Jump to content

Mellomdistanse-rigg... Trenger litt hjelp


sjorgen

Recommended Posts

Går og tenker på å få tak i ny semi-langholdsrigg. Har tenkt å skyte opp til ca 6-700 meter. Utstyret jeg har tenkt på: Rem SPS 700 i 30 06 eller 308 og Leupold Tactical, Mark 4 M1 10x40 MilDot på toppen. Lurer litt på kikkerten, den er egentlig litt for dyr, så er det noen alternativer til denne? (tipper folk kommer til å si at det er verdt å bruke penger på optikk 8) )

 

Er dette noe særlig? Noen som har erfaringer med SPS-en, avtrekk etc? Bare så det er helt klart, er ikke ute etter noe sykt noe for å ligge på en km+, men vil nå kunne treffe på en halv km og litt til.

 

En annen rifle jeg har vurdert er jo M98. Bytte avtrekk, kjøpe stokk som egner seg litt bedre til lenger hold. Ka dåkk trur?

Link to comment
Share on other sites

Har flere synspunkt, et av de vil nok noen her inne ikke være enig med meg i :?

 

For å ta rifle først:

Glem M98, uansett hva du gjør med den så er det fortsatt en M98 og lite verdt ved f.eks videresalg engang i fremtiden.

Skaff deg som du er inne på f.eks Remington, selv ville jeg sett på enten 6,5x55 eller 308, på hold som du tenker på ville jeg seriøst sett på 6,5x55, den er overlegen en 308.

Det finnes et hav av utstyr til Remington, bare lommeboka di som bestemmer :wink:

 

Når det gjelder optikk så tråkker jeg mest sannsynlig noen på tærne når jeg sier det jeg sier nå... En Leupold MK4 er ikke verdt pengene. Dette mener jeg helt seriøst!

Hadde jeg vært deg så ville jeg heller sett på Leupold VXIII, vi snakker om nesten halve prisen. Og så mye bedre er en MK4 ikke!

Ser du på prisen til en MK4, så er det ikke veldig langt igjen til Europeisk topp optikk... Så se på enten Leupold VXIII (f.eks LRT6,5-20x50 eller tilsvarende andre merker) eller ta steget opp til Europeisk.

Noen syntes kanskje jeg "disser" en MK4 vell mye... Det for så være, men jeg mener den ikke er verdt prisen sin...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er prisen på ammo til 6.5x55 i forhold til 308 da? Tenker å skyte mye..

Ja har litt trua på Remington altså. Leste en artikkel om Remington VS SF i 308, han var visst storfornøyd han som skøyt med den. Men går SPS-en like godt da?

 

Hvordan er det med regulerbar zoom om man tenker å skyte på en halv km, fixed vs regulerbar? Kommer jo uansett til å skyte på 10x..

Og lysåpning, 40mm vs 50mm? Ville nå holdt en knapp på 40.. :?:

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Meopta Meostar 4-16x44 Mildot da?

 

Jeg har 3 slike og er godt fornøyd med de.

Eneste ulempe er vel egentlig at mildot systemet på de er kun korrekt på 16x

 

Bruker en slik på en Parker Hale i 7mmRM med 20 moa skinne. 4 klikk igjen ned når nullstilt på 100 meter.

Ett hav av klikk opp :P (nei har ikke sjekka hvor mange det er) Er ihvertfall 55 klikk, for det må jeg har på 600 metern. Kommer alltid ned på samme treffpunkt igjen på 100 metern etter nullstilling.

 

Kjøpte mine i USA for sånn ca. 3500 kr

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er prisen på ammo til 6.5x55 i forhold til 308 da?

Hvordan er det med regulerbar zoom om man tenker å skyte på en halv km, fixed vs regulerbar? Kommer jo uansett til å skyte på 10x..

Og lysåpning, 40mm vs 50mm? Ville nå holdt en knapp på 40.. :?:

 

 

6,5x55 vs 308 = stort sett samme pris, pga DFS

Kjøper du kvalitet på kikkerten tilsvarende Leupold VXIII evnt. andre merker i samme klassen så er Zoom'n god. Har brukt tilsvarende i mange år. Både 6,5-20x50 og 8,5-25x50...

 

Hvorfor skal du "bare" skyte på 10X?

Da kan du like gjerne kjøpe deg en Leupold VXIII 3,5-10x40 og spare enda mere penger...

Lysåpning: Skyting på hold opptil 600m er på dagtid, så du klarer deg fint med 40mm åpning.

 

Uansett velg en kikkert med targettårn, dette er gull verdt for slik skyting.

