Jump to content

"kraftigste" .17kal man får rifle og ammo til i norge?


Ole-P

Recommended Posts

Vet det finnes en del artige .17kal til varmiting. Men blir jo en smule forvirret.

Lenge vært på tanken av en 17hmr. men igjen så finnes det jo mye annet int som 17-223, 17rem osv.

 

Men hvilket kaliber er det tilgang til av våpen og amunisjon til her på berget? lader ikke selv (enda) så ferdigrullet er å anbefale ja.

 

Hvis noen har noen av disse ,17kal så kom gjerne ut med det du har av erfaring.

 

hva er akseptable hold, hvordan er det i forhold til pelsbevaring på rev. hva er det godkjent til, tilgang på våpen og ferdigrullet.

 

Tar imot all info med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

.17 Remington er "verstingen". Denne kalles også .17-.223

 

Her står det om den: http://en.wikipedia.org/wiki/.17_Remington

 

Dette er vel den kraftigste patronen med den lille kula som er mulig å få tak i noen steder. Jakt&friluft har på nettsiden, ser jeg: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=17113

 

Men den er ikke akkurat noe man mengdetrener med. Dyrt nok.

Link to comment
Share on other sites

at en 17rem kanskje overlapper 6,5x55 er jo helt greit. er ei real møkkarifle den 6,5'n jeg har. så har i utgangspunktet håpet å kun bruke den fra rådyr og opp eller di dagene det er litt vind.

 

men noen som har noe spessiell erfaring med 17rem?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp igjen denne tråden. Mest fordi jeg er kjempefornøyd med kaliberet og vil også høre om andre brukeres erfaringer med det. Mulig det kun fortsatt brukes av "die hard" pelsjegere, og at nyere kreasjoner har overtatt kaliberets popularitet. Vet ikke. Selv har jeg brukt det kun noen måneder, på kråker, ravn og rev, og med særdeles gode erfaringer så langt. Bruker Remingtons 25grs HP. Med avstandsmåler, vindmåler og ballistisk app på telefonen har jeg stor-koset meg mang en gang. Når børsa i tillegg er en presis, vakker Tikka m55 med en rå Zeiss på toppen, er dette en sterk favoritt i våpenskapet 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja, vil tro 17Fireball er kanskje vel så bra. Etter det jeg har lest på amerikanske forum er 17Rem hakket kvassere og dermed også egnet til coyote, med 25 og 30 grs kuler. Personlig har jeg fortsatt litt for lite grunnlag til å si all verden om kaliberet på rev, men ingen av revene jeg har skutt så langt har gått en eneste meter. Har opplevd ett tilfelle der kulen traff en smule høyt og rev med seg toppen av begge skulderbladene. Skjøt litt skrått ovenfra, da reven sto med siden til, og kulen tok med seg et godt jafs (137 meters hold). Ellers er skinnene strøkne. Går ut ifra skinnene blir fine med 17Fireball også. Kjøper du ferdig-ammo?

Link to comment
Share on other sites

17 Rem er vel kraftigst av de vanlige 17 patroner. Finnes både 17 Predator, 17-204 og 17 PPC som er hakket verre. Når det gjelder tilgangen på fabrikk ammo så tror jeg at 17 Rem/Fireball er ikke av det mest solgte , ergo at det kun taes inn små partier og når det er borte, er det borte.

Dermed så mener jeg at 17 kalibrene er hjemmeladernes domene.

Har 17 Rem selv og er veldig fornøyd med det.

Som tidligere nevnt mht rev, helt rå skuddeffekt og null pelsskader.

Bruker 25 grains kuler. Har ikke prøvd lettere.

Til tross for at mange tror at 17 Rem blir laget fra 223 er det faktisk 222 Rem mag som patronen ble utviklet fra. 17-223 er en annen patron. 222Rem er selvfølgelig stamfaren for alle de patroner i .378 støtbunn familien.

Link to comment
Share on other sites

Ishavsgast, jeg bruker denne type ammo:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=17112

 

Jeg har ikke opplevd noen ødeleggelser av reveskinn, kulen er meget presis, før smellet er "ferdig", er målet truffet! Null rekyl, og presisjonen er helt fantastisk god! Jeg er svært overasket hva denne lille knotten av en kule kan gjøre, den ser mega liten og uskyldig ut, men hastigheten gjør underverker på hva den skal "jobbe" med!

Jeg bruker også 308win på revejakt, men foretrekker helst Rem 17 Fireball, lite og ingenting søl, og jeg vet at så lenge det ikke blåser stikker og strå, treffer jeg knall og fall effekt, hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Om en skal få lov å komme med en nbefaling. Om rifla skal brukes som dedikert revedreper - anbefaler jeg alle å ta en GRUNDIG titt på 204 Ruger.

 

17 Rem er en ganske temperamentsfull liten patron, med kuler som i beste fall er ballistisk sett dårlige. 39 grs Sierra Blitzking og 40 grs Bal Ti i 20 kal får omtrent samme hastighet som 30 grs kuler i .177 kaliberet , men er vesentlig bedre avdriftsmessig.

 

Vet en ikke direkte ukjent svensk lokkejeger har vært hele runden og har endt opp med akkurat den samme favorittpatronen som en selv. Ikke det at det betyr all verden, men helt på jordet er nok ikke valget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...