Jump to content

50mm vs 56mm


porkpicker

Recommended Posts

Som det synes i overskriften lurer jeg på om noen kran gi en pekepinn..

Ser etter et kikkertsikte av rimeligere art til en .223, spørsmålet blir som følger: i lett overskyet tørrvær seinhøstes og sein skumring mot natt, hvor stor forskjell vil disse åpningene gi meg i effektiv jakttid? Reint økonomisk om det har noe for seg å kjøpe et 56 eller kjøpe en 50 med mer forstørrelse. Forstørrelsen egner seg jo dårlig på natta, men skal jo jakte til alle døgnets tider. EVT forslag i prisleie 2500- 3500,- og 3-14 eller gå for 8-24 typ?

Link to comment
Share on other sites

Tenk deg at du sittter i skumringen, og det kommer dyr. Du ser de akkurat litt for dårlig og du har 50 lysåpning. Vil du stille deg spørsmålet - Hva hvis jeg hadde 56?

Syns som regel dyra kommer akkurat når du skal til å reise deg opp etter å ha konkludert med at det er for mørkt.

Du kan jo prøve å få tak i en brukt Zeiss Classic.

 

Selv bruker jeg S&B Senith 2.5-10x56, men den koster endel mer.

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten til optikken betyr mye mer enn lysåpning. Hvis du ser for deg å jakte mye i skumring/måneskinn så er det bare å glemme optikken i den pris klassen. Det du skal opp på da er Zeiss classic ifra XXL 2,5-10x50, eller Meopta 3-12x56 til ca 8000kr. Du får diverse kikkerter med stor lysåpning i 3-4000kr klassen, ingen av de er skikkelig bra, men de fungerer sikkert tilfredstillende under snø og fullmåne forhold. Alt kommer ann på bruksområde, har du råd så kjøper du noe skikkelig med en gang for jeg lover deg at kjøper du noe billig så blir det byttet ut i løpet av kort tid. :P

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt av andre så lønner det seg å gå for kvalitet Først som sist. Det er da du kan merke forskjellen på 50x og 56x.

 

Se etter brukt i klassen 7x50, 7x56 osv av anerkjent eurpoeisk fabrikat, altså med fast forstørrelse. Da sprenger du ikke budsjettet veldig mye, og du får ypperlig optikk til skumringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig klar over at man gjerne snakker "statsbudsjetter" når man skal ha ypperste kvalitet.. Har skutt gris midt på svarte natta utenfor Hova med en 3-9x40 Hawke. Det funka i skauen uten mye snø og stjerner. Så jeg håpa på å finne noe budsjett kikkert, men selg meg gjerne en gullkikkert til remapris brukt.. Har tidligere vært veldig fornøyd med bushnell dusk to dawn, så jeg er ikke så kravstor.. Og dette med fast forstørring har jeg tenkt på, men ønsker å kunne kneppe ei gås på litt hold også.. Er ingen mester, men klarer det greit med 9x ut til 150 200meter. Kunne jo vært fint med oppti 14 eller 16 tenker jeg da.. Skulle det bli for mørkt, kan jeg jo altids tusle hjem og heller jakte en annen dag he he..

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten til optikken betyr mye mer enn lysåpning. Hvis du ser for deg å jakte mye i skumring/måneskinn så er det bare å glemme optikken i den pris klassen. Det du skal opp på da er Zeiss classic ifra XXL 2,5-10x50, eller Meopta 3-12x56 til ca 8000kr. Du får diverse kikkerter med stor lysåpning i 3-4000kr klassen, ingen av de er skikkelig bra, men de fungerer sikkert tilfredstillende under snø og fullmåne forhold. Alt kommer ann på bruksområde, har du råd så kjøper du noe skikkelig med en gang for jeg lover deg at kjøper du noe billig så blir det byttet ut i løpet av kort tid. :P

