet enn et spett med mesteparten av vekta i fronten.

Den er tung.

Den er lang.

Den er stille dog, ikke mye lyder når man har tatt ladegrep.

Den tåler alt, min skylte jeg saltvannet av en gang etter en tur på skarvejakt.

 

Jeg må si meg enig i at det er søppel. Man er bedre tjent med å kjøpe en brukt Remington 870!

Link to comment
Share on other sites

I min værld er ikke "amerikansk" det samme som kvalitetsprodukt selv om jeg liker Mossberg haglene mine og ikke ville byttet dem mot disse billige tyrkerhaglene. Disse pumpehgalene koster jo 300.- mer nå enn det jeg fikk betale for en S/S Baikal i 1990..

Det er en billig hagle, ny fra fabrikk med garantier og reklamasjonsmuligheter i flere år fremover. Dem funker, dem føles helt ok i ladegrep osv. Selvfølgelig ikke samme kvalitetsfølelse eller kvalitet som i en Beretta eller annen dyr hagle for 15-20k men å kalle det for søppel av den grunn blir bare for dumt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig at den er lang og fortung, det skal godt gjøres at den ikke er det når det tross alt er en pumpehagle med 66 cm løp. Er det ikke det som gir en god sving da?

 

Men, hva i alle dager er bedre med en brukt 870 da? Meg bekjent er den like lang og fortung den. Benelli Supernova er ikke akkurat noen lettvekter med perfekt balanse den heller, og den er mye dyrere. Hva forventer folk egentlig? Og diskuterer vi pumpehagler med pumpehagler her, eller snakker vi Weatherby PA-08 vs. mye dyrere halvautoer og o/u-hagler?

 

Jeg vil påstå at Weatherby PA-08 er like bra som andre pumpehagler som er flere tusenlapper dyrere. Forklar meg gjerne hva som er så mye bedre med en Remington 870, for jeg ser det ikke i det hele tatt. Like lang, like tung, en del dyrere.

 

Misforstå meg rett her, jeg rakker ikke ned på Remington 870, den er helt kurant den. Jeg bare ser ikke hva den gjør som PA-08 ikke gjør til en billigere penge. Og jeg klarer ihvertfall ikke å forstå at av to så like hagler så er den ene knall mens den andre er søppel, ifølge enkelte her.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Trenger å få blåst ut litt nå.

 

Jeg kjøpte Weatherby PA 08 på XXL Tiller den 26. nov. Tok den samme dag på banen å prøvde 3 serier. Etterhvert ble jeg mer og mer sikker på at det ikke var skytingen min, men haglen det var noe galt med.

Ettersom jeg aldri har prøvd pumphagle, kunne jeg bare stusse over hvorfor sluttstykket låste seg kun i bakre stilling.

 

Jeg gikk så på min nærmeste XXL som var Lade. Der ble jeg fortalt at den skulle sendes inn til reperasjon med det første på mandags morgen. Jeg ringte tilbake 2 uker etter for å høre hvordan det stod til med haglen. Da ble jeg fortalt at haglen var ferdig reparert, og skulle sendes opp fra Oslo.

 

Jeg ringte en uke etter å lurte på hvor haglen var. Da ble jeg fortalt at haglen ble sendt ned til oslo for en uke siden altså da de sa den ble sendt opp ferdig reparert fra Oslo. Over nyttår ringte jeg igjen for å høre. Da visste de ikke hva situasjonen var, men sa de skulle prøve å få kontakt med verkstedet. Jeg ble oppringt 2 dager etter, da sa de at haglen var under testing, jeg skulle få nærmere beskjed.

 

Dagen etter ble jeg oppringt, å de beklaget for første gang. De sa de ikke visste hvordan det var med halgen. Da jeg spurte om hva de hadde ment med at den var under testing dagen før, sa de at det kunne de ikke svare på, de visste ikke. Nå har det gått 5 dager siden sist jeg har hørt noe.

 

 

Ikke nok med surr og inkompetanse, jeg har også blitt møtt med frekkhet av selgere.

 

Da jeg personlig var innom for å høre om haglen min, så jeg de hadde 2 Weatherby'er på utstilling.

Jeg spurte om jeg ikke kunne få en ny. Da sa salgs-sjef for villmark avdelingen på Lade at de var kommet defekte fra USA(min defekte hagle pluss 2 til gir en ganske høy % sjanse for å motta defekt våpen). Jeg følte det var en løgn for å få meg til å tie, men jeg kunne selvfølgelig ikke motbevise det. Litt rart, at de da var på utstilling ettersom de ikke hadde noen på lager, og enda ikke har fått inn noen på bestilling.

