Jump to content

Kjøp av nytt våpen


heggdal92

Recommended Posts

Browning X Bolt kan du trygt kjøpe og ved siden av Tikka T3 så er disse som en vw Passat å regne.. Trygge, gode og generelt lite problemer med de og..alle har de.. I samme prisleiet finner en også sauer 101 og Mauser M12 som er rifler jeg hadde kikket veldig nøye på om jeg skulle kjøpt meg en rifle som ikke er system våpen.. Et lite sprang opp finner du også Blaser R93 proff som er et systemvåpen.. Begrensingen er vel bare hvor mye du er villig til å blø :) kikkertsiktet du har valgt er noe av det beste som er å få kjøpt.. Så der er du trygg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Litago her.

Fikk se over og håndtere en Mauser M12 på Jessheim for ei tid siden, og hadde det stått ny jaktrifle på ønskelista ville M12 vært en meget aktuell kandidat.

Her har Mauser lagt vekk alt om løpsbytte og fancy løsninger og produsert ei skikkelig bruskrifle (dette var ihvertfall mitt intrykk, noe som ble bekreftet av han disken :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bruke ei Rifle til mest mulig så er kikkerten du beskriver noe av det beste du kan kjøpe.Har selv samme bare uten Bt tårn. Utrolig bra synsbredde når du kaster børsa opp og med rødprikken så er den lynrask og finne målet på for eks Rådyr eller Elg og ikke minst Revepelsen på Natterstid. Blir litt sånn at skal du bruke kikkerten til alround bruk i alt fra dagsjakt til nattejakt på Rev så må nesten nattejakta få størst prioritering ved valg av kikkert. Skal du kun jakte i dagslys så kan du gjerne velge mindre forstørring slik at oppsettet blir litt smekrere. Jakter mest Rev selv og jeg kan love at til det bruket så er Lysterk optikk alt. Greit at den blir litt stor når du skal ut på for eks Elgpost og kanskje går mye men da har du og flere bruksmuligheter. Er forsåvidt enig med de andre her at har du råd ville jeg steppa opp til Europeisk Rifle. Har skutt litt med begge deler selv og generelt syntes jeg at kvalitetsutføring er generelt bedre på Europeiske Rifler. Min erfaring er at skal du ha ei Amerikansk Rifle som kommer opp i klassen med sauer,Blaser,mauser så kostern og like mye som overnevnte.Men og et poeng er at klart skal du bare ha et økonomisk jaktjern som du kan dra ut på jakt med så duger og Rimelige Amerikanske Rifler og.Tikka er for eks et rimelig Europeisk alternativ, Men kanskje du sku kjent på nye sauer 101 Eller mausern i samme prisklasse? Har selv 202 men tror at det er mye Rifle for penga i de to børsene og så ere heller kanskje ikke så forferdelig mye mere kroner ekstra opp til de fra den du tenkte på? Er jo noe og tenke på hvis man skal ha detta oppsettet i mange år fremover og du skal koste på deg en så flott kikkert 8)

Link to comment
Share on other sites

kikkerten vil nok bli brukt til rein,elg,hjort og rev, både dag pg natt, er vell igrunn derfor jeg går for denne kikkerten. Har sett på div våpen, men syns selv at tikkaen virker litt som ett "lekevåpen" mye slarke i sluttstyjket og en mindre god stokk.. Ellers har jeg forøvrig ikke sett på mauseren, men burde kanskje gjøre d.

Link to comment
Share on other sites

Ja da når du skriver revejakt så er dette no av det beste du kan finne av kikkert.Som sakt at etter jeg fikk min blei jeg virkelig inponert over synsfelt og at den er ikke kresen på øyeavstand heller samt med prikken så syntes jeg at jeg finner treffpunkt på dyret veldig rask. Klar optikk i verdensklasse er det seff og. Men det beste koster og deretter så sku bare mangle at alt er topp notch.Har sauer 202 classic og yukon selv men har skutt Tikka og div Amerikanere som er billige og følger med på div tester på nettet. Enig med deg at Tikka har en del plastløsninger som følgelig er for og spare kost i produksjon og pris ut til kjøper. Hvis man ser bort ifra det så er de kjente for og gå godt og ha god presisjon no jeg selv har erfart og andre Tikka brukere jeg har pratet med. Likeså kan og bli sakt om billige Amerikanere,mange har vel enda mer plast en Tikka. Kjenner noen over dammen og filosofien der kontra her i Europa er at de ofte kjøper billigrifler noen ganger ny til hver seson altså hyllevareprinsippet. Og det gjenspeiler ofte pris og kvalitet.Mens her i Europa er tendensen mer at når vi først handler så koster vi på oss dyrere børse og deretter bedre kvalitet. Men slik andre her nevner ville jeg tatt en nærmere kikk på sauer 101 og mauser m12. Er jo rimeligere utgaver men de har fått gode omtaler og ingen tvil om at overnevnte veit åssen dem bygger børser. Men er ikke ufornøyd dem jeg kjenner som har Tikka. Børsa går der den skal den så lenge skyttern gjør jobben og det er vel det viktigste. Skulle jeg valgt billig børse/dyr optikk kontra dyr børse billig optikk så er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt billig børse og dyr optikk. Det sier og de jeg har prata med som har jakta en mannsalder også:børsa går stort sett alltid bedre enn skyttern men og ha god kikkert er uenværelig spesielt hvis du jakter rev på natta.

Link to comment
Share on other sites

Men mauser m12 og sauer 101 er vel nærmest å betrakte som "bruk- og kast" våpen,- all den tid det er "krevende" å få skiftet løp på disse når løpet blir utskutt, skadet eller lignende?? Ellers virker jo disse våpnene å være ok alternativer i klassen 10.000 - 20.000,-. Personlig ville jeg heller ha valgt r93 til 16.900,- hos flere forhandlere, eller Sako 85 Finlight SS - men det er meg. Tikka er noe av det jeg betrakter som mest mulig komplett våpen for pengene (bra avtrekk, piper, presisjon - lett og hendig våpen - rett fra eska) - og skulle jeg kjøpt noe til maks 10.000,- ville jeg kjøpt Tikka T3.

Link to comment
Share on other sites

hadde valgt en Mauser M12 lenge før enn Browning eller en Tikka

rett og slett forde jeg anser tyske rifler som bedre men det er vel en smakssak :wink:

 

Hvordan er Haenel (Jaeger 10) i så måte? Lite å finne om disse riflene.

 

Har aldri vært borti Haenel kun Mauser,Blaser og Merkel i så måte

synes også Anschütz virker spennende :)

 

Enig med Litago her.

Fikk se over og håndtere en Mauser M12 på Jessheim for ei tid siden, og hadde det stått ny jaktrifle på ønskelista ville M12 vært en meget aktuell kandidat.

Her har Mauser lagt vekk alt om løpsbytte og fancy løsninger og produsert ei skikkelig bruskrifle (dette var ihvertfall mitt intrykk, noe som ble bekreftet av han disken :wink: )

 

Har ikke fått sjangsen til og se på en M12 enda men håper det ikke blir lenge til

tenkte mulig denne ville vært en fin rifle nr2 :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...