Jump to content

Skytterlagsammunisjon i Mauser?


Sør-jeger

Recommended Posts

Jeg har en kommersiel Mauser fra 50-60 tallet.

 

Jeg går med planer om å kamre den om til 6,5x55 og lurte på om jeg kan bruke skytterlags ammunisjon i den?

 

Vi har jo mulighet for å kjøpe billig trenings skudd, men vet ikke om disse er ladet til et mye høyere trykk

enn hva som er forsvarlig for låskassen?

Link to comment
Share on other sites

Det er problemfritt. Mauseren tåler helt fint moderne kommersielt trykk i 6.5x55, den er jo laget for 8x57, som har et tilsvarende trykk. Hylsene tåler dog ikke det trykket enkelte hjemmeladere (meg selv inkludert) opererer med, dersom disse ladningene blir skutt i en Mauser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En maksladning er ofte baseret på hvad selve hylsterbunden klare af tryk.

Et magnumhylster er ofte meget stærkere i hylsterhovedet, end mange standard kalibre.

Moderne konstruktioner, hvor fronten af sluttstykket omslutter hele hylsterhovedet, vil hæve den grænse hvor hylstret flyder og punktere.

Mauserkonstruktioner med kloudtrækker, mangler denne evne til at støtte hylsterhovedet, derfor er det kun selve hylstrets styrke, som forhindre flydning.

Derfor vil et magnumhylster i en mauser, kunne klare større tryk, end et standardhylster, som ikke har samme godsmængde i selve hylsterhovedet.

 

I 98% af tilfælde, er maxtryk afhængig af hvad hylstret klare. Det et hylster klare af tryk, er oftest betinget af. Diameter på tændhætten. Yderdiameter på hylsterbunden. Indvendig trykflade for krudtgassen.

Det som forsøger at sprænge hylsterhovedet, er indvendig trykflade, og især indvendig trykflade på diameteren af tændhætten.

Det der forsøger at holde sammen på hylsterhovedet, er diameter og tykkelse af det messing som omslutter tændhættehullet, og krudtrummet samt tykkelse og form af det messing der iøvrigt findes i hylsterbunden

Link to comment
Share on other sites

En max ladning er ikke avhengig av kaliber, den er avhengig av hva kassa tåler. Samme trykk i .223 som i en 300 win mag vil sprenge samme kasse. (gitt att alle andre faktorer er like)

 

Dette er ikke korrekt, hvis messingen klare trykket uden punktering.

Hvis hylsterhovedet støttes så godt at messingen ikke punktere, så vil en magnumkaliber på grund af sin større diameter, påvirke kassen meget kraftigere med samme kammertryk.

Simpel beregning bestående af tryk x arealet af trykfladen. Her vil en magnum belaste kassen dobbelt så meget som en .223rem. med identisk tryk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...