Link to comment
Share on other sites

Meopta Meostar 4-16x44 Mildot er jo et greit alternativ, sjøl om jeg i utgangspunktet var mest gira på fixed zoom. Grunnen til at jeg ville ha 10x fixed var vel i utganspunktet pga at prisnivået man må opp i for å ha noe regulerbart man kan stole på, er såpass høyt. Som Hoxy her sier, man må opp på 16x for at milen skal være korrekt.. Ikke akkurat det jeg er ute etter. Dessuten liker jeg best å skyte på 10x, er det jeg gjør til vanlig. (Selv om dette selvsagt er underordnet, man venner seg jo fort til annen zoom.)

Link to comment
Share on other sites

Meopta Meostar 4-16x44 Mildot er jo et greit alternativ, sjøl om jeg i utgangspunktet var mest gira på fixed zoom. Grunnen til at jeg ville ha 10x fixed var vel i utganspunktet pga at prisnivået man må opp i for å ha noe regulerbart man kan stole på, er såpass høyt. Som Hoxy her sier, man må opp på 16x for at milen skal være korrekt.. Ikke akkurat det jeg er ute etter. Dessuten liker jeg best å skyte på 10x, er det jeg gjør til vanlig. (Selv om dette selvsagt er underordnet, man venner seg jo fort til annen zoom.)

 

Jeg har en Khales 10x42 som var kjøpt til formålet du beskriver. Med mildot og kulebanekomp, men etter å ha benyttet den litt så fant jeg ut at 10x er for lite. Man kan gjerne like fast forstørrelse og 10 x så mye man vil men det blir fort for puslette...

Selv har jeg endt opp med en med max 24x

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Khales 10x42 som var kjøpt til formålet du beskriver. Med mildot og kulebanekomp, men etter å ha benyttet den litt så fant jeg ut at 10x er for lite. Man kan gjerne like fast forstørrelse og 10 x så mye man vil men det blir fort for puslette...

Selv har jeg endt opp med en med max 24x

 

Hmm da må jeg revurdere hele greia. Hvilken kikkert med 24x har du da?

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært greit å vite hvilken totalpris du har tenkt.

 

Om budsjettet er begrenset har du i utgangspunktet 3 muligheter:

1. Investere i en brukendes rifle og kikkert.

2. Investere i en topp kikkert og en billig rifle som erstattes/bygges opp etterhvert som monetas blir tilgjengelig.

3. Investere i en topp rifle og en billig kikkert som erstattes når monetas er tilgjengelig.

 

Personlig ville jeg av erfaring valgt alternativ 3 når jeg ser tilbake. Og jeg har etterhvert erkjent for meg selv at det er vanskelig å finne et bedre value-for-money våpen i Norge til skyting på lengere hold enn en Sauer 200STR, og da i kjedelige, men relativt sett billige 6,5X55. Topp presisjon til halvparten av prisen for den taktiske versjonen av samme våpen (SSG3000), billige løp som byttes selv, stor tilgang til deler til en lav pris ift våpen som selges som taktiske.

Hvorfor alternativ 3? Jo, fordi utviklingen på rifle-fronten går sakte ift utviklingen på optikk-fronten. Rem 700 som du nevner ble konstruert på midten av forrige århundre og er fortsatt gagnbar mynt, mens det fleste kikkertsiktene er forbedret ila siste 10 år. Å kjøpe en Rem700P som har stått i hyllene i 15 år til årets pris er ikke noe problem, og den vil innenfor statistiske variabler sannsynligvis gå like godt som et helt nyprodusert våpen av identisk type. Men jeg hadde hatt store vegringer for å kjøpe et 15 år gammelt kikkertsikte til prisen for det samme modell selges for i dag da glassteknologien, linsecoating og mekanisk kvalitet i denne vil være forbedret ila disse årene.

Har for å være ærlig ikke fysisk sett et kikkertsikte i aktiv bruk som er eldre enn 80-tallet, selv om jeg vet det finnes.

Link to comment
Share on other sites

Hadde satset på en av de nye Remington med det nye avtrekket og kvalitetskontrollen. De har (igjen)funnet ut at å levere kvalitet rett fra eska lønner seg...Så hadde jeg satt på et Leupold sikte. De finner du i USA for en grei pris. Det er sikkert mye Sauer deler, men hvis du behersker "klikk-kjøp" teknikken finnes det 200 ganger mer dill dall til Remington, nei forresten; 2000 ganger mer 8)

Vet ikke om den leveres i 6,5X55, men 260 med langt løp (hvis du lader selv som du må hvis du skal drive med langhold) er omtrent det samme.

