Jump to content

Browning bar. Erfaringer


joakimB

Recommended Posts

Hei!

 

Har flere bolt rifler som brukes til alt fra "varmint" til elgjakt.

 

Men går å fantaserer om en kort og lett , driftsikker halvauto til drevjakt og når jeg går med hund.

 

Da kommer man ikke utenom Browning BAR, evt i kombinasjon med rødpunkt eller åpne sikter(er de orginale brukbar).

 

Tenkte da i utgangspunktet på en i 308 win.

 

Hvordan er presisjonen?(også i eldre,brukte våpen?)

 

Er det noen som lader selv, funker dette smertefritt i denne halvautoen?

 

Takker på forhånd for gode brukserfaringer!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er en nær verdiløs "annenrangs" erfaring av typen "jeg har en venn som..." bare for å sette stemninga til noen eiere svarer deg :)

 

Kompisen har en slik i 3006 med hausken demper, og han skryter stort av den. Normalt sett er han av typen perfeksjonistskytter med "SAUER" stemplet i panna, men den Browning-rifla er han meget godt fornøyd med, både når det gjelder presisjon og dra den med på jakt (som er det han primært bruker den til).

Link to comment
Share on other sites

Har to stk Browning Bar, en eldre mod i 30-60 fra årsskifte 89/90 og en 6 år gammel longtrack synth i 9,3. Den eldre mod kan være litt sær med tanke på veksling ved bruk av butte/rundnesa kuler. Ved å lade med spisse kuler med polymer tupp (accubond ol) er det ikke noe problem, ok presisjon godt nok til jakt. Når det gjelder Longtrac`n kan jeg ikke si noe annet enn at det er et fantastisk bra våpen. Presisjon som ei god boltrifle og lett å hendig å bære. Den har blitt favoritt rifla på trange elgposter og smygjakt på hjort i bratte vestlandslier. Lader selv og har testet et titalls forskjellige kuler + noe fabrikkammo, og den tar absolutt alt. Har til dags dato aldri hatt en vekslings feil eller klikk, det smeller hver gang :D Når det gjelder det åpne sikte virker det veldig bra, og det får god omtale i div tester, men jeg har aldri brukt det selv under jakt, så jeg har ikke noe erfaring med det. Har en z6i 1-6 i lav montasje på min, så jeg måtte fjerne det bakre siktet. Den funker både som rødpunkt til kjappe skudd med begge øya oppe og jeg kan zoome inn å prikk skyte på lengre hold når det trengs. Kan anbefale en Short/Longtrack på det varmeste til ditt bruk, lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Støtter "CMA" fullt ut.. Har en long track 30-06. Fungerer med alt av ammo selv med demper og kort løp. Utrolig presisjon (det meste samler på 20 - 40 mm/100 meter) Hadde litt problem med presisjon ei stund, men etter at jeg la på ei lita skive på strammeskruen til fortre var alt i orden.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en BAR, hadde samme ideer som trådstarter, men ombestemte meg etter et års bruk. Oppdaget at halvauto er noe rask. Den bråker både før, under og etter skuddet. Håpløs skuddfølelse, der det virket som jeg hadde et rakleverk liggende til skuldra. Oppdaget ganske tidlig at jeg ikke var særlig kjappere med skudd nummer to heller, enn det jeg klarer med boltrifle. Må jo finne igjen målet med en halvauto også.

Men dette blir selvsagt subjektivt. Jeg anbefaler deg å prøve en først, før du går og kjøper. Sånn kan du spare deg for en masse irritasjoner.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Tja...vi har alle forskjellige erfaringer. Har skutt double på både hjort, elg og rådyr flere ganger både med bar og boltrifle. Kan ikke si jeg har merket noe forskjell på dyra ut i fra type rifle. Har de ikke oppdaget meg, føler jeg de er like villfarende om hvor lyden kommer fra uansett type rifle. Vet flere påstår at det er umulig å lade en Bar lydløst, min påstand er at det er brukerfeil, jeg lader begge mine like lydløst som en boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt min gamle Bar 2 i kal. 338 WM i flere tiår nå og til storvilt må jeg bare si den kommer aldri til og bli byttet ut i min tid som jeger . Sikkert noen som skratter nå men jeg har enda ikke hatt en funksjonsfeil/kiling med den :D Funker alltid virker det som men jeg er nøye på puss og vedlikehold . Presisjon er meget bra og med Barnes homogen kule er denne helt fantastisk . Flere av mine venner har Longtrack i 30-06 og 9,3 og de er også rimelig fornøyd . Min og de andre jeg nevner her blir foret med selvladet ammo. Med demper går det også veldig bra med nøye gasstrykkjustering men det kan virke som at i 300 WM og 9.3 kan noen være litt mere kresen på justering (dette bare egen erfaring) men de funker .

Link to comment
Share on other sites

Prøv avtrekket på en før du handler. Er du "bortskjemt" med matchavtrekk på 1000 gram så kan du bli skuffet. Jeg har lettet og pusset avtrekket på min

30-06 Longtrack, men det er grenser på hvor bra man får det på en halvauto. Ellers funker børsa bra, den får bare forskjellig hjemmeladde patroner uten noe fjusk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...