Jump to content

Umulig å ta med rifle med 42 cm løp til Sverige?


maan

Recommended Posts

Tror jeg rettogslett hadde tatt turen uten og fundere no særlig mer over akkuratt dette.. Du er bra uheldig om dette sku bli kontrollert! Og som du sier er det håpløst og finne ordentlig svar noe sted, konklusjon: det er veldig få som har noe greiepå det og kan håndheve loven, i tillegg er det vel stort sett børsemakere som har ordentlig greiepå hvordan man måler dette på riktig måta..

 

Altså du må møte på den ene(ute i jaktterrenget) som faktisk gidder konteollere dette, sitter inne med loven om dette, har børsemakerkunskaper nok til og kontrollere det på riktig måte osv.

 

For all del, gjør grundig research, søk eller evt. benytt en annen rifle og hold deg innafor loven! Ikkeno er bedre enn det:) leste noe ett sted om att man kunne komme inn under terror siktelse ell noe iforbindelse med lyddeper og løpslengde ett sted..?

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ja, skal man følge loven er det det.

 

Jeg har hytte i Sverige, og har derfor kappet løpene på 45 cm.

Når det gjelder lyddemper ble jeg sendt rundt i svenskt politi til jeg havnet hos en våpeneksert på hovedkontoret i Stockholm. Han fortalte at jeg kunne bare ta med demperen men skulle huske å skrive at denne var med på våpendeklarasjonen. Sånn gjør jeg det :D

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Setter inn svaret jeg fikk fra Sverige, sikkert interessant for flere.

 

Hej

 

För att jaga med kulvapen i Sverige ska piplängden på geväret vara minst 45 cm.

 

Ljuddämpare är tillåtet.

 

Naturvårdsverket kan i enskilda fall besluta om dispens från detta. Ansökan om dispens ska ställas till Naturvårdsverket, 106 38 Stockholm ellerregistrator@naturvardsverket.se

 

Hälsningar Caroline

CAROLINE ESSENBERG NATURVÅRDSVERKET

Avdelningen för genomförande

BESÖK: Valhallavägen 195, StockholmPOST: 106 48 StockholmTELEFON: 010-698 11 17INTERNET: www.naturvardsverket.seTänk på miljön innan du skriver ut det här mejlet 

 

Fant ut etter å ha målt løpet fra munning til støttbunn mot lukket ladebolt at løpet er 46 cm :-):-) Sweden her we Come!

Link to comment
Share on other sites

Og det fikser du slik

 

 

Återkommer gällande dina frågor enligt nedanstående mail.

 

 

 

Gällande tillåtelse att använda ditt kulgevär med en piplängd om 42 cm för jakt i Sverige är det något man

 

söker dispens på hos Naturvårdsverket i Sverige.

 

 

 

Gällande tillåtelse att ta med din ljuddämpare får införseltillstånd sökas. Detta görs hos den polismyndighet

 

i Sverige som tillhör den ort dit du reser in till Sverige. Vid närmare frågor kontakta den polismyndighet på

 

den ort dit du reser in.

 

Vidare ska du även deklarera dina vapen hos Tullverket innan din resa påbörjas. Detta kan göras hos

 

www.tullverket.se. Då behöver du inte stanna vid gränspassagen till Sverige för att deklarera ditt/dina

 

vapen. Du kan sen själv avregistrera vapnet/vapnen via internet när du rest hem till Norge igen.

 

 

 

Hoppas detta ger svar på dina frågor.

 

 

 

Med vänlig hälsning

 

 

 

Polismyndigheten i Jönköpings län

 

Box 618

 

551 18  JÖNKÖPING

 

tel 114 14 (teltid vardagar

 

kl 10.00-12.00)

 

fax 010-566 87 64

Link to comment
Share on other sites

Til info; for de som finner det nyttig ;-)

 

Hej

 

På polisens hemsida framgår hur man mäter piplängden:

 

Kulgevär (repeter, halvautomat)

. piplängd: mät från bakkant patronläge fram till pipmynning

 

Mer information hittar du här: http://polisen.se/Gavleborg/Lagar-och-regler/Vapen/

 

 

Hälsningar Caroline

CAROLINE ESSENBERG

 

NATURVÅRDSVERKET

Avdelningen för genomförande

BESÖK: Valhallavägen 195, Stockholm

POST: 106 48 Stockholm

TELEFON: 010-698 11 17

INTERNET: www.naturvardsverket.se

Tänk på miljön innan du skriver ut det här mejlet

Link to comment
Share on other sites

Gällande tillåtelse att ta med din ljuddämpare får införseltillstånd sökas. Detta görs hos den polismyndighet

 

i Sverige som tillhör den ort dit du reser in till Sverige. Vid närmare frågor kontakta den polismyndighet på

 

den ort dit du reser in.

Har nå prøvd og få med meg demperen til Västerbotten. Som dere ser er det forskjellig praksis fra sted til sted.

 

Tyvärr, för att kunna föra in ljuddämparen i Sverige så måste du ha tillstånd för den i Norge. Och eftersom ljuddämpare inte är licenspliktiga i Norge så är det EJ möjligt/tillåtet att föra in dämparen i Sverige.

 

Med vänliga hälsningar!

Vapen Umeå

Polismyndigheten i Västerbottens län

Adress: Ridvägen 10

Öppettider: Vardagar 12.00-15.00

Tfntid: Vardagar 9.30-11.00. Tfn 010-5682079/82081

Mail: vapen.vasterbotten@polisen.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...