Jump to content

Rangering/klassifisering av kikkertsikter


Ravis

Recommended Posts

Dere får tiligi om dette har vært oppe før, men jeg fant ikke noe via søk.

 

Det jeg lurer på, er om det finnes en høyst uhøytidelig oversikt over kvalitetsleverandører samt modeller av kikkertsikter. Alle vet at f.eks Zeiss er i toppen, men er alle modellene det?

 

Jeg vurderer å bytte ut min gamle Zeiss Diavari 2.5-10x50 siden retikkelet kun har tre grove stolper, men skremmes litt av pris på Zeisz.

 

Er det mulig å få listet opp leverandører i f.eks 4-5 kategorier hvor f.eks Zeiss, Swarowski, Kahles kanskje er i kategori 1, mens kjipe billigmerker er i kategori 4 eller 5?

 

Jeg har hørt at Docter produseres av Zeiss, men er rimeligere f.eks. Ville Docter vært i kategori 1 eller 2? Hva med Nikon(klinger godt i mine fotografører, samme med Leica). Hvor ligger de? Bushnell, Burris, Leopold....? Noen modeller i topp, noen middels?

 

Hjorten kommer ikke ut på bøen lenger og jeg jakter mye mer i skog enn før pluss at det 95% av tiden er på dagen. Da føler jeg at jeg mer trenger 1.5x som minste forstørrelse kontra 3x om jeg så må ofre 7-10x for å få det. Jeg er på elgjakt også en helg i året.

 

Som dere skjønner har jeg ikke så stor peiling, men det ville fint å fått et røft overblikk over hva som er topp, meget bra, bra/OK og til slutt søppel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at Docter produseres av Zeiss, men er rimeligere f.eks.
Vil ikke begi meg ut på å lage rangeringen du ber om, men det du har hørt her er feil. Docter produseres av firmaet Jena Analytik, men er den Zeiss-fabrikken som ble liggende i Øst-Tyskland etter 2. verdenskrig. Frem til Tyskland ble gjenforent opererte de under varemerket Carl Zeiss Jena. Meg bekjent er der i dag ingen forretningsmessig forbindelse mellom Jena Analytik og CarlZeiss.
Link to comment
Share on other sites

Her kommer det sikkert folk med mere peiling på banen, og hvepsebolet det er å rangere kikkerter stikker jeg ikke hånda inn i :wink: Jeg vil tro det er mulig å få byttet retikkelet i den, alldeles utmerkede, kikkerten du allerede har for en langt billigere penge enn det koster med en ny Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det sikkert folk med mere peiling på banen, og hvepsebolet det er å rangere kikkerter stikker jeg ikke hånda inn i :wink: Jeg vil tro det er mulig å få byttet retikkelet i den, alldeles utmerkede, kikkerten du allerede har for en langt billigere penge enn det koster med en ny Zeiss.
Takker. Hvor henvender jeg meg? Direkte til Tyskland eller må jeg via Norge?`Jeg har virkelig lyst å beholde den, og nytt retikkel ville vært toppers.

 

Edit:

Ser jeg har tysk #1. Skulle gjerne hatt #3

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro det er mulig å få byttet retikkelet i den, alldeles utmerkede, kikkerten du allerede har for en langt billigere penge enn det koster med en ny Zeiss.
Ringte Zeiss og oppga serienr. Dessverre er det ikke lenger mulig å bytte retikkel på min modell, som forøvrig ikke er en 2.5-10x50, men 2.5-10x52.

 

Da blir det til at jeg må leve med dette retikkelet da. Får rett og slett trene mer da, for kikkerten er kanonbra, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...