Jump to content

Kano & sånn...


villdyret

Recommended Posts

Er den lykkelige eier av en gammel glassfiberkano produsert av Kvikstad Bruk på Toten. Da det var motiv av et hestehode på hver side av farkosten, så fikk kanoen navnet Mustang Sally :wink:

 

Som alle andre damer så har Sally hull foran og bak.... :mrgreen:

 

Det jeg ønsker tips om er hva jeg kan fylle de hullene med! Tenker altså på noe lurium som man kan fylle hullene med slik at vannet holder seg ute, og forhåpentligvis få litt mer oppdrift hvis uhellet er ute. Sally er stødig som et fjell å padle, men man vet aldri...

2dadpn6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er de to rommene med lokk foran og bak du mener, ville jeg ikke brukt byggeskum med mindre du er helt sikker på at rommene er tette. Byggeskum suger vann, og holder godt på den, da mister den mye av oppdriftsegenskapene. Ville i såfall heller gått for styreform/isopor og satt lokka på plass igjen. Litt mer jobb å kappe til isoporn, en langt bedre. Hvis du går for denne løsningen, kan du ikke støpe igjen rommene med epoxy/glassfiber da denne reagerer med isoporen og smelter den. Beste er nok å la disse rommene være fylt med noe så effektivt som luft.. Dra heller ei stripe tec7 i alle overganger og skjøter, så er det vanntette skott.

 

Ellers ønskes du lykke til med en knallfin måte å komme deg utpå med. Bruker min pelican Colorado et par ganger i uka, enten på elva etter anda, eller på vanna etter bevern. Helt gull..

Link to comment
Share on other sites

Er det en hull og ikke et vantett lokk en ser som det svarte bak mot det som skal være et vanntett skott?

 

Da er det bare å måle størrelsen på hullet, gå til nærmeste båtbutikk å kjøpe en inspeksjonsluke som passer i diameter.

Her er et uvalg: http://www.watski.no/Luker-111mv

 

Regner med at det skulle vært installert inspeksjonsluker der fra før. Det er vel et CE krav om at kanoer skal flyte av seg selv selv når de er fulle av vann.

 

Du må huske at du aldri vil greie å komme deg opp i kanoen og få tømt den for vann alene utpå vannet etter å ha velta. Det er viktig å alltid padle flere kanoer sammen så en kan utføre kameratredning når en skal padle langt fra land.

Link to comment
Share on other sites

TS. Vanskelig å se hva dette er (på avstandsbildet) og forså, ut fra din beskrivelse.

 

Men dette er vel enten "stuetanker, eller "vanntette" skott. Vil tro det har vært tette lokk til de åpningene. Og i så tilfelle mankerer du lokkene.

 

Inkas hadde løse stuetanker (fungerer også som vanntette skott) og har lokk med omtrentlig samme dim.

 

Jeg ville ikke tettet disse, ved å fylle dem med noe "stoff". Sjekk rundt disse kanoene og produsenten, kanskje det kan gi svaret på hva det er og eventuelt hvilke lokk som er benyttet.

 

I værste fall ville jeg skaffet brukbare lokk og ommbygd åpningene, til lokkene. Men som vanntette skott, må lokkene være tilnærmet lufttette. Du kan også støpe igjen åpningen med glassfiber. Og så kun borre et hull for uttapping av kondensvann og skaffe en egnet gummipropp til hullet. Motsatt er best. :) Propp først og så bore et hull med riktig dim. Har det samme på en lokal produsert glassfiberkano fra Drammens-området. Hullet i min kano er da plassert på laveste punkt, når kanoen er snudd opp/ned. Hjemmlig er proppen ute og kanoen snudd. Men, på tur er selvsagt proppen i. :) Barskekarsten har også en link til aktuelle luker du kunne benyttet, ved ommbygging av åpningene.

 

Ellers er det en god del kanopadlere (og turfolk) på Fjellforum.no. Kanskje noen der, vet mer om denne kanoen.

Link to comment
Share on other sites

Du må huske at du aldri vil greie å komme deg opp i kanoen og få tømt den for vann alene utpå vannet etter å ha velta. Det er viktig å alltid padle flere kanoer sammen så en kan utføre kameratredning når en skal padle langt fra land.

Jeg har testet med Inkas kano og en annen kano, med oppdriftstanker (eller tilsvarende). Veltet kanoen og heise meg opp fra den ene enden og øste kanoen tom med øsekaret, som var koblet til kanoen. Så det går ann å komme oppi kanoen, selv etter et velt. Men det bør trenes på og en må ha noe å øse vannet med. Noe vann kan også øses, før en forsøker å entre fra en ende. Har testet begge metoder og det gikk greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet med Inkas kano og en annen kano, med oppdriftstanker (eller tilsvarende). Veltet kanoen og heise meg opp fra den ene enden og øste kanoen tom med øsekaret, som var koblet til kanoen. Så det går ann å komme oppi kanoen, selv etter et velt. Men det bør trenes på og en må ha noe å øse vannet med. Noe vann kan også øses, før en forsøker å entre fra en ende. Har testet begge metoder og det gikk greit.

 

Det er fult mulig å få det til, men der er SVÆRT få som greier det under realistiske forhold. Når du legger til faktorene som kan lede til en velt er det vesentlig vanskligere. Bølger og vind gjør fort at kaneon fylles fortere enn du greier å tømme den.

 

Personlig foretrekker jeg å rulle kanoen: http://vimeo.com/70783506 Phillip Prince (the doc. eller Furtrapper på folkemunne) har en svært god rulleteknikk, min er ikke så god dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar og gode råd! Ser at jeg kunne tatt bedre bilde og forklart bedre, sånn i etterpåklokskapens navn :oops:

 

Er lei av å "svampe" ut småfrosk og andre herligheter som av en eller annen merkelig grunn finner de hullene svært tiltrekkende :twisted:

 

Pr nuh, så heller jeg mot å støpe skottene igjen med glassfiber, og montere plugger for drenering av kondensvann.

 

Billig måte, og luft veier pent lite sist jeg sjekka :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...