 

Da har du ei rifle som er i kjørbar stand fra dag 1.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mye Sauer deler, men hvis du behersker "klikk-kjøp" teknikken finnes det 200 ganger mer dill dall til Remington, nei forresten; 2000 ganger mer 8)

Jeg er hverken medlem av DFS eller har Sauer 200STR selv om du mulignes får inntrykk av at jeg er Sauerentusiast/-fanatiker. Men jeg har skutt langhold i mange år, og vet hva det koster å bygge opp et custom våpen. Det er ofte billigere å kjøpe en fabrikksbyggd rigg med tilsvarende presisjon. Og med 200STR-prisene vi har her til lands med den meget gode andrehåndsverdien nå er det et scoop. Den viktigste byttedelen på våpenet, pipen, er der Saueren skinner. Lav pris ift kvalitet, og du bytter de selv. Mange liker magasin, og det er ikke akkurat billig med mange av magasinløsningene til 700en på ettermarkedet kontra 200'en.

Picatinnyrail til Saueren med 20MOA tilt leveres fra USO, bare å kjøre på med "klikk-kjøp". Gjorde et kjapt regnestykke i fjor, og kom til rundt 17000 for en SSG3000-klone med 200STR kasse og løp, McMillan SSG3000 pilarbeddet stokk og USO 20MOA skinne. Pris for SSG3000? 8-10000 mer avhengig av leverandør, og da kun i 308Win med 60cm løp.

Vet ikke om den leveres i 6,5X55, men 260 med langt løp (hvis du lader selv som du må hvis du skal drive med langhold) er omtrent det samme.

700'en leveres ikke i 6,5X55 ennå iallefall. Markedet er vel for lite for øyeblikket, og det er en direkte konkurrent til deres 260Rem.

Ladd med samme kammertrykk vil en 6,5X55 med lange tunge VLD-kuler og sin lange kasse yte bedre enn 260Rem med sin korte kasse som begrenser COAL og dermed stjeler hylsevolum med kulene man primært bruker på lengere hold. Det er også stor tilgang til billig matchammo fra bla Lapua og Norma i 6,5X55. Få produsenter som leverer dette til 260Rem, neppe enkelt tilgjengelig i Norge, og prisen er deretter (ikke "DFS"-priset). Med 6,5X55 (og 308Win) kan man få skutt mye med god fabrikkladet matchammunisjon, med 260Rem må du lade selv.

200STR'en får man levert med 74cm pipe om man ønsker det når man kjøper den. På en 700 må man kjøpe ny pipe da 66cm er lengste på den (usikker på om 260Rem leveres med den pipelengden). En std 700 av typen med en bedre HS-stokk fabrikklevert, og med en ny pipe vil fort passere 200STR-prisen.

 

Rent økonomisk har jeg ikke klart å finne noe bedre fabrikknytt value-for-money langholdsvåpen i Norge enn Sauer 200STR i 6,5X55. Men hva man velger basert på følelser og preferanser er en helt annen sak. Der er også jeg skyldig, ref nicket mitt. Skulle jeg vært dønn økonomisk hadde nok valget blitt 200'en, men med et meget romslig budsjett fikk godfølelsen og preferanser velge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

R93LRS2: ang budsjett, kan vel kanskje si det slik: jeg er student som får 8k i måneden i stipend... :roll:

Det ALLER beste hadde vært om jeg hadde fått meg ei så billig rifle som mulig i forhold til kvalitet, og heller vært i stand til å kjøpe mer ammo. Var derfor jeg nevnte M98, har inntrykk av at de gjevnt over går brukandes, om enn kanskje ikke så godt at den kan brukes på feks 800 meter. Men i forhold til pris er det til å leve med, ettersom prisen på Mauser ligger heeeelt der nede. Da kan jeg heller bare kjøpe nytt gevær når den tid kommer, og jeg kan dessuten bruke litt mer penger på kikkert i den omgangen her.

STR hadde vært konge, men da hadde jeg ikke hatt råd til kikkert. Åpne sikter på 800 meter blir liksom litt for dumt. :lol:

 

Hadde satset på en av de nye Remington med det nye avtrekket og kvalitetskontrollen.

Noen spesiell du tenker på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for en howa varmint. Har selv hatt både howa og remington, og nå er den ene solgt. Gjett hvilken :shock: Har nå en Howa varmint i .22-250 som jeg er kjempe fornøyd med. Sikkert mange som er uenig men jeg får mer kvalitetsfølelse fra howa`en enn remington. Har ferdig innvilget søknad på en .308 så snart får .22-250`en en identisk storebror ved sin side, i skapet. Fordelen med Remington er at man får masse deler hvis man vil bygge om noe.

