Jump to content

Noen som vet fabrikatet?


JohnUlv

Recommended Posts

Jeg har arvet en hagle etter min far. Jeg lurer på om noen av dere på bakgrunn av beskrivelsen vet hva slags merke det er. Hagla er noe spesiell og jeg har ikke klart å finne bilder våpen som er i nærheten av å ligne på den jeg har.

 

Hagla er en boltrepeter med rørmagasin (!) i kaliber 16. Rørmagasinet stikker omlag 15-20 centimeter ut av forskjeftet. Kolben og forskjeftet er i ett stykke og forholdsvis massiv i treet. Siktekornet er en enkel messingperle. Rekylkappa er nokså tykk og av lys brun gummi. Produksjonsåret er ukjent, men den skal være kjøpt en gang på 50-60-tallet i Norge. Den var plombert ned til tre skudd da den ble kjøpt, men skal kunne ta fem. Jeg har ikke funnet noen markeringer eller stempel som antyder produsent eller serienummer - dog har jeg ikke hatt av stokken for å undersøke.

 

Så, kan noen hjelpe meg litt?

img1003gd2.th.jpg

 

img1004ol4.th.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den der minner veldig, men det er noen detaljer som er litt annerledes. Den delen av rørmagasinet som henger sammen med løpet er helt butt i montasjen, altså det er ingenting som stikker framfor festet på rørmagasinet. Avtrekkerbøylen er litt annerledes, og rekylkåpa er helt ulik. Men dette er detaljer som sikkert kan variere selv om det er samme merke. Har du noe nærbilde av bolten og oversiden av kammeråpningen?

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at jeg drev å sjekket opp litt rundt en tilsvarende hagle i fjor. Mener det var et våpen som ble markedsført av en av de store amerikanske kjedene (Marks & Spencer?) den har litt samleverdi som kuriosa og muligens en svakhet i sluttstykket.

 

Kan det ha vært Sears? Jeg har lett litt på nettet, og var borti at Sears markedsførte enten Stevens eller en type som het J.C Higgins. Jeg har litt dårlig hukommelse, men mener å huske at Higgins egentlig ble produsert av en hel haug forskjellige våpenfabrikkanter. Men dette vet kanskje andre her inne noe om.

 

Anyways, i morgen skal jeg leite fram hagla, og da skal jeg smelle noen bilder inn med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Har en som ser likedan ut i cal 12 og på den står det HI-STANDARD.Det er det eneste navnet jeg kan se på den og det står det på våpenkortet og (var reg.da jeg arvet den) Tror den er ifra 50 tallet. Er forøvrig en artig hagle som vi hadde mye moro med da min gamle onkel brukte den på harajakt før ,vi kunne jo høre på lang lei når han drev og ladde opp denne "skrangle hagla "

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lett litt mer rundt på nettet, og til slutt funnet svar på mitt eget spørsmål. Haglen er, som noen har antydet i tidligere innlegg, en J.C. Higgins produsert av våpenfabrikanten Hi-Standard. De ble produsert på 50-tallet, og solgt gjennom varekjeden Sears og Roebuck. J.C Higgins var navnet på en tidligere ansatt i Sears, som av en eller annen grunn fikk oppkalt haglen (og muligens andre frilufstlivsvarer fra Sears) etter seg. Hi-Standard var på denne tiden eid av Sears, men senere kvittet de seg med denne fabrikkanten.

 

Uansett, for å feire at jeg endelig har funnet ut av dette, tok jeg like godt med hagle og ammunisjon på banen for å teste den. I barndommen var jeg ofte med han fatter på skarvjakt med denne haglen, så våpenet har ikke så rent liten affeksjonsverdi for meg. Børsa har ikke vært avfyrt på i hvert fall 25 år, så det hele var naturlig nok ganske spennende. Den gikk som en drøm, selv om det ikke var fullt anslag på alle patronene.

 

Moro :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat samme problemet. Har ikke klart å finne serienummer på den. Skrudde av stokken, men fant ikke noe på undersiden heller. Jeg har akkurat sendt inn søknad om å få den registrert på meg i forbindelse med våpenamnestiet. Har ikke hørt noe ennå, men jeg regner nesten med jeg må forevise den hos lensmannen for å dokumentere at den faktisk ikke kan identifiseres. Egentlig litt merkelig hele greia. Jeg mener at selv utgamle klenodier har serienummer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...