Jump to content

Fall 6,5x55


furkS

Recommended Posts

12knepp

 

K

Det kommer vel litt an på verdien på hvert knepp.

Dette kan måles på to måter.Skyt inn midt i på 100m og sikt midt i på 300.Hviss du måler hvor mye under blinken på 300m kulehullene er, har du kulefall.Med en 140 gr A-max ladd til 805 m/sek vil kula falle ca 50 cm på 300m.Hviss du skyter inn kikkerten din med nevnte kule på 100m og kikkerten din har 1cm pr klikk må du skru opp ca 15 klikk for å få treff i blinken på 300m.Altså går kula 15cm over blinken på 100m .Annbefaler deg å laste ned pcb på pc .Der kan man se kulefall og beregne antall knepp man må stille for å treffe blinken på det holdet du ønsker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mener det i bladet Jakt var en artikkel om dette. Mener det her var snakk om å huske 15 - 50. Innskutt på 100 m med vanlig jaktammunisjon må man holde 15 cm over på 200 m og 50 cm over på 300 m. Som vi ser av et innlegg lenger oppe i tråden står det noe om fall på 50 cm fra 100 til 300 m.

Link to comment
Share on other sites

12 knepp
Kjapp ammo du bruker, M67. Jeg ladet ei tid 7 g Lapua til 1050 m/s, med RP-15 - slapp å skru så mye på feltstevnene, men sleit ut ei pipe pr. felsesong.
Mener det her var snakk om å huske 15 - 50. Innskutt på 100 m med vanlig jaktammunisjon må man holde 15 cm over på 200 m og 50 cm over på 300 m.
Sikkert riktig. Men vet man sikkert at avstanden er akkurat 200, alternativt 300 meter? Hva med avstander mellom? Og hvor mye er 50 cm i høyde, i forhold til bogen på en reinskalv, eller på en elgokse? Og hvor stor er egentlig denne hjortekalven?

 

Det jeg vil fram til, er at 100-m-innskyting er temmelig ubrukelig, hvis man skal jakte stort vilt som elg-rein-hjort, og har tanker om å skyte på avstander over de lovpriste 100 meter. Da må man skyte seg inn på en avstand opp mot den maksimale skuddavstanden, der kulebanens maksimale høyde er innafor "slingringsmonnet" for vitalt treffområde, og holde midt i. Man har nok å tenke på, når man skimter viltet i skogen (f.eks. sikker bakgrunn!), om man ikke også skal drive å beregne kulebane i hodet. Vi har mange tråder om praktisk innskytingsavstand her inne.

 

PCB er enkelt å bruke, og bruker europeiske enheter. Skytterkontoret gir ut kulebane-/klikk-tabeller, til å klistre på kolben på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker gratisversjonen av appen Strelok på telefonen.

Med den lager jeg enkelt klikk/drop-tabeller ut fra hastighet over kronograf, printer lappen i kredittkortstørrelse, laminerer lappen og taper den på stokken eller stikker den i våpenkortlomma.

 

Etter å ha kikket på lappen noen ganger husker en vanligvis klikkene som må til på favorittladningene sine fra 100-500m.

 

Jeg har laget sånne til flere skytterkamerater nå, og får bare gode tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil fram til, er at 100-m-innskyting er temmelig ubrukelig, hvis man skal jakte stort vilt som elg-rein-hjort, og har tanker om å skyte på avstander over de lovpriste 100 meter. Da må man skyte seg inn på en avstand opp mot den maksimale skuddavstanden, der kulebanens maksimale høyde er innafor "slingringsmonnet" for vitalt treffområde, og holde midt i. Man har nok å tenke på, når man skimter viltet i skogen (f.eks. sikker bakgrunn!), om man ikke også skal drive å beregne kulebane i hodet. Vi har mange tråder om praktisk innskytingsavstand her inne.

Her er jeg helt uenig. Om man skal skyte vilt på lenger hold enn det "lovpriste", så skylder en seg selv og viltet å ta seg tid til å tenke litt på om dette er fornuftig eller ikke. Og om viltet er så urolig, på 300m, at man ikke har tid til å sjekke hvor mye opp en skal - da er det for urolig til å skyte.

Å skyte på vilt som man "skimter" anser jeg også som totalt uaktuelt, og en stor del av grunnen til flere tragiske jaktulykker.

 

 

Innskytingsavstand kan godt være 100m, men man MÅ ha verifisert treffpunkt ved å skyte ut forbi det holdet en skal skyte vilt på. Det er ikke så sjelden en har en parameter feil i teorien.

Jeg bruker 100m som innskytingsavstand, da slipper jeg å rote med at jeg av og til skal skru ned...

 

 

Sikkert riktig. Men vet man sikkert at avstanden er akkurat 200, alternativt 300 meter? Hva med avstander mellom? Og hvor mye er 50 cm i høyde, i forhold til bogen på en reinskalv, eller på en elgokse? Og hvor stor er egentlig denne hjortekalven

Nettopp. Å rote med å skyte på hold der kulebanen er vesentlig, uten å skru, eller ha et retikkel med et system for overhold anser jeg som forkastelig, iallefall for de fleste. Må du spørre om kulebanen, så har du ikke noe med å jakte på hold over 100-150m - skyt litt på blink først...

Etter mitt syn, skal man skyte jaktskudd på 2-300m, så bør en ha BETYDELIG erfaring med blinkskyting på de samme holdene, og helst endel erfaring på det dobbelte.

 

Kjapp ammo du bruker, M67.

136gr Scenar i 915m/s, piper er det flere av i butikken :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi skriver nok om to forskjellige forhold, K - jeg skriver om innskyting med et visst overslag på 100 m, slik at en kan holde midt i på viltet på aktuelle avstander, uten å tenke på kulebane. Dessverre er ikke 150-meters skytebaner helt vanlig.

 

Man kan gjøre mye kjekt med en avstandmåler og justeringsratt - det er kanskje litt utenfor denne tråden.

 

Når man "skimter" dyret, må man begynne å forberede seg på om det skal skytes - hvor dyret kommer ut i "åpent lende", hvilken kategori dyr det er, hvilken vinkel man ser det under, hvor drivere eller andre poster er etc. Man skyter selvfølgelig ikke på dyr man "skimter".

Link to comment
Share on other sites

jeg skriver om innskyting med et visst overslag på 100 m, slik at en kan holde midt i på viltet på aktuelle avstander

På elg er det der vel og bra, på mindre dyr, råyr og nedover så blir det litt for omtrentlig etter mitt syn - de færreste ser på øyemål om det er 150 eller 180m, og de to klikkene spiser litt marginer.

 

skimter

misforstod deg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...