Jump to content

hvor stor er hastighet på haglsverm på 80 m?


v-max

Recommended Posts

er en kar her som skryter av at han skyter ryper på 80-90 meter med hagle på hver tur han er.men kunne tenkt meg å avfeie løgnene hans.er det noen glupinger som kan regne fart på svermen på 80 meter,med 5er hagl...og hvor langt framhold man må ha på ei rype i full speed på den avstanden?jeg synes det er rart at ei rype ville død på den avstanden.....

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se, da har jeg gjort et lite forsøk.

 

Gitt at fuglen har en hastighet på 17 m per sek.

Haglesvermens gjennomsnitts fart 236 m per sek

Avstand 80 meter.

 

For og finne hastigheten på hagelsvermen.

vekten av et haggel 1,7 grain delt på 10640 x (omkrets av kulen i tommer) 0.1097 x (omkrets av kulen i tommer) 0.1097

= en bc på 0.0132

Tast så verdiene inn i en bullet kalkulator. Ved 100 meter har haggelet ca 122 ms ( litt vanskelig og regne ut med tanke på at man ikke vet hvor langt de flyr "sammen", men dette er hvis de sprer seg med engang ved 0 meter, så litt feilmargin er det.)

 

Så for og finne gjennomsnittsfarten (utgangshastighet 350 + slutthastighet 122 / 2 = 236 meter per sek.

 

(1 sekund delt på 236 meter x 80 meter) Tiden det tar til treff 0,34 sekunder.

Avstanden fuglen flyr på 0,34 sek (17 meter x 0,34)= 5,78 meter.

 

Så framholdet blir ca 5.78 meter og hastigheten hagglene treffer med er ca 155 meter per sekund på 75 meter. Og 122 meter per sekund på 100 meter.

Samt sikte ca 1 meter over i følge kalkulatoren.

 

Med forbehold om feil :)

Link to comment
Share on other sites

Kalkulatoren oppgir også at kraften til kula vil være rundt 1,36 joule. En typisk snøball kastet av en vanlig ungdom, har 1 - 1.5 joule ( ref. NTNU Trondheim ).

1 yard er vel bare 90 cm så skutt på 118 meter. Fremdeles ekstremt imponerende:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarte vel egentlig på Jakterlivets kommentar om "usannsynlig god skyting" med en faktaopplysning.

 

Når det er sagt :)

Formelen for kinetisk energi er vel K=0.5 m*V*V , der m = masse og V= hastighet.

Du må vel dermed vite litt om hva mannen faktisk skyter med for å avgjøre energien siden forskjellen på stål (egenvekt 7) og TSS (egenvekt 18) er ganske stor?

 

Om det er lurt å skyte på levende ting på 80m med hagle er en helt annen ting.

Jeg har hørt om folk som har skutt rev på 70 og noe meter med TSS og rimelig grove hagl i en selvladet supersamler, men rype? Jeg tviler vel litt jeg med.

 

editert : rett navn på Jakterlivet denne gang forhåpentligvis..

Link to comment
Share on other sites

ryphaggel av gammelsorten,og nr 6.

Da kan det tenkes at han har modifisert skuddene på ett eller annet vis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shotgun_sh ... r_patterns

Dette er muligvis en gammel veteran som har pønsket ut en løsning for å holde rypene for seg selv.

Moderne gamlinger er ikke som før i tiden.

75 år gammel og går rundt med blå piller i brystlommen og blir invitert på middag.

Han treffer nok på 80-90 meter så spørsmålet er hva han har gjort med skuddene som gjør at de treffer på 80-90 meter.

Kanskje han har en historie å fortelle og hvor han har lært dette.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvem har ikke hatt "lucky punch" på jakt?

 

Men at en hagle er særlig effektiv på over 40 m - har jeg liten tro på.

 

Om man finner ut at svermen er noenlunde på skive - og at man knuser en lerdue - er noe helt annet enn et skudd på f.eks. en gås.

 

Antar at en rype/due - er mindre hardskutt - men noe over 40 m på disse artene også - tror jeg er lucky-greier :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...