 

Da jeg spurte om de kunne gi rabatt på ny leirdue ammunisjon (ettersom jeg hadde svidd av 300,- på defekt hagle), var de ikke villig til å slå av på ammo og leirdue prisene.

 

Siden jeg er i gang med å blåse ut tar jeg også med da jeg for første gang skulle se på hagle for 6 mnd siden. Selger på Tiller latterliggjorde meg for at jeg tittet på billighagler som Weatherby og Baikal. Han fnyste og fortalte med noe nedverdigende stemme at Baikal datt fra hverandre i hendene og Weatherby pumphagle traff man ganske enkelt ikke med. Han så på meg som en idiot som spurte om slike hagler.

 

 

Da var det ute av verden, jeg får ta med noe positivt også. Det var en fersk selger på XXL tiller som viste grei service og innrømmet sin manglende kunnskap om våpen.

Avdelingsleder for våpen på Tiller har jeg følt har gitt grei service.

Han har nå sagt seg villig til å se etter nye hagler fra andre XXL butikker i norge, og se på hvordan det skal gjøres i forhold til våpensøknad og politi.

 

 

Alt i alt synes jeg det er utrolig at en så stor kjede som XXL ikke har tatt inn reservedeler til haglene de reklamerer mest for i annonser. Beskjeder går visstnok på kryss og tvers, og service er som oftest dårlig, så fra nå av snakker jeg ikke med andre en avdelingslederne på Lade og Tiller når det gjelder status på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en PA-08. Den har fungert 100% og jeg har ganske mange hundre skudd på leirduer med den , i tillegg til jakt. Den har vel hatt et par klikk på leirdue ammunisjon, men det var nok patronene som var problemet. Den er ergonomisk veldig lik Remongton 870. Den er også ganske lett og temmelig driftsikker. Når det gjelder hvor godt jeg treffer, så synes jeg at den er god å skyte med og jeg treffer godt.

 

Synd du fikk en "mandagshagle". Håper det ordner seg så snart som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også jeg hadde blitt fornøyd om hagla hadde virket. Jeg har forståelse for at noen hagler er defekte, sånnt kan jo skje. Men det er den manglende servicen jeg opplevde hos XXL Lade og Tiller som er problemet her.

 

Dette hadde ikke vært noe problem om de hadde fulgt opp feilen, og gitt riktige beskjeder. Evt beklaget feilmeldingene som ble gitt.

Istedet gav ulike ansatte feil og forskjellig informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det skjønner jeg veldig godt at du blir frustrert og forbanna over. Jeg hadde som sagt problemer med min også, fikk ny hagle på noen dager og hadde lånehagle i mellomtiden. Når du får sånn service så er liksom det meste greit. Får man dårlig service og kommunikasjon er det lett å bli forbanna, uansett om våpenet er billig eller dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Skøt lerduer med min PA-08 her om dagen... hadde vell 2-3 bom av rundt 50 duer... da er det IKKE hagla sin feil hvertfall :lol:

Også må jeg si det... jeg har hatt en klikk med min PA-08.... Da jeg var tom for skudd sa den bare "klikk" :lol:

 

Kjipt med dårlig service... du får dra på XXL i Sarpsborg. Alltid topp service! :D

Link to comment
Share on other sites

JEG har prøvd en. Til og med eid en. Jeg endte opp med å GI den vekk.

Den er lite annet enn et spett med mesteparten av vekta i fronten.

Den er tung.

Den er lang.

Jeg må si meg enig i at det er søppel. Man er bedre tjent med å kjøpe en brukt Remington 870!

 

 

Ja, for den er jo ikke lang, tung og fremtung :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
JEG har prøvd en. Til og med eid en. Jeg endte opp med å GI den vekk.

Den er lite annet enn et spett med mesteparten av vekta i fronten.

Den er tung.

Den er lang.

Jeg må si meg enig i at det er søppel. Man er bedre tjent med å kjøpe en brukt Remington 870!

 

 

Ja, for den er jo ikke lang, tung og fremtung :roll::lol:

Jeg ser jeg har vært litt snar å skrive hvor jeg har ANTATT (jeg innrømmer egne feil i motsetning til langt på vei alle andre) at Remingtonen var bedre på det viset.

 

Jaja, dere får fortsette å finne argumenter ovenfor dere selv for at dere ikke har kjøpt møkkahagler :wink:

For min del er ikke noe stress lengre, sparte litt cash og har kjøpt meg en Franchi Fast Black så nå slipper jeg å tenke på dårlige hagler mere 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...