Link to comment
Share on other sites

R93LRS2: ang budsjett, kan vel kanskje si det slik: jeg er student som får 8k i måneden i stipend... :roll:

Det ALLER beste hadde vært om jeg hadde fått meg ei så billig rifle som mulig i forhold til kvalitet, og heller vært i stand til å kjøpe mer ammo. Var derfor jeg nevnte M98

Utifra det du skriver ang 200STR med kun diopter så tolker jeg det dithen at smertegrensen din ligger på 13-14000 for komplett våpen med otikk. Valget å prøve og gå ned på pris uten å tape for mye på kvalitet for å kunne skyte mer er en meget sunn, god og riktig tanke i så måte.

 

Det finnes noen pakketilbud som kan være verdt å kikke nærmere på. Her er et i det jeg da leser som øvre grense for deg: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10019&prodid=6055.

Her er et billigere alternativ som gir deg endel tusenlapper ekstra å bruke på ammunisjon: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10019&prodid=6058.

Ville som HS Precision foreslår også gått for 308Win om du velger Remington 700 for skyting på det holdet du skisserer.

 

M98 er jeg skeptisk til å vurdere til dette bruket av egen erfaring. Det skal kastes endel kroner på den for at den skal bli brukbar. Det er ikke umulig, men det koster fort mer ift tilsvarende presise fabrikknye våpen. Hovedproblemet med den kan man gjøre lite med, og det er den laaange lock-timen (tiden fra hanen slippes ved avtrekk til tennstiften slår i tennhetta (Speedlock vil selvsagt hjelpe litt, men det er fortsatt lengere tid ift det 700'en og andre modernere kreasjoner).Videre er spesielt ikke militære M98-kasser med tommelutsparingen til lading med ladeklipset kjent for å være særlig stive, og lange, tykke, tunge piper som man ofte liker på langholdsrifler er ikke alltid det beste i denne kassen.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke så dumme de pakkene der altså, er noe sånt jeg er ute etter. Men hvordan er det med pipebytte på disse? Hadde tenkt meg tykkere og tyngre pipe enn det som de kommer med.

Hvorfor 308 i stedet for 30 06? Har skjønt det sånn at 30 06 er mer flattskytende enn 308?

 

Skepsisen til M98, gjelder den for Mauser generelt? Hvordan er feks M67 kontra M98 i forhold til lock-time (og generell egnethet til mitt bruk)? DFS sine M67 i 6.5x55 går visst godt, hører jeg rykter om, men hva som er direkte godt og ikke er vel subjektivt.. Det samme gjelder jo hva som faktisk er langt hold og ikke..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke bestemt meg for noen spesiell tykkelse, men vil jo at geværet skal være så stabilt som mulig. Akkurat denne biten kan vel være litt problematisk mot 98-kasser har jeg hørt. Stemmer dette? Var noe med at kassa ikke "tålte" vekta av løpet, kassa var for myk eller noe sånt.

 

Ok, da har det vel i grunnen lite for seg å kjøpe en M67 og ha forhåpninger..

 

Førstevalget mitt er også 200STR, men det har jeg enkelt og greit ikke budsjett til, mtp at jeg skal ha optikk og.

 

Jeg er så bestemt mest skytter, og synes ikke det er så flaut å si at jeg nok er middels. Men håper jo å etterhvert bli så god at utstyret er det som holder igjen, ikke mine ferdigheter. Er jo også litt derfor Mævsern har vært litt i bakhuet, jeg vet jo at det ikke akkurat er det nyeste nye innen våpenteknologi, men i forhold til prisen hadde det kanskje holdt ei stund, og jeg hadde hatt råd til å bare selge den og kjøpe nytt gevær etterhvert, uten å tape så veldig mye på det.

Link to comment
Share on other sites

Hadde sommerjobb i sommer og kjøpte meg en 200 STR. Må si jeg er imponert over hvor mye man får for pengene, vi snakker 10.000 kr + moms :shock: 14.000 alt i alt med diopter, eksta magasin, finfin koffert+++.

Nå må jeg finne en annen måte å tjene penger på da jeg skal kjøpe meg ladeutstyr etterfulgt av optikk+montasje(ca 5000kr) til rifla.

I mellomtiden skyter jeg på lange hold med diopter :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde sommerjobb i sommer og kjøpte meg en 200 STR. Nå må jeg finne en annen måte å tjene penger på da jeg skal kjøpe meg ladeutstyr etterfulgt av optikk+montasje(ca 5000kr) til rifla.

