Jump to content

Råd og tips for innkjøp av Ruger 10/22


Nemo80

Recommended Posts

Hei

Jeg er på jakt etter å få godkjennelse til å kjøpe Ruger 10/22.

Per dags dato er jeg kun medlem av en klubb som egentlig ikke har program for denne etter det ejg kan forstå.

Ble ihvertfall fortalt det når jeg prøvde å levere søknaden hos Politiet en tid tilbake.

Da kom dem med at jeg måtte dokumentere programme, endre vedlegge til søknaden hvor det da skulle stå modell etc på det.

Dette på bakgrunn av at det er semi-automat som jeg forsto.

 

Er det noen andre som har vært borti dette problemet og løst det på en god måte?

Har vurdert å melde meg inn i Norges Jeger- og Fiskerforbund for muligens det letter jobben med å få det godkjent.

 

Kom med tips som kan hjelpe meg videre for å få dette til.

 

Vis noen har anbefalinger til rifler så kom gjerne med det og.

Har sett ut .223, .308 kaliber som mulig kandidater.

Disse skal kun brukes på bane.

 

Er desverre ingen jeger i meg ennå så den jobben får noen andre gjøre.

 

Takker på forhånd for alle tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

Jeffery:

Jeg ser på Ruger10/22 siden den er billigere å skyte med som trening i starten.

Ellers ser jeg på .223 eller .308 rifle.

 

Ken Adams:

TS står for?

Vis det er meg er jeg medlem i Aron Skytterklubb & Svelvik Sportsskyttere samt NSF da.

Link to comment
Share on other sites

Rifler i .223 og .308 er diskutert opp og ned i mente her på kammeret. Søk, og du skal finne.

TS betyr "Trådstarter", altså deg i dette tilfelle. (Noen skriver også "OP" = Original Poster.)

Jeg vil uansett anbefale jegerprøven. En 10/22 med litt effekter på er fin til fuglejakt f.eks.

Og det er artigere enn du tror. :D

Link to comment
Share on other sites

Vær så snill å ikke ta jegerprøven for å kjøpe våpen, ta jegerprøven om du ønsker å jakte.

Ellers undergraver du systemet vi er avhengige av.

 

Helt enig med Varj her, bare så det er klart. Jeg mente at TS skulle prøve seg som jeger, ikke skaffe seg våpen på feil grunnlag.

Noen våpen brukes til bestemte aktiviteter. Sånn er det bare.

Er det høl i hue? Jepp.

Ligger det mye logikk bak? Niks.

Men så lenge det er sånn, så får man følge de reglene som er.

Så får vi heller jobbe hardt for å endre dem, ikke bryte dem.

 

 

Lille Arne har vel et poeng her. NJFF og jaktfelt er vel konkurranseform god som noen det?

Link to comment
Share on other sites

Varj:

Vis det er eneste måten å få tak i semi-automat rifle så må man jo nesten det.

Ikke alle som er medlem i NROF.

 

Nå vet jeg ikke om det faktisk er eneste muligheten (ser kulesti er nevnt), men dersom jakt er eneste, så må du rett og slett la være dersom du ikke ønsker å jakte. Å undergrave systemet ved å lyve på våpensøknader ødelegger for oss alle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lytter til alt dere sier skal dere vite.

 

Som Lille Arne nevner høres det interesant ut med jaktfelt og kulesti og da må det jo gå ann å søke NJFF om medlemskap og få riktig våpen da :-)

Liker å skyte felt så hvorfor ikke prøve dette og :-)

Må man da ta jegerprøven da og? Har sett litt etter men finner ikke eksakt info om dette noe sted, mulig jeg har lest meg blind.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke søke NJFF om medlemskap, du kan enten gå inn på nettsidene og melde deg inn eller kontakte din lokale jeger og fiskerforening og la noen der få gleden av å innkassere vervepoeng for deg. Du trenger ikke jegerprøven for å søke om våpen til konkurranseskyting, men i noen politidistrikt krever de dokumentasjon på aktivitet også ved søknad om rifle - det må du undersøke der du bor.

Og, om du skulle være i tvil, jaktfelt er moro :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...