Dette er også min erfaring. Jeg opplevde da jeg hadde Bushnell Trophy 3-9x40 at jeg akkurat ikke greide å ta dyret. Men har du gode øyne (det har ikke jeg) så har jo det også innvirkning. Jeg jaktet gris i svarte natta i vinter med Zeiss Victory 2.5-10x50 med bittelitt snø, og greide ikke å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er bra irriterende. :P Man kan skyte midt på svarte natta med det meste, problemet er å se hva man sikter på, men f.eks på Hjortejakt da, når man skal f.eks skyte pinnhjort...ja er det en pinnhjort, eller er det en ung kolle...eller er det en voksen bukk? det ser du ikke med billig kikkert. Har ligget mange ganger før jeg fikk skikkelig kikkert. Sett hjorten godt med øynene, men i kikkerten ja...der var det svart gitt. Med skikkelig kikkert er det helt omvendt, du ser mye bedre i kikkerten enn uten, og sånn skal det være. At du har skutt gris på svarte natta med Hawke 3-9x40 er godt gjort. Burris vet jeg ikke hvordan er, men forhandlere får du opp her: http://schou vapen.no/forhandlere/ Ser den koster 5400kr. Du får bla Meopta 8x56 til omtrent samme prisen, den er skikkelig god. Eller går du opp 1000kr får du vel Zeiss classic 2,5-10x50, den er veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Dere som mener 7x fast er greia, føler dere ikke at det blir snaut til annen jakt da? Sikkert vanesak men dog.. Jeg har vel ikke supersyn, men joda grisen datt den. Kula satt vel 10cm for lavt i forhold til hjertet. Den datt etter 15meter med 180grs federal fusion. Bilde kan sees på halita.net hvis dere er i tvil.. Fant Burris til 4.300,- i Porsgrunn, men hva tror man om denne? Våpenpakke test i et jakt magasin ga den vel godt og vel bestått..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener 7-8 fast forstørrelse er ok til posteringsjakt i skumring, men det stopper der det har du rett i. Til drivjakt blir det for høy forstørrelse, kommer dyret på 300m så blir det i grenseland lite så jeg foretrekker justerbar forstørrelse, hvordan Burrisen er skal jeg ikke uttale meg om, men jeg har snakket med personer som har Burris sine laserscope som sier de ikke fungerer når lyset blir skikkelig dårlig uten at det kan sammenlignes med 3-12x56 kikkerten. Møter du opp hos en av forhandlerne får du helt sikkert låne en hjem for test, det hadde jeg gjort. :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, på 300meter tror jeg uansett jeg hadde gått sakte og rolig nærmere... Skal stå på en .223, og til gåsa vil jeg gjerne putte blyet ganske presist. Men, jeg ser hva andre skriver om dyr optikk.. Er vel som Savage i mythbusters, lager min egen sannhet he he. Føler vel at jeg kan godta et rimeligere alternativ enn zeissss og annet. Bommer like bra, kan heller holde fingern unna trekkern om jeg er usikker.. Og send meg gjerne en om noen skal dumpe et slikt dyrt sikte. EVT bytte i PSE x-force jaktbue..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Porkpicker. Jeg bruker Zeiss Diatal 7x50 med lys på .222en min til alt. Fungerer til både rev og toppjakt. Optikken er utrolig bra. Klar og skarp under alle forhold. Ser "alt" opptil 200 m selv når det skumrer. Tipper den klår det meste i sin prisklasse, og tåler sammenligning med mange ×56-sikter pga færre linser som lyset skal gjennom sammenlignet med variable. Ga 4 500,- brukt selv. Løp og kjøp om du kommer over en. Skulle selv ha sikte med fra ca 4-16×50, men reagerte da jeg kom over denne her på Kammeret. Skal aldri av den rifla. :-)

Eneste ulempe er trangt synsfelt, men på åtejakt og toppjakt er ikke det et tema for min del.

 

Av de beste i rimelig klasse er etter min mening Meopta Meostar og Zeiss Classic, samt Docter VZF Classic, men de blir ikke rimelige før de er brukt. Det har stått en Docter 3-12×56 på Finn.no i det siste. Se om den ikke er solgt. 4 000,- mener jeg det var for den.

 

Ellers har Amatør et poeng. En MÅ ikke ha bare ett sikte. Blir dyrere selvsagt, men. Ellers er 2,5-10+50 fint til allroundjakt. Kjøpt meg ny rifle nå, og da tar jeg en Zeiss Classic 2,5-10×50 over på denne i hurtigmontasje. Neste år kjøper jeg en Classic, eller annen god en, i 1,5-6×42 for elgjakt. Da blir den med 50mm hjortesikte. Jeg vil ha x50 pga kompakt størrelse. x56 blir litt "beist" for meg. Og det jeg ikke vil skyte i skumring med x50, lar jeg nok være med x56 og. Classicen, selv uten lys, imponerte meg i skumringen i fjor i hvert fall.

 

Nytt sikte i relativt rimelig klasse kan ellers være en slik Burris X. Kjenner ikke det selv, men de få jeg vet om er fornøyd. Enda billigere? Se på Sightron. Mye for penga synes jeg selv. Har hatt et par. Nikon MCE er ellers kjekt priset på XXL.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...