I mellomtiden skyter jeg på lange hold med diopter :)

Heheh ja er jo mulig å skyte relativt langt med diopter og. Skøyt jo med 22lr på 150 meter med det. Langt hold lå du på da?

Link to comment
Share on other sites

Var ikke så dumme de pakkene der altså, er noe sånt jeg er ute etter. Men hvordan er det med pipebytte på disse? Hadde tenkt meg tykkere og tyngre pipe enn det som de kommer med.

Hvorfor 308 i stedet for 30 06? Har skjønt det sånn at 30 06 er mer flattskytende enn 308?

Til det holdet du skisserer som maks hadde jeg personlig valgt 700LTR'en av disse to pakkene (men det er meg), og primært brukt 155grs Lapua Scenar om denne går bra (sekundært Norma DL 168grs). Denne, og versjonen med 26"-pipe (700P) er mye brukt av politi i USA. Leverer normalt varene presisjonsmessig med matchammo. Leveres med en kvalitetsstokk fra HS Presicion og er pilarbeddet.

Om jeg bare strengt tatt skulle ha kasse og løp for å bygge en customrigg hadde jeg nok valgt SPS Varmint for å kaste minst mulig kroner ut av vinduet på en stokk jeg da uansett skal bytte (og løpet hadde nok gått med i samme dragsuget kjenner jeg meg selv rett :wink: )

Pipebytte må nok en børsemaker ta seg av på Rem 700.

 

En kort tjukk pipe er stivere enn en lang tilsvarende tjukk, og borger for bedre presisjonspotensial. Med 308Win er ikke fartstapet på en 20" pipe kontra 26" like stort som med store magnum-patroner.

Grunnen til 308Win kontra 30-06 er tilgangen til relativt sett billig matchammunisjon fra flere leverandører, og når vi snakker om Rem 700, krever 308'en kort kasse mens 30-06 krever lang kasse. Kort kasse ansees som en liten tanke bedre til formålet pga bla stivhet (mindre åpning som svekker kassen mindre). Billigere ammo slik at man kan skyte mere, og dermed komme opp på et bedre skyteteknisk nivå og erfaringsnivå på spesielt vindbedømmelse, er mye viktigere på det nivået du beskriver deg på enn en tanke flatere kulebane i 30-06.

 

Du kan skyte mye med 308Win før pipen er utskutt (oppimot 10000skudd har jeg sett enkelte hevder å få ut av fabrikkspipen på 700'en sin med det som disse beskriver som fortsatt akseptabel presisjon). Når du har skutt såpass mye er du garantert erfaren nok til å virkelig presse skyteholdet utover, lader trolig selv, og da har du flere alternative rekylsvakere kaliber du kan skifte til som nylig er dukket opp som 6,5X47 Lapua og 6XC. Begge er kapable til å levere god ballistikk til over kilometeren.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på feks 700 SPS og SPS Varminten da? (Ser ut som Varminten har noe tykkere løp..(?)) Sånn rent bortsett fra 1500 kr, som er verdt kronene om Varminten er mye bedre, selvsagt.

Om man først skal legge 5-6k i bare gevær, hadde ikke SPS Tacticalen vært et bedre alternativ, ettersom den kommer med noe kortere pipe fra fabrikk?

 

Ang pipelengde og tykkelse, 20" vs 26", hvordan vil den korte være presisjonsmessig på si 500 meter i forhold til den lange?

Link to comment
Share on other sites

SPS Varminten har lengere tykkere pipe og en litt mer opphoret stokk med bredere forskjefte (beavertail-lignende) kontra SPS, men i samme plasten. Ser ut til å være en VSF uten HS-stokken og i blåstål.

SPS Tactical kan forenklet sies å være en billigversjon av LTR, og SPS Varmint kan tilsvarende forenklet sies å være en billigversjon av P(olice). Dårligere stokk og pipe. Kan selvsagt være et supereksemplar blant SPS'ene også, men sannsynligheten øker med LTR og P.

 

Den korte pipen er stivere med samme løpsprofil, og skal dermed teoretisk sett ha bedre presisjon. Men også andre faktorer spiller inn når holdene begynner å strekke ut, spesielt vindavdrift. Denne vil bli større for 20"pipen siden utgangshastigheten i fra en 20" vil være lavere enn en 26". Dette gir lengere flytid, og dermed mer vindavdrift.

Kulebanefallet blir også større som følge av lavere hastighet. Men siden gravitasjonen, i motsetning til vinden, er en enkel faktor å ha med å gjøre er ikke dette noe jeg ville lagt vekt på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...