Jump to content

Skyte and i elv der elv er grensen mellom jaktterreng?


222. Nitro

Recommended Posts

Driver å ser på kart der jeg har sett endel ender. Jaktterrenget går helt ut til elven på land men stopper der. Kan jeg da jakte fra land som er innenfor grensen. Skyter jeg en and så vil det skytes over grensen. Men hvordan fungerer dette med elv? Hvis elven er grensen mellom to terreng så kan vel begge terreng skyte i elven?

Link to comment
Share on other sites

I viltlovens §32 står det at "grunneiers rett til jakt og fangst går så langt som hans eiendomsrett". Etter kartene stanser jo eiemdommen ved vannkanten. I praksis er likevel ikke dette noe problem. Jeg kan vise med et eksempel.

 

Hvis grunneieren jeg jakter hos skal fiske kreps, gjør han jo det i hele elven som han som grunneier grenser til. Dette har vært gjort slik i uminnelige tider av grunneiere på begge sider av elven. Derfor vil rettspraksis og "hevden" tilsi at grunneier på begge sider av elven "eier" elven. De har derfor lik jaktrett til det som måtte befinne seg der. Hadde det vært jaktet på vilt hvor det er begrensninger i antall felt vilt slik som med hjortedyrene måtte man gjor om på regelverket, men dette er ikke aktuelt.

 

Konklusjonen blir da at du som eier eller leier av jaktrett kan jakte helt over til motsatt side, men ikke hvis fuglen/dyret sitter på land på motsatt side.

 

Ved vann blir dette litt annerledes, men det er jo ikke det du spør om her.

 

Hvis du likevel skulle treffe på grunneier på motsatt side av grensen pleier jeg å "knekke" hagla, gå frem og presentere meg. Høre om de jakter, spørre om det er noe de ønsker med tanke på din jaktutøvelse osv. Kanskje du tilogmed får terreng på andre siden etterhvert? Det er utrolig hva man kan få til med dialog.

 

Skitt andejakt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eiendomsgrense i/ved elv kan være flere ting.

1. Begge eier elva og grensa går ett sted i elva. som:

a. I djupålen (Der elven til enhver tide er dypest). Eller.

b. Midt i elven. Eller.

c. Helt inntil ene eller andre siden (Den ene parten eier elven eller deler av den).

 

2. Begge eier elvesenga som felleseie (Her er det slik, at alle i grunneierlaget eier elva/elvesenga), og eiendomsgrensene slutter der det blir vått.

Dette medføre lik rett til jakt/fangst i elva.

 

3. Ingen av de eier elvesenga da elva er eid av tredjeperson.

Link to comment
Share on other sites

Høflighet og god dialog er den beste måten å avklare spørsmål som oppstår mellom naboer.

Jeg hadde et jaktterreng med en slik grenseelv en gang i tiden. Enigheten var da at jeg kunne jakte på endene så lenge de var i vannet. Tørt land på andre siden tilhørte naboen. Vi var også enige om at vi kunne hente (lovlig) skutte ender som fikk karret seg over hos den andre. Hadde ellers rigget meg til med en 6m lang teleskop-markstang med en stor treblekrok i enden for å få skutte ender i land.

Når vi naboer en sjelden gang traff på hverandre på hver vår side av elven, så brakk vi haglene og utvekslet hyggelige hilsener til hverandre, og ellers avtalte vi i slike tilfeller hvordan hver av oss skulle jakte videre for ikke å forstyrre hverandre.

T :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...