Jump to content

Ladedata Norma .44 Mag ammunisjon?


ktm250sx

Recommended Posts

Ganske frisk! :D 402 i faktor

Patronen er frisk, som en fabrikkladning. Men datane på esken, er vel skutt i et testøp på fabrikken, som gir langt andre hasigheter, enn vanlge revolverløp.

 

Men har du et solid våpen, er det ikke noe problem å overgå fabrikkhastigheten til Norma.

Link to comment
Share on other sites

Ganske frisk! :D 402 i faktor

Den kula er hard. Kan nevne at den kula gav tilnærmet lik inntrengning i vått papir med 1400 + f/sek. som en .308 W. med 180 gr. Sierra Prohunter i rundt 750 m/sek.
Link to comment
Share on other sites

Den kula er hard. quote]

Som jeg skrev, så er jeg enig i at den er kanskje den hardeste fabrikkladning jeg har skutt. Og i en 4" S&W, biter den i hånda. :) Hastigheter har jeg aldri målt, da det ikke har vært interessant. Og da jeg skjøt mest 44 Mag, var det få og dyre kronografer i landet. Heller ikke i ettertid, har jeg sett dette som så interessant, da jeg ikke har hatt anledning til å skyte på annet enn papp og ståldyr. :)

 

Ellers var den patronen, en "koseladning" i min 7,5" Ruger (SBH). :)

Link to comment
Share on other sites

Man får bedre kontroll med ladningene, og muligens trykket i et gitt våpen, m.m. Men man kan utmerket godt klare seg uten ja. Har ikke dataene foran meg, men 22 gr. N110/240 gr. Hornady XTP m.fl. var min moroladning i .44 Mag.

Link to comment
Share on other sites

Man får bedre kontroll med ladningene, og muligens trykket i et gitt våpen, m.m.

Det er jeg ikke enig i! Angående trykket, så må du se etter "trykktegn" og ikke hastighet! Hastighet sier heller ingen "ting", om pressisjonen! Så hva er da poenget, for bruk til konkuranseskyting?

 

Har en pressisjon og lader under "trykkgrensen" (i aktuelt våpen), har en kontroll på ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Kun en liten indikasjon. Når en driver med hjemmelading, er det viktigere å se etter trykktegnene, enn hastighet! Det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder hastighet, i et gitt våpen. Så hvis dere ikke jakter med våpnet, ville jeg hatt et avslappet forhold til hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Trykktegn er lite å stole på, annet enn som signal på at man har for høyt trykk. Dette vil hastigheten vanligvis indikere også. Svært jevn hastighet kan indikere presisjon selv om det ikke alltid er sånn.

Det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder hastighet, i et gitt våpen.
Disse faktorene påvirker også trykket vanligvis. Til kos på bane er ikke Vo det viktigste. Likevel var kronograf noe av det første jeg tok meg råd til når jeg begynte med ladning av egne patroner som guttunge.
Link to comment
Share on other sites

Som Kjell Olav sier så er det dårlig økonomi å reise på stevne uten å være sikker på at man faktisk klarer faktor. Feks så håper jeg på å få reise til VM i dynamisk neste år i Florida og å evt ta med hjemmeladet ammo man ikke vet farten på synes jeg er direkte tullete. Bruke flere titusen på turen bare for å finne ut at man må skyte uten resultat bare fordi man vil spare en tusenlapp?

Link to comment
Share on other sites

Jeg formoder at folk ikke kommer med ny ammo, til et viktig stevne. :) Men det er jo opp til dere, om dere bruker kronografer. Synes bare det er litt for mye fokus på hastighet, til konkuransebruk.

 

Jeg har aldri deltatt i VM. (Det har jeg ikke hatt råd og annledning til). Men jeg kjenner mange andre som deltok, før kronografer var vanlig i Norge. Og de klarte også kravene.

Link to comment
Share on other sites

Vel før kronografer ble vanlig, var vel heller ikke faktor krav så vanlig?

For preisjonskyting, faktor utregning for ikke å kaste bort tusner av kroner, samt også for trykk vurdering, er en hastighetsmåler et uvurderlig instrument for de, som er villig til å skjønne det.

 

Før jeg reiser på banen og sjekker der, foretar jeg kronografering under opparbeiding av ladningene. Ujevne ladninger gidder jeg ikke ta med for videre testing, samme med de, som ikke holder faktor, eller andre kraft indikatorer (moment, TKO og sikkert en del andre).

 

Har drevet kronografering siden høsten -80 og under denne tiden også bidratt til utarbeidelse av et par av de offisielle ladedataene, som selges i bokform.

 

(om hastighet er høyere enn fabrikkammo, er sansynligheten stor for at også trykket er det) (tommelregel om ladevekt, trykk og hastighet: en prosentvis økning i ladevekt, gir dobble prosentvis økning i trykk, men halve prosenten økning i hastighet)

 

(innen hjemmelading er det mange, som kan mye, men altid noen, som kan mer :) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...